Czujniki ciśnienia w oponach - system TPMS

Czujnik ciśnienia w oponach, system monitorowania ciśnienia

Czujniki TPMS to już nie tylko standard, ale i obowiązkowe wyposażenie każdego nowego samochodu. Ich montaż regulują europejskie przepisy. Czujniki ciśnienia w kołach to kolejny ukłon producentów oraz ustawodawców w celu zapewnienia jeszcze większego poziomu bezpieczeństwa w najnowszych modelach aut. Choć czujniki TPMS nie są żadną nowością, to wielu kierowców nadal nie wie, czym są i jaki mają wpływ na eksploatację pojazdu, a nawet nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia.

Ciśnienie w oponach samochodu

System TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System) jest od 2014 roku podstawowym wyposażeniu każdego nowego samochodu produkowanego na terenie Unii Europejskiej. Reguluje to dyrektywa Parlamentu Europejskiego, nakładająca obowiązek montowanie czujników ciśnienia powietrza w oponach wszystkich modeli seryjnie sprzedawanych na terenie państw członkowskich. W starszych pojazdach posiadanie systemu TPMS nie jest obowiązkowe, ale jest możliwe jego zamontowanie.

System kontroli ciśnienia w oponach, jak sama nazwa wskazuje, monitoruje na bieżąco, czy w ogumieniu samochodu jest prawidłowe ciśnienie. Właściwy poziom powietrza w kołach ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, komfortu oraz ekonomii jazdy. Utrata powietrza w oponie to naturalna i nieunikniona konsekwencja eksploatacji samochodu, która wynika przede wszystkim z rozszczelnienia ścianek opon, wentyli czy zmian temperatury. Może się pojawić również bardziej drastyczna przyczyna w postaci uszkodzenia mechanicznego opony. Układ kontroli ciśnienia, jeżeli zostanie właściwie skalibrowany, ostrzeże kierowcę o nieodpowiednim poziomie ilości powietrza w samochodowym ogumieniu.

Nieprawidłowe ciśnienie w ogumieniu, a zwłaszcza różnica ciśnienia w pojedynczych oponach samochodu ma kluczowy wpływ na komfort jazdy oraz zachowanie pojazdu w sytuacjach awaryjnych, czyli podczas hamowania czy gwałtownych manewrów skrętu. Niskie ciśnienie w oponach negatywnie odbije się na spalaniu, natomiast zbyt wysokie na komforcie jazdy. Zarówno jedno, jak i drugie będzie miało również wpływ na nieprawidłowe zużycie opon.

System kontroli ciśnienia w oponach – rodzaje

Rozróżniamy bezpośredni i pośredni system monitorowania ciśnienia w oponach. Układ bezpośredni mierzy ciśnienie w oponach bezpośrednio w czasie rzeczywistym. Każde koło pojazdu posiada własny czujnik ciśnienia, zazwyczaj podłączony do zaworu opony. Czujniki ciśnienia w oponach przekazują zmierzone wartości do odbiornika głównego. W razie spadku ciśnienia w którymkolwiek z kół system zawiadamia kierowcę.

Pośredni system TPMS nie mierzy ciśnienia w oponach, lecz analizuje szybkość obrotową poszczególnych kół pojazdu. Za pośrednictwem systemu ABS lub ESP sprawdzane jest, czy koła na tej samej osi obracają się z tą samą prędkością. W przypadku wykrycia zbyt dużej różnicy (powyżej 20 proc.) system informuje kierowcę o problemie za pomocą sygnału wyświetlanego na desce rozdzielczej.

Popularni producenci systemu TPMS

  • TRW
  • Schrader
  • Hella
  • Meat&Doria
  • VDO
  • Stark
  • HUF
  • Mobiletron
  • Haldex

Dobrej jakości czujniki ciśnienia w oponach znajdziesz w ofercie iParts.pl. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po tanie czujniki ciśnienia opon samochodowych dostarczane przez czołowych, światowych producentów. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

System kontroli ciśnienia w ogumieniu VEMO
System kontroli ciśnienia w ogumieniu MOBILETRON
System kontroli ciśnienia w ogumieniu BH SENS Huf
System kontroli ciśnienia w ogumieniu HERTH+BUSS ELPARTS
System kontroli ciśnienia w ogumieniu SCHRADER
System kontroli ciśnienia w ogumieniu CONTINENTAL/VDO
System kontroli ciśnienia w ogumieniu SIDAT
System kontroli ciśnienia w ogumieniu ABAKUS

FAQ

Co to jest system kontroli ciśnienia i po co się go stosuje?

