Promocje

76 zł
Cena katalogowa 109
BOSCH
Komplet dwóch piór wycieraczek BOSCH długości 600mm, do aut dostawczych ze zintegrowaną w dyszą
67.99 zł
Cena katalogowa 89
VALEO
Komplet piór wycieraczek VALEO Compact o długości 530 mm i 480 z adapterem typ U do VW GOLF, SKODA
58 zł
Cena katalogowa 89
BOSCH
Pojedyncze pióro wycieraczki bezstelażowej BOSCH o długości 600 milimetrów m.in do Honda Accord VII
103 zł
Cena katalogowa 149
BOSCH
Komplet piór wycieraczek BOSCH Aerotwin o długości 600 i 450 milimetrów do Hyundai i30 i Kia Cee`D
113 zł
Cena katalogowa 179
BOSCH
Komplet piór wycieraczek bezstelażowych o długości 650/450mm m.in do BMW serii 5 (F10/F18) i serii 7
101 zł
Cena katalogowa 149
BOSCH
Komplet wycieraczek bezszkieletowych długości 650 i 400 mm do Mazda 3, CX-7, CX-9, CX-30 i Renault
79 zł
Cena katalogowa 159
BOSCH
Komplet piór wycieraczek na szybę przednią do VV Passat B8, Skoda Superb III, VW Golf VII
115 zł
Cena katalogowa 159
BOSCH
Komplet wycieraczek na szybę przednią do Audi A4 (B8 i B9), A5, A6, A7, Q5.Volvo V90II Porsche Macan

Wycieraczki samochodowe w iParts.pl!

Pióra wycieraczek

Wycieraczki samochodowe to nieodzowne elementy każdego samochodu, które umożliwiają utrzymanie czystości szyby w czasie jazdy. Szczególnie przejrzystość przedniej szyby pojazdu ma kluczowe znaczenie dla widoczności drogi i pobocza, a tym samym dla bezpieczeństwa poruszania się w ruchu lądowym.

Pierwsze wycieraczki do samochodu opracowała na początku XX wieku Mary Anderson (1866-1953), właścicielka rancza i winnicy w Kalifornii. Patent na nie został jej przyznany w 1903 roku. Również Irlandczyk James Henry Apjohn otrzymał w tamtym czasie certyfikat patentowy na podobne rozwiązanie. Jednak to Mary Anderson jest uważana za pionierkę w dziedzinie wycieraczek samochodowych. Niestety, nie odniosła ona w tym zakresie spektakularnego sukcesu ani też nie zbiła na swym wynalazku fortuny. Jej patentu nikt nie kupił, a po wygaśnięciu praw Anderson do wynalazku w 1920 roku, rozwiązaniem tym zainteresował się amerykański koncern Cadillac, który już dwa lata później włączył przednie wycieraczki samochodowe do standardowego wyposażenia swoich aut.

Wycieraczki samochodowe - budowa

Wycieraczki do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych to ruchome ramiona zakończone gumowymi elementami, które przylegają bezpośrednio do szyby, dopasowując się do jej kształtu. Ramiona wycieraczek przymocowane są na przeciwległych końcach do połączenia synchronizującego ruch za pomocą specjalnych zawiasów. Ich jest możliwy dzięki silniczkowi oraz przekaźnikowi. Ustawienie trybu pracy wycieraczek jest możliwe dzięki przełącznikowi znajdującemu się w kabinie pasażerskiej (najczęściej przy kolumnie kierowniczej). Po wybraniu danej specyfiki pracy wycieraczek styki przekaźnika zamykają konkretny obwód, co powoduje aktywację mechanizmu i działanie ramion wycieraczek z określoną prędkością.

Standardowe, oryginalne wycieraczki samochodowe posiadają metalowy przegub, który zapewnia równomierny docisk z odpowiednią siłą gumy do szyby. W wycieraczkach listwowych wykorzystywana jest elastyczna szyna z gumy. O skuteczności i jakości pracy wycieraczek decyduje w głównej mierze obróbka chemiczna gumy pióra wycieraczek, która wpływa na stopień jej utwardzenia, a tym samym na siłę oporów tarcia w momencie kontaktu gumy z szybą.

Podstawowym składnikiem wykorzystywanym podczas produkcji wycieraczek jest kauczuk. Tanie wycieraczki samochodowe tworzone są z kauczuku syntetycznego, natomiast droższe modele z kauczuku naturalnego, który charakteryzuje się lepszymi właściwościami.

PODSTAWOWE RODZAJE WYCIERACZEK SAMOCHODOWYCH

Wycieraczki tradycyjne (szkieletowe)

To obecnie najpopularniejszy rodzaj wycieraczek. Posiadają one zewnętrzny, metalowy szkielet, który dociska gumę do szyby. Wycieraczki szkieletowe wymagają odpowiedniego dopasowania do konkretnego modelu samochodu. Niestety, oferują one niską trwałość, jednak zapewniają możliwość wymiany samej gumy, co w dużym stopniu obniża koszty eksploatacji wycieraczek.

Najważniejsze cechy:

  • mocne, metalowe ramię,
  • pióro zbudowane z zagęszczonej gumy,
  • kilka punktów docisku zapewniających skuteczne i równomierne czyszczenie szyby,
  • stosunkowo niska cena.

Wycieraczki płaskie (bezszkieletowe)

Wycieraczki bezszkieletowe to uniwersalne rozwiązanie, które pasuje do 90% aut. Mają one postać wygiętego w kształt litery C pióra, które mocowane jest bezpośrednio do wycieraczki. Wersja bezszkieletowa oferuje doskonałe właściwości aerodynamiczne, co sprawdza się szczególnie podczas jazdy z dużą prędkością.

