Rozdzielacze zapłonu - aparat zapłonowy

Prawidłowe działanie układu zapłonowego pozwala osiągnąć maksymalną moc jednostki napędowej w samochodzie, uzyskać optymalne zużycie paliwa, a także zminimalizować zawartość składników toksycznych w spalinach. Aparat zapłonowy opiera się w głównej mierze na dwóch kluczowych elementach – przerywaczu oraz rozdzielaczu zapłonu. To od nich przede wszystkim zależy prawidłowa praca całego układu.

Układ zapłonowy w samochodzie

Samochodowy układ zapłonowy występuje w silnikach benzynowych o zapłonie iskrowym. Inicjuje on proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach jednostki napędowej. W skład nowoczesnego układu zapłonowego wchodzą: cewka zapłonowa, świece zapłonowe, komputer sterujący oraz wyłącznik zapłonu. W starszych konstrukcjach silnikowych stosowane są przewody zapłonowe oraz aparat zapłonowy bezrozdzielaczowy.

Standardowy układ zapłonowy jest zbudowany w oparciu o mechaniczny przerywacz i rozdzielacz zapłonu. Jest to rozwiązanie charakteryzujące się prostotą budowy i stosunkowo bezawaryjnym działaniem. Oczywiście nie jest pozbawione wad, które powodują kłopoty z prawidłową eksploatacją silnika.

Rozdzielacze zapłonu to urządzenia dostarczające do świecy cylindra prąd w postaci iskry. Umożliwiają one rozdział napięcia zapłonowego poprzez przewody zapłonowe i złączki. Taki układ zapewnia jednak niewielkie możliwości zmiany kąta wyprzedzania zapłonu pod względem pracy jednostki napędowej. Staje się to problematyczne zwłaszcza podczas uruchamiania silnika w niskich temperaturach. Aby wyeliminować ten mankament, układ był poddawany nieustannym modyfikacjom, co ostatecznie doprowadziło do zaprojektowania i wdrożenia elektronicznego modułu zapłonowego. Obecnie w samochodach wyprodukowanych po 2000 roku nie montuje się w zasadzie mechanicznych układów zapłonowych, lecz te z elektronicznym zapłonem.

Pierwszym w historii elektronicznym układem sterującym dopływem powietrza, paliwa oraz zapłonem w samochodzie był system Motronic firmy Bosch. Pojawił się on w 1979 roku w układzie napędowym BMW 732i. Obecnie to komputer pokładowy najczęściej steruje pracą układu zapłonowego.

W samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi o zapłonie samoczynnym, wykorzystywany jest wtryskowy aparat zapłonowy. Standardowe świece zapłonowe zastąpiono tutaj świecami żarowymi (po jednej na każdy cylinder). Są one w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu.

Działanie rozdzielacza zapłonu

Wałek rozdzielacza zapłonu wprawiany jest w ruch najczęściej przez wał rozrządu. Oktanokorektor stosuje się do sterowania kątem wyprzedzenia zapłonu, szczególnie, gdy użyte paliwo cechujące się zmienną liczbą oktanową. Kadłub obraca się na skutek przesunięcia dźwigni, co powoduje obrót podstawy przerywacza względem garbów krzywki wałka.

Jeżeli kadłub obracany jest tak samo jak palec rozdzielacza, wówczas dochodzi do opóźnienia zapłonu, a kąt wyprzedzenia zapłonu zmniejsza się. Jeżeli kadłub jest obracany przeciwnie do obrotu palca rozdzielacza, to kąt wyprzedzenia zapłonu zwiększa się, co w efekcie prowadzi do przyspieszenia zapłonu. Samoczynne regulowanie kąta wyprzedzenia zapłonu umożliwia odśrodkowy regulator wyprzedzenia zapłonu. W tym przypadku kąt zależny jest od prędkości obrotowej wałka korbowego jednostki napędowej. Rozdzielacz zapłonu może posiadać również podciśnieniowy regulator kąta zapłonu.

