Wybierz markę:
Promocje
Sondy lambda samochodowe
Sonda lambda w samochodzie to jedna z tych auto części, o której istnieniu wielu kierowców nie ma nawet pojęcia, do chwili, gdy dojdzie do jej awarii. Wówczas to drastycznie wzrasta spalanie w samochodzie, co na pewno mocno wpłynie na koszty eksploatacyjne auta. Oferujemy szeroką gamę sond lambda do wszystkich modeli współcześnie produkowanych aut, pochodzących od znanych i sprawdzonych producentów auto części.
Sonda lambda w samochodzie
Sondy lambda są stosowane w jednostkach benzynowych od 1979 roku. Ich pojawienie się w samochodowych układach wydechowych zostało podyktowane wprowadzeniem restrykcyjnych przepisów odnośnie emisji spalin przez silniki spalinowe. Obecnie coraz więcej zarówno samochodów, jak i motocykli jest wyposażana w więcej niż jedną sondę lambda, które ściśle współpracują z katalizatorem układu wydechowego. Od 1992 roku sondy lambda są już standardowym wyposażeniem każdego auta napędzanego silnikiem spalinowym, natomiast w 2000 roku tego rodzaju urządzenia są montowane również w samochodach z jednostkami wysokoprężnymi.
Sposób działania sondy lambda
Sonda Lambda jest elektronicznym czujnikiem odpowiedzialnym za utrzymanie prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach z silnikiem spalinowym wyposażonym w katalizator. Umiejscowiona jest w układzie wydechowym między silnikiem a katalizatorem. Głównym elementem pomiarowym sondy jest galwaniczny czujnik z elektrolitem w stanie stałym. Na zewnątrz pokryty jest on cienką warstwą platyny pełniącej zadanie elektrody ogniwa, katalizującej spaliny. Całość pokryta jest ceramiczną obudową z dwutlenku cyrkonu, chroniącą ją przed zanieczyszczeniami.
Sonda posiada również swój grzejnik umożliwiający osiągnięcie optymalnej temperatury pracy wynoszącej 350°C oraz specjalną metalową tubę, która ochrania czujnik przed niekorzystnym działaniem produktów spalania zawartych w spalinach.
Zasada działania sondy Lambda opiera się o część pomiarową sondy, która ma bezpośredni kontakt ze strumieniem opływających ją spalin. Element ten kształtem przypomina palec. Druga część sondy musi mieć kontakt z powietrzem, w celu ustalenia odniesienia miary pomiarowej. Sonda lambda w samochodzie swoją prace zaczyna powyżej temperatury 300°C, gdyż dopiero po osiągnięciu tej temperatury materiał ceramiczny okrywający czujniki, staje się przepuszczalny dla jonów tlenu w spalinach. Im więcej jonów w spalinach, tym niższe napięcie generowane jest przez sondę, a przy mniejszej ilości następuje efekt odwrotny, czyli generowanie większego napięcia. Jego wartość waha się skokowo co 0,5 V. Przy 0,1 V określa się, iż mieszanka spalana jest uboga, a przy 0,9 V mieszanka jest bogata.
Wszelkie informacje zebrane przez sondę lambda, wysyłane są za pomocą przewodu do modułu sterującego pracą silnika. Pomiar sygnału odbywa się z zawrotną prędkością 100 razy na sekundę. W zależności od uzyskanych wyników silnik koryguje skład mieszanki nawet do 300 korekt na minutę, wysyłanej do komory spalania taka ilość tlenu, która zapewni najlepszą jego pracę.
Typowe usterki sondy lambda w samochodzie
W teorii sonda lambda powinna wytrzymać 150 tys. km przebiegu, a nawet więcej, jednak rzeczywistość bywa często inna. Sondy, jak większość urządzeń mechanicznych, ulega zużyciu oraz nieprzewidzianym awariom. Najczęstszymi objawami uszkodzenia sondy są m.in. drastyczny wzrost zużycia paliwa nawet o 50 proc., samoistne zmiany prędkości obrotowej jednostki napędowej, zmniejszenie mocy silnika, czarny dym wydobywający się z wydechu, większa ilość tlenków węgla i węglowodorów w spalinach czy też zapalenie się kontrolki Check engine. Do awarii sondy lambda dochodzi najczęściej na skutek gromadzenia się sadzy na elemencie ceramicznym urządzenia, co wpływa na wydłużenie czasu reakcji sondy, a w efekcie do całkowitej utraty przez nią zdolności do pomiaru stężenia tlenu. Prowadzi to do przegrzania układu spalania oraz m.in. zniszczenia katalizatora.
