Wybierz markę:
Skrzynia redukcyjna samochodu
Skrzynia rozdzielcza jest często zamiennie nazywana reduktorem. Nie jest to jednak to samo. Samochodowa skrzynia rozdzielcza rozdziela napęd na cztery koła, natomiast reduktor redukuje przełożenia układu napędowego. Często, zwłaszcza w pojazdach terenowych, w skrzyniach rozdzielczych znajduje się właśnie reduktor. Wówczas mamy do czynienia ze skrzynią rozdzielczo-redukcyjną.
Skrzynia rozdzielcza w samochodzie
Skrzynia rozdzielcza samochodu to, tak naprawdę, niewielkich rozmiarów przystawka do skrzyni biegów, która służy do przenoszenia napędu na drugą oś, najczęściej przednią. Dodatkowo skrzynia rozdzielcza jest pośrednikiem w przeniesieniu momentu obrotowego na tylną oś. W środku skrzyni znajduje się przekładnia (łańcuchowa lub zębata), która wyprowadza z jej wnętrza drugi wał napędowy w do przedniej osi. W przypadku, gdy samochodowa skrzynia rozdzielcza nie jest wyposażona w żadne dodatkowe mechanizmy poza przekładnią, wówczas mamy do czynienia z układem z dołączonym napędem. Jeżeli jednak w skrzyni znajduje się mechanizm różnicowy, możemy mówić o układzie ze stałym napędem na cztery koła. W sytuacji, gdy w skrzyni rozdzielczej pojawia się dodatkowe przełożenie, mamy do czynienia z reduktorem.
Decyzja pomiędzy napędem na jedną oś, a napędem na obie osie odbywa się zazwyczaj z wykorzystaniem specjalnej dźwigni lub, w najnowszych konstrukcjach, jest sterowana elektronicznie. Podobnie rzecz się ma z wyborem pomiędzy trybem jazdy normalnej a terenowej. W nowoczesnych autach elektronika steruje praktycznie wszystkim, w tym również rozdziałem napędu pomiędzy osiami napędowymi, a czas reakcji takich rozwiązań jest liczony w milisekundach.
Reduktor w samochodzie
Reduktor skrzyni biegów to w zasadzie rodzaj skrzyni rozdzielczej, a cały mechanizm powinien być określany jako skrzynia rozdzielczo-redukcyjna. Jej zadaniem nie jest tylko rozdzielanie napędu na cztery koła, lecz również redukować wszystkie przełożenia w układzie napędowym. Standardowy reduktor terenowy posiada przełożenia mniej więcej 2:1, co tłumacząc na polski język oznacza, że każdy bieg w przekładni zostaje skrócony dwukrotnie. Można spotkać również reduktory np. o przełożeniach 15:1 czy też 4:1.
Reduktor skrzyni biegów skracając przełożenia, zwiększa siłę napędową na kołach auta i jednocześnie redukuje prędkość. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie większych możliwości uciągu samochodu, a tym samym łatwiejsze poruszanie się nim w terenie. Skrzynia redukcyjna skraca przełożenia do tego stopnia, że zazwyczaj jadąc w terenie nie korzysta się w ogóle z pierwszego biegu. Jest ona niezastąpiona podczas pokonywania stromych podjazdów oraz potężnych pochyleń terenu.
Popularni producenci skrzyń rozdzielczych i redukcyjnych
- Febi Bilstein
- SWAG
- Lemforder
- Vaico
- Corteco
- Delphi
Sklep Iparts.pl dostarcza najlepsze rozwiązania w zakresie układów napędowych i systemów zawieszenia na polskim rynku. Jeżeli interesuje Cię skrzynia rozdzielcza samochodu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.
Tylko w iParts.pl trwała skrzynia rozdzielcza oraz wydajny reduktor skrzyni biegów w doskonałej relacji ceny do jakości. Gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe ceny, fachowe wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
FAQ
Przekładnia rozdzielcza znajduje zastosowanie w samochodach, które posiadają napęd na wszystkie cztery koła. We wnętrzu podzespołu znajduje się przekładnia, zazwyczaj łańcuchowa lub zębata, która wyprowadza z wnętrza skrzyni drugi wał napędowy w kierunku przedniej osi. Bez wykorzystania przekładni rozdzielczej niemożliwe byłoby więc posiadanie samochodu, który jest w stanie jednocześnie napędzać obie osie. Przekładnie rozdzielcze znajdują szerokie zastosowanie w samochodach terenowych oraz niektórych autach sportowych.
Nie powinno się korzystać z auta, które posiada uszkodzoną przekładnię rozdzielczą. Dotyczy to w szczególności grupy pojazdów, które posiadają tzw. dopinany napęd na cztery koła. W takich układach, sterowanie przełączaniem napędów jest realizowane za pomocą komputera pokładowego. W przypadku, kiedy przekładnia w naszym pojeździe ulegnie awarii, komputer może nie odczytać żadnego błędu i nadal będzie próbował przenosić napęd na obie osie. W takich sytuacjach często dochodzi do jeszcze większej awarii układu lub nawet uszkodzenia skrzyni biegów.
Koszty zakupu poszczególnych części zamiennych, które wchodzą w skład przekładni rozdzielczej, zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Ceny takich elementów są jednak zależne od wielu zmiennych, w tym od rodzaju skrzyni rozdzielczej, modelu samochodu, a także producenta danych części. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo dziesiątki części do przekładni rozdzielczych, które dostępne są w bardzo atrakcyjnych cenach.
Nowoczesne układy napędowe stosowane w samochodach są bardzo zaawansowane. Bardzo często sterowane są za pomocą elektroniki i rozbudowanych komputerów, a dodatkowo wymagają zastosowania wielu ponadprogramowych podzespołów. W związku z tym samochód posiada znacznie więcej podzespołów, które z czasem mogą ulec awarii i unieruchomić go. Warto pamiętać, że większość tych elementów projektowana jest w taki sposób, by osiągała jak najwyższą żywotność.
Naprawa przekładni rozdzielczej w samochodzie jest zadaniem bardzo trudnym i złożonym. Czynność ta wymaga dużego doświadczenia oraz wiedzy w zakresu mechaniki pojazdowej, a do tego, znajomości wszelkich procedur serwisowych i instrukcji producenta. Tak zaawansowane naprawy jak serwis przekładni rozdzielczej w samochodzie warto więc pozostawić specjalistom, którzy dysponują nie tylko odpowiednią wiedzą, ale również narzędziami i maszynami, bez których naprawa lub wymiana takiego elementu może okazać się niemożliwa.