Promocje

341 zł
Cena katalogowa 365
GSP
Wał napęowy - półoś do Opla Vectry C 1.9 CDTI Signum 1.9 CDTI
400 zł
Cena katalogowa 457
GSP
Wał napędowy - półoś do Forda Mondeo IV 1.6 TDCi 1.8 TDCi 2.0 TDCi
562 zł
Cena katalogowa 602
SKF
Wał napędowy - półoś do Peufeota 508 I 1.6 HDi THP VTi 2.0 HDi BlueHDi
632 zł
Cena katalogowa 599
SKF
Wał napędowy - półoś dla grupy VAG 2.0 tdi 1.9 tdi
327 zł
Cena katalogowa 393
GSP
Wał napędowy - półoś 218219 GSP
333 zł
Cena katalogowa 375
GSP
Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 38 Ilość zębów obręczy ABS: 48

Półoś oraz wał napędowy w iParts.pl!

Półoś oraz wał napędowy

Półoś samochodowa to element układu napędowego, który umożliwia sprawne przeniesienie momentu obrotowego z jednostki napędowej na koła pojazdu. Prawda jest taka, że bez sprawnie działających półosi jazda auta może być niemożliwa, a na pewno bardzo utrudniona. Na szczęście, w iParts.pl przygotowaliśmy dla Ciebie ofertę półosi (wałów napędowych) do wszystkich modeli aut, które sprowadzamy wyłącznie od najlepszych, światowych producentów. Gwarantujemy najwyższą jakość i niezawodność w najniższej rynkowej cenie.

Półoś oraz wał napędowy w samochodzie

Półoś to nieodłączny element każdego współczesnego samochodu. W pojazdach z napędem na przednie koła pełni ona funkcję łącznika pomiędzy skrzynią biegów a piastą koła, natomiast w autach z tylnym napędem łączy się ona z wałem napędowym. Obecnie częściej stosowany jest przedni napęd, ponieważ stanowi on tańsze w produkcji rozwiązanie z punktu widzenia producentów motoryzacyjnych. Jednak patrząc na półosie, które muszą pracować tuż przy kołach skrętnych, a więc w o wiele cięższych warunkach niż z tyłu, ekonomiczność takiego rozwiązania pozostawia wiele do życzenia.

Sposób działania półosi oraz wału napędowego

Półosie napędowe są, bez wątpienia, istotną częścią układu napędowego samochodu. Ich funkcją jest łączenie skrzyni biegów (lub tylnego mostu) z piastą koła i przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koło auta. Półoś zbudowana jest z dwóch przegubów oraz osi łączącej. Półosie występują jako sztywne bądź przegubowe. Rodzaj uzależniony jest od tego, czy przenoszą moment do kół napędowych kierowanych lub niekierowanych, a także od tego, czy koła te są zawieszone zależnie czy niezależnie. Z kolei wał napędowy przenosi napęd na koła wówczas, gdy moment obrotowy musi być doprowadzony z silnika umiejscowionego z przodu, na oś tylną (w samochodach z napędem RWD). Wielu kierowców myli przeguby z półosiami. Gdzie tkwi różnica? Otóż każda półoś jest zbudowana z dwóch przegubów oraz sztywnego wałka. Diabeł tkwi w szczegółach!

Typowe usterki półosi w samochodzie

Na uszkodzenia półosi najbardziej narażone są samochody wyposażone w napęd na przednie koła oraz napęd 4 x 4. W tego rodzaju pojazdach półosie działają wraz ze skrętem kół, a ich nieustanna praca prowadzi do szybszego zużycia oraz uszkodzenia. Najczęstszymi przyczynami awarii półosi i wałów napędowych są m.in. pęknięte osłony przegubów, zbyt duże i długotrwałe obciążenie auta, luzy w zawieszeniu czy też nieodpowiedni rozmiar opony samochodowej. Półosie mogą również ulec uszkodzeniu na skutek zanieczyszczenia. Objawem uszkodzenia tych elementów jest najczęściej metaliczny stukot dobiegający przy mocno skręconych kołach i przy dużym obciążeniu, a także drgania przenoszone na całą konstrukcję podczas przyspieszania.

Popularni producenci półosi i wałów napędowych

  • SKF
  • Mapco
  • Vaico
  • Febi Bilstein
  • GSP
  • LPR
  • Lobro
  • Meyle
  • Spidan

iParts.pl to miejsce, w którym znajdziesz półosie stworzone do Twojego auta. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie podasz model i rocznik, a na końcu wersję silnikową swojego auta, a nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego potrzebujesz.

Powiązane kategorie produktowe

Wszystkie wały napędowe - półosie, dostępne na iParts.pl, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Nasze produkty to najlepsza relacja ceny do jakości. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.

Polecane akcesoria do napędu koła:

Najpopularniejsi producenci

Półoś oraz wał napędowy GSP
Półoś oraz wał napędowy SKF
Półoś oraz wał napędowy LÖBRO
Półoś oraz wał napędowy MAXGEAR
Półoś oraz wał napędowy FEBEST
Półoś oraz wał napędowy MAGNETI MARELLI
Półoś oraz wał napędowy MEYLE
Półoś oraz wał napędowy TEDGUM
Półoś oraz wał napędowy SPIDAN

FAQ

Jakie są ceny półosi oraz wałów napędowych?

Koszt zakupu półosi oraz wału napędowego zaczyna się już od kilkunastu złotych, a kończy na kwotach przekraczających 1 100 złotych. Ceny zależne są od zastosowanego w naszym samochodzie rozwiązania, a także od marki producenta części.

Czy warto zakładać wzmacniane półosie?

Jeśli posiadamy sportowy samochód i zależy nam na wyczynowej jeździe, lub jeśli podnosimy w znacznym stopniu moc oraz moment obrotowy naszego auta to warto się na to przygotować. W ekstremalnych wypadkach może dojść do sytuacji, w której nieprzystosowana półoś może zostać ukręcona i zerwana, a my zostaniemy bez napędu.

Jak wyważyć wał napędowy?

Wyważenie wału napędowego powinno być wykonane przez doświadczonych specjalistów oraz przy użyciu specjalistycznych narzędzie do tego stworzonych. W innym wypadku prawidłowe wyważenie jest praktycznie niemożliwe.

Luzy na wale napędowym. Jak sobie z tym poradzić?

Wał napędowy przenosi znaczne siły i jest mocno eksploatowanym podzespołem. Jednocześnie wyjątkowo rzadko wymaga serwisowania, a co za tym idzie bywa zaniedbany. Jego elementy z czasem się wycierają i pojawiają się luzy powodujące stukanie. Jedyną możliwością, by poradzić sobie z tym problemem jest wymiana wytartych elementów na nowe.

Ugięta półoś. Co robić?

W takim wypadku element ten kwalifikuje się do wymiany. Półosie nie nadają się do regeneracji w tym zakresie, ich osłabienie, które powstało na wskutek ugięcia może doprowadzić do całkowitego ich zerwania. Nie warto oszczędzać i należy wymienić część na nową.

Urwana podpora wału. Co może być powodem?

Najczęściej powodem takiego wypadku jest źle wyważony lub skrzywiony wał. Podczas pracy wywołuje on drgania oraz naprężenia, które z czasem doprowadzą do zniszczenia podpory.