Wybierz markę:
Popychacze zaworów silnikowych
Aby jednostka napędowa mogła pracować w pełni wydajnie, układ sterowania zaworami musi działać precyzyjnie i bezawaryjnie. Kluczową rolę odgrywają w tym procesie popychacze zaworowe, które w zależności od rodzaju silnika posiadają mechaniczny lub hydrauliczny system regulowania luzów zaworowych. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia popychaczy zaworowych, będzie to odczuwalne w jakości pracy jednostki napędowej.
Popychacze zaworów silnikowych w samochodzie
Kluczowymi elementami jednostki napędowej, które uczestniczą w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, są popychacze zaworów silnikowych. To one wprawiają w ruch zawory, które z kolei dostarczają mieszankę do cylindra i dają możliwość odprowadzenia spalin powstałych w wyniku spalania. Z uwagi na to, że popychacze pracują dzięki obracającym się krzywkom wałka rozrządu, ich działanie jest związane z funkcjonowaniem tłoka. Wzajemny cykl pracy obu tych elementów jest ze sobą ściśle zsynchronizowany, a luz zaworowy między krzywką wałka a popychaczem jest doskonały. Niestety, w wyniku wyeksploatowania lub nieprawidłowego użytkowania jednostki napędowej, mogą pojawić się zaburzenia równowagi działania zaworów, popychaczy i tłoków. Jeżeli popychacze zaworowe nie pracują prawidłowo, może dojść do zmiany luzów zaworowych, co negatywnie przełoży się na funkcjonowanie całego silnika.
Hydrauliczne i mechaniczne popychacze zaworowe
W zależności od jednostek napędowych oraz użytych w nich rozwiązań technologicznych stosowane są:
- hydrauliczne popychacze zaworów
- mechaniczne popychacze zaworów
W większości nowoczesnych silników wykorzystywane są hydrauliczne popychacze zaworów, które w sposób automatyczny eliminują pojawiające się luzy. Podczas pracy smarowane są olejem silnikowym dostarczanym przez kanaliki o niewielkim przekroju. Bardzo ważna jest więc odpowiednia jakość środka smarnego, a także właściwa częstotliwość serwisu olejowego. Nieodpowiednie smarowanie prowadzi z czasem do coraz gorszej pracy popychaczy, a w efekcie do pojawienia się problemów z zachowaniem odpowiedniego luzu zaworowego. Naprawa hydraulicznych popychaczy zaworowych przeważnie nie wchodzi w grę. W przypadku awarii konieczna jest ich wymiana.
Hydrauliczne popychacze zaworów są najczęściej zbudowane z:
- korpusu
- tłoczka
- komory niskiego i wysokiego ciśnienia
- zaworku zwrotnego
- poduszki olejowej
- sprężyny
W starszych modelach samochodów oraz we współczesnych silnikach, głównie japońskich producentów (np. Honda, Toyota czy Mitsubishi), stosowane są mechaniczne popychacze zaworów. Ich budowa jest prostsza, a przy tym i trwalsza niż w przypadku elementów hydraulicznych, jednak wymagają one odpowiedniej regulacji według wskazań producenta. W nowszych konstrukcjach silnikowych interwały takich regulacji powinny się odbywać po około 100 tys. km przebiegu. Luz zaworowy mierzy się szczelinomierzem, a ustawienie popychaczy przeprowadza się za pomocą śrub, podkładek lub poprzez wymianę całych szklanek zaworowych.
Typowe usterki popychaczy zaworów w samochodzie
Objawy uszkodzonych popychaczy zaworowych hydraulicznych wynikają przede wszystkim ze zmiany luzów zaworowych. Mamy do czynienia wówczas z:
- zbyt małym luzem zaworowym, co powoduje niedomykanie się zaworów, przez co jednostka napędowa zaczyna pracować nierównomiernie, tracąc moc (utrata kompresji) – w efekcie dochodzi do przyspieszonego zużycia zaworów
- zbyt dużym luzem, co znacznie przyspiesza ścieranie się zaworów oraz pozostałych elementów rozrządu – w takim przypadku zbyt duże luzy prowadzą do pojawienia się metalicznych odgłosów dochodzących z górnej części silnika (okolice pokrywy zaworów), które ustępują wraz ze wzrostem temperatury silnika (w przypadku poważniejszej usterki dźwięk ten jest słyszalny przez cały czas pracy jednostki napędowej)
Zapraszamy po tanie popychacze zaworów silnikowych renomowanych producentów osprzętu silnikowego. Sklep iParts.pl to doskonałe relacja ceny do jakości części samochodowych!
