Tuleje cylindra silnika samochodowego

Silnik spalinowy pracuje w oparciu o ruch tłoków, które napędzają wał korbowy na skutek spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Każdy z tłoków pracuje w oddzielnym cylindrze. Jednak nie zawsze taka praca tłoka jest możliwa wewnątrz cylindra. Wówczas konieczne są do zamontowania tuleje cylindra.

Tuleje cylindra w silniku samochodowym

Tuleje cylindra silnika samochodowego to elementy, w których porusza się tłok, które z kolei wchodzą w skład układu kadłuba jednostki napędowej. Rozróżniamy, ze względu na sposób wykonania oraz charakterystykę pracy, 3 podstawowe rodzaje tulei cylindrów:

  • tuleje odlane w kadłubie
  • suche tuleje cylindra – elementy te są wciskane w cylindry i nie stykają się bezpośrednio z cieczą chłodzącą silnik (tuleje mają zazwyczaj grubość 2-4 mm, a materiał zastosowany do ich produkcji posiada bardzo dobre właściwości mechaniczne
  • mokre tuleje cylindra – zewnętrzna powierzchnia tulei wciskanej do cylindra ma kontakt z cieczą chłodzącą (tego typu tuleje nie mogą być stosowane w silnikach dolnozaworowych ze względu na brak pełnego styku pomiędzy głowicą a całym obwodem tulei cylindra)

Tuleje cylindrów w samochodzie powodują, że wytworzona na skutek spalania mieszanki paliwowo-powietrznej energia wykorzystywana do pracy jednostki napędowej nie rozprasza się, pozostając na ich powierzchni. W zależności od konkretnego silnika poszczególne jego części mogą się od siebie różnić, dlatego też wybrane elementy muszą być dokładnymi odpowiednikami pierwowzorów. Warto więc zasięgnąć informacji o tym, jaki rodzaj tulei pracuje w danej jednostce napędowej i jest kompatybilny z konkretnym układem.

Typowe usterki tulei cylindrów w samochodzie

Największym zagrożeniem zarówno dla silnika jaki i tulei cylindrów jest kawitacja, które ma dwie charakterystyczne cechy. Po pierwsze, ubytki wywołane przez nią pojawiają się wyłącznie w okolicy punktów zwrotnych tłoków zarówno od strony głowicy, jak i skrzyni korbowej. Po drugie, w przeciwieństwie do klasycznej korozji, wyrwy pojawiające się w ścianie tulei ulegają pogłębieniu w kierunku wnętrza cylindra. Tuleja cylindrowa poddana niszczycielskiej sile kawitacji może ulec całkowitej perforacji, w tym przede wszystkim jej ściany, co może doprowadzić do przedostania się płynu chłodzącego do środka cylindra. Do tego dochodzi korozja, która atakuje miejsca zaatakowane przez kawitację.

Najczęstsza przyczyną pojawienia się kawitacji jest złej jakości płyn chłodzący, a w zasadzie jego brak. Często zdarza się, że w układzie chłodzącym wykorzystywana jest zwykła woda pozbawiona jakichkolwiek dodatków. Aby chronić tuleje cylindra, należy zawsze stosować dobrej jakości płyn chłodzący.

Popularni producenci tulei cylindra

  • SK
  • Meyle
  • Ajusa
  • Nural
  • Kolbenschmidt
  • IPSA

Tanie tuleje cylindrów wcale nie oznaczają ich słabej jakości. Wręcz przeciwnie. W ofercie iParts.pl znajdziesz najwyższej klasy produkty czołowych, światowych producentów. Wystarczy, że wybierzesz z powyższego zestawienia markę samochodu, jego model oraz rocznik, a także podasz wersję silnikową, a nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.

Tuleje cylindra silnika samochodowego w iParts.pl dostarczają doświadczeni i sprawdzeni producenci osprzętu jednostek napędowych. Gwarantujemy z naszej strony kompleksową pomoc w doborze odpowiedniego asortymentu oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Tuleje cylindra MAHLE
Tuleje cylindra KOLBENSCHMIDT
Tuleje cylindra GOETZE ENGINE
Tuleje cylindra YENMAK
Tuleje cylindra NÜRAL
Tuleje cylindra AJUSA
Tuleje cylindra JP GROUP
Tuleje cylindra GLASER
Tuleje cylindra NPS