TPMS, czyli Tire Pressure Monitoring System, to system, który monitoruje ciśnienie w oponach. Jego zadaniem jest regularne sprawdzanie poziomu ciśnienia w ogumieniu. Prawidłowa wartość, a więc ciśnienie mieszczące się w normie, w znaczny sposób wpływa nie tylko na nasze bezpieczeństwo na drodze, ale też prowadzenie pojazdu i zużycie paliwa. Ciśnienie nieprawidłowe, które odbiega od normy nawet w jednej oponie, wpływa na zachowanie się pojazdu w sytuacjach awaryjnych, utrudnia hamowanie oraz gwałtowne manewry. Dodatkowo wpływa na nieprawidłowe zużycie opon.

Jakie czujniki wykorzystuje system TPMS?

Możemy wyróżnić dwa rodzaje systemów TMPS: bezpośredni i pośredni. Kontrola ciśnienia w oparciu o system ABS, czyli system pośredni jest rzadziej stosowana. Zdecydowanie popularniejszym rozwiązaniem jest system bezpośredni, a więc czujniki zintegrowane z zaworem ciśnienia. W tym przypadku sygnał z czujników jest wysyłany kilka razy na minutę, stąd też informacje o ciśnieniu w oponach są zawsze bieżące i dokładne. Podczas zatrzymywania się, zmiany prędkości, czy jazdy w korku, czujnik częściej informuje o stanie ciśnienia, niż w przypadku ciągłej jazdy ze stałą prędkością.

Jakie zalety posiada system kontroli ciśnienia?

Kontrola ciśnienia w oponach posiada wiele zalet. Przede wszystkim jest to większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. Dzięki czujnikom wiemy, kiedy należy napompować opony, co przekłada się na lepszą kontrolę i stabilność pojazdu, a w przypadku zagrożenia krótszą drogę hamowania. Dzięki systemowi i prawidłowemu ciśnieniu w oponach, możemy liczyć na mniejsze spalanie, mniejsze zużycie paliwa oraz mniejszą emisję zanieczyszczeń. Ponadto system gwarantuje nam wolniejsze ścieranie się opon, co przekłada się na ich dłuższą żywotność.

Ile wytrzymują czujniki TPMS?

Czujniki systemu kontroli ciśnienia w ogumieniu mają ograniczoną żywotność. Z reguły przyjmuje się, że jest to ok. 5 – 8 lat (ze względu na żywotność baterii) lub 150 tys. km. Czujniki mogą ulegać usterkom mechanicznym, bądź awariom na skutek działania korozji. Są nierozbieralne i nienaprawialne, dlatego w razie uszkodzenia należy je wymienić na nowe. Warto wiedzieć, że system może ulec uszkodzeniu na skutek niefachowego zdejmowania opon z felgi, po uderzeniu w krawężnik lub po wjechaniu w dużą dziurę.

Ile kosztuje programowanie systemu ciśnienia?

Programowanie czujników konieczne jest w systemach bezpośrednich, gdzie każda z opon posiada osobny sensor oraz własny unikalny kod ID. Podczas każdej wymiany opon, czy przełożenia kół konieczne jest zakodowanie systemu. Proces programowania pozwala rozróżnić systemowi, z którego koła pochodzi sygnał. Wykonanie usługi jest możliwe przy użyciu specjalnych urządzeń jakie znajdują się m.in. w serwisie wulkanizacyjnym. Programowanie systemu kosztuje ok. 100-250 zł za cały zestaw. W przypadku zakupu nowych sensorów, ich montażu i programowania czeka nas większy wydatek. Musimy liczyć się z kosztem powyżej 1000 zł, w zależności od serwisu.