Podnośnik szyby przedniej/tylnej w samochodzie

Podnośnik szyby samochodowej przedniej/tylnej, elektryczny

Większość nowo produkowanych obecnie aut posiada na wyposażeniu elektryczny mechanizm podnoszący szybę w samochodzie. Tylko w tańszych i starszych modelach aut można jeszcze spotkać ręczne rozwiązanie sterujące takim mechanizmem. Podnośniki szyb nie tylko ułatwiają regulację jej wysokości, ale również pozwalają na prymitywną, lecz skuteczna klimatyzację wnętrza pojazdu.

Podnośnik szyby w samochodzie

Pierwsze hydrauliczne podnośniki szyb pojawiły się na początku XX wieku, natomiast system hydro-elektryczny był gotowy jesienią 1940 roku. Rok później amerykański koncern Ford Motor Company rozpoczął montaż pierwszych w pełni elektrycznych mechanizmów podnoszenia szyb w modelach Lincolna oraz Cadillaca. Tuż przed II wojną światową General Motors opracował rozwiązanie oparte na pompie hydraulicznej, które zastosowano w 1942 roku w kabrioletach produkowanych przez ten koncern.

W motoryzacji występują dwa podstawowe rodzaje podnośników szyb – ręczne i elektroniczne. Te pierwsze wykorzystują popularną korbkę, która kręci się w dwie strony, pozwalając na opuszczanie i podnoszenie szyby. W elektronicznym podnośniku szyb efekt jest ten sam, jednak w tym celu wystarczy jedynie nacisnąć na odpowiedni przycisk – jest to o wiele szybsze i wygodniejsze rozwiązanie. Współcześnie, elektroniczne podnośniki szyb są stosowane bardzo często szczególnie w przypadku drzwi przednich.

Sposób działania podnośnika szyb

Podnośnik szyby, jak sama nazwa wskazuje, jest to mechanizm odpowiadający za podnoszenie i opuszczanie bocznej szyby drzwi przednich i, jeśli samochód takie posiada, tylnych. Pozwala to na dowolne otwieranie i zamykanie okien w samochodzie, regulując w ten sposób obieg powietrza w kabinie auta. W zależności od przepływu prądu roboczego elektryczny podnośnik szyby samochodowej unosi ją lub opuszcza. Silnik prądu stałego jest w stanie obracać się w obie strony, a każdy taki ruch jest rejestrowany przez czujnik Halla i przesyłany do urządzenia sterującego. Sterownik rozpoznaje aktualne położenie szyby na podstawie tak zebranych danych.

Typowe usterki podnośnika szyby w samochodzie

Mechanizm podnoszący szybę w samochodzie z reguły jest mało awaryjny, nie oznacza to jednak, że jest bezawaryjny. Do najczęstszych usterek tego urządzenia można zaliczyć m.in.: urwane linki, zerwane zaczepy mocujące szybę do prowadnicy, pogięty mechanizm, awaria silnika elektrycznego czy też systemu sterowania podnośnikiem szyby. Większości z tych awarii można zapobiec poprzez systematyczną konserwację całego mechanizmu.

Popularni producenci podnośników szyb

  • Magneti Marelli
  • Blic
  • Valeo
  • Van Wezel
  • Klokkerhom

Jeżeli interesują Cię tanie podnośniki szyby, w iParts.pl znajdziesz wysokiej klasy elementy do praktycznie każdego modelu samochodu. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Oferujemy mechanizm podnoszący szybę w samochodzie w najniższej cenie rynkowe. Dostępne urządzenia są fabrycznie nowe i pochodzą od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Z naszej strony zapewniamy fachową pomoc w doborze odpowiedniego mechanizmu, najniższe ceny, profesjonalną obsługę oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Polecane akcesoria do systemów komfortowych:

Najpopularniejsi producenci

Podnośnik szyby KAMOKA
Podnośnik szyby MIRAGLIO
Podnośnik szyby ELECTRIC LIFE
Podnośnik szyby ESEN SKV
Podnośnik szyby BLIC
Podnośnik szyby MAGNETI MARELLI
Podnośnik szyby TOPRAN
Podnośnik szyby VAN WEZEL
Podnośnik szyby MAXGEAR

FAQ

Jak konserwować mechanizm podnoszenia szyb w samochodzie?