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Rozrząd. Jak działa? Jak o niego dbać? O czym pamiętać podczas jego wymiany?
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Liczy się przebieg, czy motogodziny? Co jest lepszym sposobem określania stopnia zużycia silnika spalinowego w samochodach osobowych?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Awaria popychaczy zaworów daje objawy przede wszystkim w sposobie pracy silnika. Popychacze odgrywają bardzo ważną rolę w układzie sterowania zaworami – dzięki mechanicznemu lub hydraulicznemu systemowi regulowania luzów zaworowych silnik może działać sprawnie. Nieprawidłowości związane z popychaczami zaworów przekładają się na zbyt mały lub zbyt duży luz zaworowy – w pierwszym przypadku jednostka napędowa traci moc i pracuje nierówno, w drugim pojawiają się odgłosy metalicznego stukania (początkowo tylko po uruchomieniu, a w przypadku zaniedbania dźwięk pojawia się nieustannie).
Popychacze zaworów odznaczają się zazwyczaj sporą trwałością, a ich średnia żywotność to około 150 tys. km. Wszystko rzecz jasna zależy m.in. od prawidłowej eksploatacji i odpowiedniego serwisowania. Uszkodzenie popychaczy powoduje konieczność ich wymiany, usterkę możesz podejrzewać, gdy z pojazdu wydobywa się charakterystyczny, metaliczny dźwięk. Pamiętaj jednak - hałas może być spowodowany usterką innych elementów jak zużyty wałek rozrządu, czy za niskie ciśnienie oleju. Warto również wiedzieć, że wymiana np. wałka rozrządu może powodować konieczność wymiany również popychaczy, inaczej ich wyeksploatowana powierzchnia może negatywnie wpływać na efektywność nowej części.
Proces wymiany popychaczy zaworów zależy w głównej mierze od budowy silnika, ale także od typu tego elementu. Najczęściej zdemontowanie samej pokrywy popychaczy jest niewystarczające i należy również wymontować wałek rozrządu. Dalsze etapy wymiany również zależą od rodzaju jednostki napędowej – konieczne może być wyregulowanie popychaczy lub zalanie ich olejem, z kolei w niektórych przypadkach takie działanie może zaszkodzić. Przy okazji wymiany popychaczy warto przyjrzeć się pozostałym elementom rozrządu – od uszczelek po wałek rozrządu.
Samodzielna wymiana popychaczy zaworów jest możliwa, jednak wymaga wiedzy na temat właściwości silnika, wynikających z jego budowy. Wiele zależy również od umiejętności osoby, która chce się z tym zmierzyć oraz posiadania odpowiedniego zaplecza w postaci chociażby narzędzi. Warto zdawać sobie sprawę, że błąd może wiele kosztować i spowodować wiele problemów. Jeżeli nie masz pewności co do tych kwestii lub nie dysponujesz niezbędnym sprzętem, np. kluczami – warto powierzyć to zadanie fachowcowi.
Ceny popychaczy zaworów są zróżnicowane i zależą między innymi od producenta, a także od rodzaju samego elementu. W naszym sklepie iParts.pl znajdziesz popychacze zaworowe odpowiednie dla różnych modeli samochodów. W szerokim asortymencie przygotowaliśmy wyłącznie produkty sprawdzonych marek, dostępne zarówno w sprzedaży na sztuki, jak i w całych zestawach. Ceny często wybieranych popychaczy zaworów mieszczą się w granicach od około 13zł do około 268zł za sztukę, z kolei średnio koszty najpopularniejszych zestawów wynoszą około 400-600zł.