Elementy przenoszące układu kierowniczego

Prawdę mówiąc układ kierowniczy w połączeniu z jednostką napędową stanowią kluczowe elementy przełomowego wynalazku o nazwie samochód. Dzięki silnikowi auto zyskuje napęd, natomiast drążek kierowniczy pozwala kierowcy zdecydować, w którą stronę pojedzie. Układ kierowniczy wraz z hamulcami i całym zawieszeniem ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem.

Układ kierowniczy w samochodzie

Podstawowe elementy przenoszące układu kierowniczego to kolumna kierownicy, przekładnia kierownicza oraz mechanizm zwrotniczy. Pierwszy z tych elementów jest dwuczęściowym wałem biegnącym od koła kierownicy w dół i łączącym się w komorze silnika z przekładnią kierowniczą. Kolumna kierownicy jest najczęściej elementem dwuczęściowym, który w razie wypadku ulega złamaniu, aby dodatkowo chronić kierowcę.

W przypadku przekładni kierowniczej to zazwyczaj w większości współczesnych aut wykorzystuje się przekładnie zębatkowe, nazywane powszechnie maglownicami. Są one poziomo ułożone względem kolumny kierownicy i montowane przede wszystkim w samochodach przednionapędowych. Z kolei w samochodach z napędem na tylną oś wykorzystuje się przekładnie globoidalne, śrubowo-kulkowe lub ślimakowe. Mechanizm zwrotniczy w układzie kierowniczym to zespół elementów łączących koła kierowane z przekładnią. Końcówki przekładni kierowniczej są połączone z drążkami kierowniczymi, które zmieniają położenie zwrotnic i w efekcie również kół samochodu.

Drążek kierowniczy to kolejny, niepozorny element układu kierowniczego, mający kluczowy wpływ na bezpieczeństwo, prowadzenie auta oraz komfort samej jazdy. W samochodach występują przeważnie dwa drążki kierownicze – prawy i lewy. Drążki kierownicze łączą przekładnię kierowniczą (jej końcową, dolną część) ze zwrotnicami przednich kół. Przekładnia kierownicza zmienia obrotowy ruch kierownicy na ruch posuwisty. Skręt kierowcy prowadzi do wysunięcia albo cofnięcia się drążka kierowniczego, co powoduje z kolei ruch zwrotnicy, dzięki któremu możliwe jest skręcanie przednich kół.

Typowe usterki elementów przenoszących układu kierowniczego w samochodzie

Przenoszenie obrotu kierownicy na koła skrętne poprzez układ kierowniczy to jeden z najważniejszych mechanizmów każdego samochodu. Jest on również jednym z najbardziej awaryjnych układów auta. 

Objawów awarii drążków kierowniczych nie da się w żaden sposób przeoczyć. Przede wszystkim pod maską jednostki napędowej pojawia się hałas, a także wyczuwalny jest luz na kierownicy (auto nie reaguje odpowiednio szybko na ruchy kierownicą, nawet przy wspomaganiu). Można odczuć również pływanie pojazdu na drodze oraz jego nadmierną podatność na powiewy wiatru podczas jazdy.

W przypadku przekładni kierowniczej podstawowymi objawami zużycia tego elementu będą przede wszystkim stuki, wspomniane już kłopoty z kierowaniem, nieprawidłowe działanie lub brak wspomagania kierownicy, wilgoć na maglownicy lub nawet widoczne gołym okiem wycieki.

Gdy układ kierowniczy nie działa w sposób prawidłowy, samochód po prostu „nie słucha” kierowcy, co już samo w sobie jest ogromnie niebezpieczne. Awarie układu powodują utratę sterowności i przyczepności, a także powodują, że auto zbacza z obranego toru jazdy. Zwlekając z naprawą elementów przenoszących układu kierowniczego, ryzykujemy bezpieczeństwem nie tylko swoim, ale również innych uczestników ruchu drogowego.

Popularni producenci elementów układu kierowniczego

  • TRW
  • Topran
  • Triscan
  • Spidan
  • General Ricambi
  • Elstock
  • Lizarte
  • DT

W iParts.pl znajdziesz wysokiej jakości elementy odpowiedzialne za przenoszenie obrotu kierownicy na koła skrętne w bardzo dobrej cenie rynkowej. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki i ciesz się częściami samochodowymi renomowanych producentów. Wszystkie dostępne produkty zostały objęte gwarancją producenta.

Tylko w iParts.pl drążek kierowniczy od renomowanych producentów, fabrycznie nowy i na gwarancji. Zapewniamy najniższe rynkowe ceny i szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Układ kierowniczy - elementy przenoszące DYS
Układ kierowniczy - elementy przenoszące OCAP
Układ kierowniczy - elementy przenoszące CTR
Układ kierowniczy - elementy przenoszące BORG & BECK
Układ kierowniczy - elementy przenoszące MOOG
Układ kierowniczy - elementy przenoszące DELPHI
Układ kierowniczy - elementy przenoszące FEBI BILSTEIN
Układ kierowniczy - elementy przenoszące SWAG