Typowe objawy usterki układu zapłonowego w samochodzie

  • problemy z uruchomieniem silnika, w ekstremalnych sytuacjach całkowita niemożność uruchomienia jednostki napędowej (awaria cewki zapłonowej)
  • szarpanie podczas jazdy (początkowo może to być jedynie delikatne szarpanie, z czasem problem się nasila, aż do całkowitego uniemożliwienia jazdy)
  • gaśnięcie silnika pracującego na biegu odczuwalne na kierownicy i w kabinie samochodu podczas pracy na biegu jałowym
  • zmiany w prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym
  • odczuwalne słabsze przyspieszenie auta
  • mniejsza moc jednostki napędowej
  • głośniejsza praca silnika

Sklep internetowy iParts.pl oferuje wysokiej jakości kopułki rozdzielacza, palec rozdzielacza oraz wiele innych elementów układu zapłonowego zarówno do aut z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Tylko u nas kopułka zapłonowa w najniższej cenie rynkowej!

Najpopularniejsi producenci

Rozdzielacz zapłonu BOSCH
Rozdzielacz zapłonu BorgWarner (BERU)
Rozdzielacz zapłonu EPS
Rozdzielacz zapłonu KW
Rozdzielacz zapłonu FACET
Rozdzielacz zapłonu LUCAS
Rozdzielacz zapłonu QUINTON HAZELL
Rozdzielacz zapłonu BREMI
Rozdzielacz zapłonu NIPPARTS

FAQ

Jakie objawy daje awaria rozdzielacza zapłonu?

Rozdzielacz zapłonu to bardzo ważne urządzenie w konwencjonalnym układzie zapłonowym. Aparat umożliwia rozdział prądu o wysokim napięciu na świece zapłonowe. Awaria rozdzielacza daje dosyć jasne symptomy. Twoją uwagę powinna zwrócić praca silnika – motor może pracować nieregularnie, gasnąć podczas jazdy, a w skrajnych przypadkach w ogóle nie odpalać. Na problem ze strony rozdzielacza może też wskazywać sytuacja, gdy naciśnięcie gazu prowadzi do stukania zaworów lub opóźnionej reakcji silnika.

Jakie są przyczyny awarii rozdzielacza?

Najczęściej przyczyn awarii rozdzielacza należy szukać w nieprawidłowej konserwacji, a także w stosowaniu nieodpowiednich środków smarnych (lub nieużywaniu ich w ogóle). Problemem może być również niesprawny element – jak palec, czy kopułka rozdzielacza, możliwe jest również uszkodzenie przewodu podciśnieniowego lub membrany regulatora. Czasem niewłaściwa praca rozdzielacza wynika z dostania się brudu lub wilgoci w obudowie – w takiej sytuacji pomóc może dokładnie osuszenie elementu.

Jak sprawdzić, czy rozdzielacz jest sprawny?

W ocenie sprawności rozdzielacza przede wszystkim istotna jest początkowa diagnostyka, polegająca na kontroli pracy motoru. W przypadku klasycznych rozdzielaczy zapłonu dalsza diagnostyka możliwa jest dzięki przemierzeniu oporów przejściowych, napięć i prądów obwodów elektrycznych i styków. W kolejnym kroku konieczne jest sprawdzenie wyeksploatowania elementów mechanicznych rozdzielacza. Dobrą praktyką jest początkowe odłączenie przewodów od świec zapłonowych i sprawdzenie, czy uruchomienie silnika skutkuje przeskokiem z ich końca na świece lub metalowe elementy.

Czy można samodzielnie wymienić rozdzielacz zapłonu?

Samodzielna wymiana rozdzielacza zapłonu nie jest niemożliwa, ale może przysporzyć sporo problemów. Przede wszystkim ważne jest, by mieć odpowiednie zaplecze w postaci narzędzi, a także wiedzę na temat pojazdu – wymiana rozdzielacza może się różnić nawet w obrębie kolejnych wersji silników. Jeżeli masz wątpliwości co do swojego samochodu lub nie dysponujesz przyrządami umożliwiającymi naprawę, najlepiej zlecić wymianę fachowcowi, który przy okazji wykona diagnostykę poszczególnych elementów mechanicznych.

Jaka jest cena rozdzielacza zapłonu?

Ceny rozdzielaczy zapłonów – podobnie jak innych części – warunkują głównie parametry techniczne oraz producent. W sklepie iParts.pl bez trudu znajdziesz dopasowany do Twojego modelu auta rozdzielacz zapłonu – w ramach naszej oferty proponujemy fabrycznie nowe, wytrzymałe części zaufanych marek. Ceny najpopularniejszych rozdzielaczy zapłonu wahają się w zakresie od ok. 80zł do ok. 1230zł. W ramach asortymentu przygotowaliśmy także m.in. zestawy styków, osłony rozdzielaczy, kopułki, uszczelnienia, czy zestawy naprawcze.