Do mechanizmu sterowania szyby zazwyczaj nikt nie zagląda, najczęściej dlatego, że jest on schowany w drzwiach pod tapicerką i trudno dostępny. Niestety przez otwory odpływowe, którymi wycieka woda, dostaje się kurz i bród, które oddziałują na mechanizm jak pasta ścierna. Dlatego też, przy każdej naprawie drzwi wymagającej ściągnięcia tapicerki warto wszelkie nieczystości i nasmarować cały mechanizm. Jednak nawet bez konieczności rozbrajania drzwi, można część usterek wyeliminować. Wynikają one zazwyczaj z dużego oporu, jaki powoduje szyba poruszająca się w uszczelkach. Wystarczy w takim przypadku co pewien czas smarować (silikonem) uszczelki, w których porusza się szyba (co najmniej dwa razy w roku), a szczególnie przed okresem zimowym, aby szyba nie przymarzała do uszczelki.

Jakie są najczęstsze awarie elektrycznego podnośnika szyb?

Może dojść do przetarcia lub pęknięcia przewodu zasilającego. Przejawia się to w nierównej pracy oraz zacinaniu się (podnośnik raz działa, a raz nie). Może ulec awarii również silnik. Typowymi objawami takiej usterki są brak działania ze strony układu, niekiedy nieprzyjemny zapach spalonej elektryki dobywający się spod drzwi. Może dojść także do połamania elementu podtrzymującego szybę, ponieważ najczęściej jest on wykonany z tworzywa.

Do najczęstszych usterek podnośników szyb w samochodzie możemy zaliczyć:

  • urwaną linkę mechanizmu
  • zerwany zaczep mocujący szybę do prowadnicy
  • uszkodzony/pogięty mechanizm
  • awarię systemu sterowania szyby
  • awarię silnika elektrycznego podnośnika szyby
Ile kosztuje naprawa elektrycznego podnośnika szyb w samochodzie?

Naprawa uszkodzonego silnika może być bardzo droga, ponieważ w niektórych samochodach ten niepozorny element może kosztować kilkaset złotych. Oczywiście, najlepiej jest zakupić kompletny, nowy silnik, a nie montować do niego poszczególne części. Dobry zamiennik nie powinien kosztować więcej niż 100–150 PLN. Zawsze należy uważać na najtańsze chińskie elementy, których jest pełno na rynku. Często już po pierwszym podniesieniu szyby praca podnośnika wyposażonego w części z dalekiego Wschodu może się zakończyć.

Jaki jest koszt wymiany elektrycznego podnośnika szyb?

Wymiana elektrycznego podnośnika szyb albo jego silnika wymaga rozebrania drzwi. W tym celu należy zdjąć cały boczek, zdemontować klamki i wiele innych elementów. Im auto wyższej klasy, tym więcej z takim demontażem problemów. Potrzebne są specjalistyczne narzędzia, a także odpowiednie doświadczenie. Sprawny mechanik, mający dostęp do informacji technicznej, poradzi sobie z tym zadaniem w 3 – 4 godziny (demontaż starego układu – montaż nowego), amator może potrzebować paru dni i jeszcze może dokonać szeregu zniszczeń w delikatnych elementach boczków. O wiele mniejsze ryzyko jest w prostych konstrukcyjnie samochodach niższych klas, gdzie stosuje się przede wszystkim tanie elementy dekoracyjne z prostego tworzywa. Wymiana mechanizmu albo silnika może wymagać konieczności zakupu nowych spinek do montażu boczków. Koszt wymiany w warsztacie to zazwyczaj od 100 do 150 PLN za jedne drzwi.

Jakie są typowe objawy podnośnika szyby?

Oczywistym objawem uszkodzenia podnośnika szyby jest brak możliwości otworzenia lub zamknięcia szyby w samochodzie. Może zdarzyć się tak, że podnośnik jest na tyle uszkodzony, że nie będzie w stanie podnieść opuszczonej szyby. Objawem zużycia podnośnika szyby jest także nieznaczne, losowe opuszczanie się szyby, na przykład podczas pokonywania nierówności.