sterowanie i regulacja układu kierowniczego

Podczas jazdy samochodem konieczne jest nieustanne kontrolowanie auta na drodze. Bardzo często zachodzi potrzeba zmiany kierunku jazdy poprzez skręcanie, wyprzedzanie, omijanie, cofanie, zatrzymywanie czy też parkowanie. Realizację tych czynności zapewnia sterowanie układu kierowniczego, które jest jednym z najważniejszych systemów każdego samochodu.

Układ kierowniczy w samochodzie

Układ kierowniczy, mimo, z pozoru, dużej ilości elementów składowych, jest w zasadzie dość prostym w budowie i jednocześnie skutecznym w działaniu rozwiązaniem. O efektywności działania systemu świadczy chociażby fakt, że w ciągu wielu lat rozwoju światowego przemysłu motoryzacyjnego sterowanie układu kierowniczego nie uległo większym zmianom. Układ kierowniczy składa się z trzech głównych elementów:

  • kolumny kierownicy (odpowiada za przenoszenie ruchu obrotowego kierownicy)
  • przekładni kierowniczej (mechanizm przekształcający ruch obrotowy kierownicy w ruchy translacyjne części napędowych)
  • napędu kierowniczego (przeniesienie funkcji sterowania na koła skrętne)

Obsługa i regulacja układu kierowniczego

W trakcie eksploatacji samochodu poszczególne elementy układu kierowniczego ulegają zużyciu, stając się z czasem bezużyteczne. Zła obsługa, niesystematyczna regulacja układu kierowniczego oraz niska jakość części zamiennych w znacznym stopniu wpływają na zużycie systemu, a w efekcie na awarie całego układu.

Rola systemu sterowania układu kierowniczego samochodu jest podyktowana wymaganiami ogólnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z „Podstawowymi przepisami dotyczącymi dopuszczenia pojazdu do eksploatacji...” oraz paragrafu 2.3.1 przepisów o ruchu drogowym, zabronione jest poruszanie się pojazdem z usterką układu kierowniczego (nawet do serwisu samochodowego lub miejsca parkingowego). Dotyczy to przede wszystkim:

  • przekroczenia dopuszczalnego luzu w kierownicy (10 stopni dla samochodów osobowych, 25 dla ciężarówek, 20 dla autobusów)
  • ruchomych części i zespołów układu sterowania nie dostarczonych przez producenta
  • występowania luzu w połączeniach gwintowanych
  • nieodpowiedniego działania wspomagania kierownicy
  • ciasnego obrotu lub sklejenia kierownicy
  • pukania lub bicia, oddawania się do kierownicy
  • wycieków w układzie

Typowe sterowanie układu kierowniczego

Sterowanie układu kierowniczego typu rack to obecnie jeden z najpopularniejszych systemów tego rodzaju montowanych w większości nowoczesnych aut osobowych. Przekładnia kierownicza składa się z koła zębatego i drążka kierowniczego. Koło sterowe jest przymocowane do wału, natomiast koło zębate znajduje się również na tym samym wale i jest  w stałym kontakcie z drążkiem kierowniczym. W tym celu na szynie wykonuje się zęby. Podczas skrętu kierownicą w żądanym kierunku koło zębate obraca się wraz z zębatka. Do szyny przymocowane są drążki kierownicze, które poruszają kołami. Zaletami systemu sterowania typu rack są prostota konstrukcji oraz jego wysoka wydajność.

Popularni producenci systemów sterowania układu kierowniczego

  • TRW
  • Bosch
  • General Ricambi
  • Lauber
  • ZF Lenksysteme
  • DRI
  • Spidan
  • Elstock

Zapraszamy do iParts.pl po elementy sterowania i regulacji układu kierowniczego w przystępnej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Sterowanie i regulacja VEMO
Sterowanie i regulacja LEMFÖRDER
Sterowanie i regulacja HERTH+BUSS ELPARTS