Popularni producenci sondy lambda
- sonda lambda Hella
- Bosch
- sonda lambda Denso
- Delphi
- Febi Bilstein
- Topran
- SWAG
Wybierz odpowiednią dla swojego samochodu sondę lambda z naszej oferty, wpisując w wyszukiwarkę markę auta, jego model oraz wersję jednostki napędowej. Otrzymasz pełną listę dostępnych urządzeń pochodzących od najlepszych producentów tego typu elementów samochodowych w najniższych cenach rynkowych.
Powiązane kategorie produktowe
- katalizator
- zawór EGR
- filtr cząstek stałych (filtr DPF)
- rura wydechowa
- łącznik elastyczny wydechu
- tłumik samochodowy
W naszym sklepie znajdziesz największy wybór auto części do wszystkich marek samochodów osobowych, dostawczych, terenowych i sportowych. Oferowane w iParts.pl sondy lambda to najwyższa jakość gwarantowana przez producenta. Zapewniamy darmową dostawę przy zamówieniach o wartości co najmniej 399 zł brutto.
Polecane akcesoria do układu wydechowego:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Przegrzanie, uszkodzenie, kolorowe osady – wszystko to może doprowadzić do awarii sondy lambda
- Uniwersalne sondy lambda
- Jakie są typy sond lambda?
- Jak sprawdzić czy Sonda Lambda działa poprawnie?
- Jak często należy wymieniać sondy lambda?
- Gdzie znajduje się sonda lambda?
- Jaki powinien być skład mieszanki paliwowej?
FAQ
Sonda lambda jest ważnym elementem każdego układu wydechowego. Jej pomiary mają ogromny wpływ na pracę silnika. W naszym sklepie można znaleźć szeroki wybór sond lambda przeznaczonych do wielu modeli samochodów. Sonda lambda kosztuje od 130 do 540 zł.
Podstawowym podziałem sond lambda jest ich budowa. Znajdziemy więc sondy palcowe, kubkowe oraz planarne. Sondy lambda są również dzielone na sondy uniwersalne oraz dedykowane. Te pierwsze mogą być montowane w wielu silnikach, natomiast te drugie zawsze przeznaczone są dla jednego rodzaju jednostki napędowej.
Więcej: Jakie są typy sond lambda?
Awaria sondy lambda ogranicza ilość informacji o mieszance oraz jej proporcjach, które docierają do komputera ECU. Musi on więc przełączyć oprogramowanie silnika w tryb awaryjny, w którym ilość powietrza oraz paliwa dobierana jest w oparciu o hipotetyczne wielkości dawek. Powoduje to mniej wydajną pracę silnika, często również ograniczoną moc oraz zwiększoną ilość spalin i większe zużycie paliwa.
Najłatwiejszym do zweryfikowania objawem uszkodzenia sondy lambda będzie nierówna praca silnika, wyższe spalanie oraz zwiększona ilość spalin wydobywających się z wydechu. Często związane to jest również z ograniczeniem mocy silnika.
Sonda lambda jest elementem układu wydechowego. Ze względu na pomiary jakie wykonuje oraz charakterystykę jej pracy, montowana jest pomiędzy silnikiem, a katalizatorem. Najczęściej znajdziemy ją w okolicach kolektora wydechowego, pod maską naszego samochodu.
Sondę lambda wymienia się tylko w sytuacjach, w których uda nam się zdiagnozować jej awarię. Jeśli nasz silnik nie wyświetla żadnych problemów z jej działaniem, pracuje prawidłowo, to oznacza że nie warto wymieniać tej części.