Śruby i podkładki głowicy silnika samochodowego

Podstawowym zadaniem głowicy jednostki napędowej jest zamknięcie przestrzeni, w której dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Istotną rolę w prawidłowym uszczelnieniu tej przestrzeni odgrywają śruby głowicy. Dlatego też montując nową lub zregenerowaną głowicę w silniku, należy używać wyłącznie nowych śrub głowicy.

Śruby głowicy w samochodzie

Śruby głowicy silnika to elementy konstrukcyjne połączeń uszczelniających, które wytwarzają łączną siłę oddziałującą na uszczelkę głowicy cylindrów. Na przestrzeni dziesięcioleci, wraz z ciągłym rozwojem światowej motoryzacji, śruby głowicy cylindrów były poddawane ciągłym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, aby uzyskane właściwości jak najlepiej odpowiadały wymaganiom coraz nowocześniejszym jednostkom napędowym. Zmianom ulegał nie tylko materiał, z jakiego produkowano te elementy, ale również sama konstrukcja śrub oraz sposób dokręcania głowicy cylindrów do silnika. Obecnie w jednostkach napędowych stosuje się 4 podstawowe rodzaje śrub – z krótkim gwintem walcowym, z długim gwintem walcowym, śruby rozciągliwe spiralne oraz rozciągliwe z tzw. „płynącym trzonem”.

Sposób działania śrub głowicy

Jak już wspomnieliśmy, śruby głowicy odgrywają kluczową rolę w prawidłowym uszczelnieniu przestrzeni, w której dochodzi do procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Ważny jest tutaj odpowiednio rozłożony docisk uszczelniający. Śruby głowicy cylindrów powinny być dociągane zgodnie z podaną w instrukcji naprawczej producenta kolejnością dokręcania. Dociąganie śrub z wykorzystaniem momentów oraz kątów dokręcających skutkuje celowym wykorzystaniem charakterystyki śruby głowicy, dzięki czemu możliwe jest osiąganie niewielkich różnic w sile dociągu tych elementów. W najnowszych konstrukcjach silnikowych śruby dociąga się powyżej swego punktu plastyczności, co wywołuje bezpowrotne ich wydłużenie. W raz dociągniętej śrubie, oprócz plastycznego wydłużenia, zmieniają się również właściwości jej wytrzymałości oraz ciągliwości materiału. Cała siła powstająca w wyniku dokręcenia śrub głowicy oraz jej równomierny rozkład stanowią kluczowy warunek właściwego funkcjonowania uszczelki głowicy.

Typowe usterki śrub głowicy w samochodzie

W nowoczesnych jednostkach napędowych równomierny rozkład naprężeń i elastyczności w trzonie śruby jest kompensowany wydłużeniem się części konstrukcyjnych i ruchem względnym. W starych śrubach tego typu właściwości zanikają. Gwint śruby głowicy, który już został zastosowany, podlega oddziaływaniu dużych sił, które wpływają na jednostronne zdeformowanie takiego gwintu. Podczas montażu głowicy należy pamiętać, aby stosować wyłącznie nowe śruby. Powtórne wykorzystanie starych śrub montażowych nie zapewni odpowiedniego i równomiernego rozłożenia sił docisku głowicy, a w efekcie doprowadzi do awarii uszczelki podgłowicowej już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.

Popularni producenci śrub głowicy

  • Febi Bilstein
  • Bosch
  • Topran
  • SWAG
  • Ajusa
  • Ruville
  • Elring
  • Corteco
  • Bugiad

Żaden silnik samochodowy nie zapewni prawidłowego procesu spalania bez odpowiedniego uszczelnienia komory jednostki napędowej, w tym również głowicy cylindrów. Ogromną rolę w tym aspekcie odgrywają śruba głowicy oraz wysokiej jakości podkładka śruby głowicy. W iParts.pl znajdziesz pełen zestaw tych elementów do każdego modelu samochodu.

Tylko w iParts.pl znajdziesz tanie śruby głowicy o doskonałych parametrach technicznych. Oferujemy wszystkie rodzaje śrub sprowadzane od renomowanych producentów osprzętu silnikowego. Gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe rynkowe ceny oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Śruby głowicy AJUSA
Śruby głowicy GLASER
Śruby głowicy VICTOR REINZ
Śruby głowicy BGA
Śruby głowicy ELRING
Śruby głowicy PAYEN
Śruby głowicy FAI AutoParts
Śruby głowicy GOETZE
Śruby głowicy TRISCAN