Płyny i oleje do sprzęgła hydraulicznego

Hydrauliczne sprzęgło w samochodzie pozwoliło wyeliminować problem braku możliwości jazdy z uwagi na urwaną linkę sprzęgła. Układ hydrauliczny sprzęgła okazał się o wiele bardziej niezawodny, wydajniejszy i bardziej komfortowy w użytkowaniu od standardowych rozwiązań. Co ważne, nie podlega on żadnej regulacji. Sprzęgło samochodowe nie jest na stałe włączone, niezależnie od tego, co robi kierowca. Podstawową rolą sprzęgła jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Jednak hydrauliczne układy sterowania sprzęgła nie mogłyby sprawnie funkcjonować bez odpowiedniego płynu hydraulicznego do sprzęgła.

Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie

Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła składają się z kilku podstawowych elementów. Są to przede wszystkim pompa sprzęgła oraz wysprzęglik centralny. Pedał sprzęgła został połączony z pompą, przez co każde wciśnięcie pedału sprawia, że tłok w pompie ściska płyn hydrauliczny do sprzęgła i przesuwa go dalej do wysprzęglika centralnego, którego zadaniem jest naciskanie na sprężynę talerzową docisku sprzęgła w celu rozłączenia napędu. Wysprzęglik centralny jest zintegrowany z łożyskiem wyciskowym odpowiedzialnym za przekazanie siły na sprężynę tarczy dociskowej.

Sprzęgło hydrauliczne – zalety

Hydrauliczne sprzęgło samochodowe to rozwiązanie przewyższające układy półhydrauliczne z kilku powodów. Przede wszystkim charakteryzują się prostotą układu, gdzie wysprzęglik znajduje się w obudowie sprzęgła, centralnie na wałku sprzęgłowym i sprężynie tarczowej. Taki mechanizm wymaga mniejszej ilości części składowych niż standardowy układ, co również ułatwia jego montaż. Co najważniejsze, układ tego typu jest mniej awaryjny, znacząco wpływa na lepszy komfort jazdy i jest stosunkowo tani w eksploatacji. Dobrej jakości płyn do sprzęgła hydraulicznego kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złoty. Sprawdzenie poziomu, jakości i ewentualna wymiana płynu hydraulicznego do sprzęgła jest jedną z czynności eksploatacyjnych przewidzianą instrukcją serwisową samochodu. Takie sprawdzenie zaleca się wykonywać przynajmniej co 20 tys. km.

Główną wadą układu hydraulicznego jest dostęp do wysprzęglika w razie awarii. Aby go wymienić, należy wyjąć całą skrzynię biegów, co czyni taką wymianę trudną oraz czasochłonną.

Typowe usterki układu hydraulicznego w samochodzie

Do najczęstszych usterek sprzęgła hydraulicznego można na pewno zaliczyć wyciekający olej hydrauliczny z układu, a także nieszczelności tłoczka ściskającego płyn hydrauliczny do sprzęgła oraz niskie ciśnienie płynu w układzie. Objawia się to zazwyczaj utrudnioną zmianą biegów, brakiem powrotu pedału sprzęgła po jego wciśnięciu oraz nietypowymi stukami. Przy tego typu problemach należy udać się do najbliższego warsztatu samochodowego w celu zdiagnozowania usterki i wyeliminowania wszelkich problemów.

Popularni producenci płynu hydraulicznego do sprzęgła

  • Kroon Oil
  • STP
  • MA Profesional
  • KLEEN-FLO
  • CHEMPIOIL
  • Mannol LHM
  • Carl
  • Liqui Moly
  • Febi Bilstein

Jeżeli interesują Cię hydrauliczne układy sterowania sprzęgła lub szukasz najlepszych płynów hydraulicznych do sprzęgła, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Sklep iParts.pl współpracuje wyłącznie ze sprawdzonymi producentami samochodowych płynów eksploatacyjnych. Wszystkie preparaty są fabrycznie nowe i posiadają niezbędne atesty jakości. Cena płynu do sprzęgła hydraulicznego w iParts.pl pozytywnie Cię zaskoczy!

Najpopularniejsi producenci

Płyn hydrauliczny ATE
Płyn hydrauliczny BOSCH
Płyn hydrauliczny TRW
Płyn hydrauliczny DELPHI
Płyn hydrauliczny LIQUI MOLY
Płyn hydrauliczny MOTUL
Płyn hydrauliczny FEBI BILSTEIN
Płyn hydrauliczny SWAG
Płyn hydrauliczny VAICO

FAQ

Jaki płyn wybrać do sprzęgła hydraulicznego?

W przypadku sprzęgła najczęściej nie ma konieczności wykorzystywania jakiegoś specjalnego preparatu, ponieważ zazwyczaj w zupełności wystarczy płyn hamulcowy. Najczęstszym problemem takiego płynu jest jego napowietrzenie, które upośledza działanie całego układu. Zjawisko to wymaga interwencji technicznej, polegającej na ręcznym odpowietrzaniu sprzęgła.

Jakie są typowe awarie sprzęgła hydraulicznego?

Do najczęstszych usterek można na pewno zaliczyć wyciekający olej hydrauliczny z układu, nieszczelności tłoczka ściskającego płyn hydrauliczny do sprzęgła, a także zbyt niskie ciśnienie płynu w układzie. Takie usterki wywołują zazwyczaj utrudnioną zmianą biegów, brak powrotu pedału sprzęgła po jego wciśnięciu oraz nietypowe stuki w układzie napędowym samochodu. Tego typu problemy powinny zostać jak najszybciej zdiagnozowane w serwisie i usunięte.

Co ile należy wymieniać płyn w sprzęgle?

Zużyty płyn ma wpływ na poprawne działanie sprzęgła. W samochodach, w których sprzęgło pracuje na wspólnym obwodzie z układem hamulcowym, płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata. Tutaj najważniejsza jest higroskopijność płynu, czyli jego chłonność wody, która obniża efektywność działania cieczy, przez co płyn staje się bardziej ściśliwy.

Ile kosztuje płyn hydrauliczny do sprzęgła?

Dobrej jakości płyn do sprzęgła hydraulicznego kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złoty. Sprawdzenie poziomu, jakości i ewentualna wymiana płynu hydraulicznego do sprzęgła jest jedną z czynności, która powinna być wykonywana podczas okresowego serwisowania samochodu. Taką kontrolę zaleca się wykonywać przynajmniej co 20 tys. km.

Jaką rolę odgrywa pompa sprzęgła?

W układzie wysprzęglającym najważniejszą rolę odgrywa pompa sprzęgła i wysprzęglik. Na skutek załączenia pedału sprzęgła wewnątrz pompy przesuwa się tłok, który wytwarza odpowiednie ciśnienie hydrauliczne. Dzięki temu znajdujący się w przewodach hydraulicznych płyn przepływa przez przewody hydrauliczne i wprawia wysprzęglik w ruch, wywołując przesunięcie tłoka i uruchomienie dźwigienki. Ta z kolei odciąga docisk od tarczy sprzęgła za pomocą sprężyny talerzowej. W tym momencie bieg może zostać zmieniony. Przy uszkodzonej pompie zazwyczaj dochodzi do trudności ze zmianą biegów (zwykle biegu pierwszego i biegu wstecznego), co jest wynikiem utrudnionego wysprzęglania. Awaria układu hydraulicznego objawia się to również powolnym „powrotem” pedału do pozycji wyjściowej.