Najważniejsze cechy:

  • równomierny docisk do szyby,
  • wydajne usuwanie zanieczyszczeń i wody,
  • aerodynamiczny profil,
  • odporność na niskie temperatury, przymarzanie oraz korozję.

Wycieraczki hybrydowe

Wycieraczki hybrydowe to połączenie właściwości wersji szkieletowej oraz bezszkieletowej. Ten model wycieraczek posiada niewielki stelaż, a także charakteryzuje się wyjątkową elastycznością. Gumy wycieraczek hybrydowych są połączone z ramieniem i w pełni zasłonięte, zapewniając właściwe oraz równomiernie przyleganie do szyby.

Najważniejsze cechy:

  • zamknięta, estetyczna budowa,
  • niski, aerodynamiczny profil,
  • łatwy montaż.

Na rynku dostępne są również m.in. wycieraczki do samochodów osobowych z funkcją spryskiwania. Posiadają one element poprawiający jakość i szybkość usuwania zanieczyszczeń z szyb samochodu w postaci zintegrowanego spryskiwacza. Sklep z wycieraczkami samochodowymi iParts.pl posiada również modele służące do czyszczenia szyby tylnej. Ich budowa nieco różni się od wycieraczek szyb przednich - są one przeważnie krótsze i solidniejsze, ponieważ na tylnej szybie montowane jest przeważnie wyłącznie jedno ramię wycieraczki.

Zasada działania wycieraczki samochodowej

Optymalne działanie wycieraczek jest uzależnione przede wszystkim od pracy ramienia, które pełni trzy podstawowe funkcje:

  • dociska gumę czyszczącą do szyby,
  • ustawia pióro wycieraczki pod konkretnym kątem w stosunku do powierzchni szyby, aby uzyskać optymalny kąt natarcia,
  • wprawia wycieraczkę w ruch.

Gumowe pióro wycieraczki musi być jak najlepiej przylegać do szkła, stykając się z nim całą swoją powierzchnią. Tylko wówczas będzie w stanie skutecznie zbierać z niego wodę, nie pozostawiając filmu wodnego za sobą. Kluczowy jest równomierny docisk na całej długości pióra również przy dużej prędkości osiąganej przez samochód, a także jego jednoczesne i bezproblemowe przesuwanie po szkle z wykorzystaniem konstrukcji nośnej wycieraczki. Możliwość odwrócenia ostrza pióra wycieraczki jest niezbędne do efektywnego oczyszczenia szyby. Siłę docisku wycieraczki można regulować przy pomocy specjalnej sprężyny oraz za pośrednictwem punktu obrotu znajdującego się między głowicą ramienia a jego uchwytem.

Wydajną pracę wycieraczkom samochodowym zapewnia przede wszystkim ich prawidłowa pielęgnacja oraz konserwacja. Konieczna jest również systematyczna wymiana niesprawnych elementów wycieraczek. Czynności związane z ich serwisowaniem powinny być wykonywane co najmniej dwa razy w roku - przed zimą i po jej zakończeniu. Kluczowe tutaj są panujące warunki atmosferyczne oraz intensywność użytkowania piór.

Istotne objawy zużytych wycieraczek samochodowych

Najczęstsze objawy wskazujące na to, że wycieraczki do samochodu uległy zużyciu to:

  • smużenie,
  • nadmiernie głośna praca piór i charakterystyczne szarpanie ramion wycieraczek,
  • pojawiające się niewytarte miejsca na szybie,
  • zamglona szyba.

Warto mieć na uwadze to, że już po kilku miesiącach użytkowania nowych piór ich efektywność działania wyraźnie spada i jest niezależne od panujących warunków pogodowych. Zły stan techniczny piór odbija się na gorszej widoczności podczas jazdy, co automatycznie obniża bezpieczeństwo poruszania się po drodze. Wycieraczki do samochodów osobowychmaksymalnie efektywne przez ok. 6 miesięcy.

Typowe awarie wycieraczek samochodowych

Wycieraczki samochodowe, jak wszystkie inne mechaniczne elementy, z czasem ulegają awarii. Do najczęstszych z nich można zaliczyć:

  • brak reakcji na uruchomienie silniczka wycieraczek – przyczyny należy upatrywać w awarii wielofunkcyjnego przełącznika, zerwanych przewodach lub uszkodzonym bezpieczniku,
  • brak możliwości uruchomienia wycieraczek pomimo sprawnego silniczka – w takiej sytuacji mogło dojść do zużycia ząbków wału napędowego silniczka (przyczyna leży najczęściej w startych klinach ramienia lub w rozluźnieniu nakrętki mocującej jego połączenia),
  • brak działania wycieraczek we wszystkich trybach – przyczyną jest najczęściej przepalenie się cewki przekaźnika lub styków albo awaria przełącznika,
  • samoczynne włączanie się wycieraczek lub brak możliwości ich wyłączenia – przyczyną może być zwarcie styków przekaźnika lub elektrycznego przełącznika w silniczku wycieraczek,
  • zbyt wolne działanie ramion wycieraczek – powodem mogą być zanieczyszczenia lub korozja elementów silniczka oraz komponentów aktywujących cały układ,
  • niewystarczająca skuteczność czyszczenia – przyczyną może być zużycie piór (pojawiająca się na szybie mglistość, plamy lub pasiaste smugi).

Jak zabezpieczyć wycieraczki przed zbyt szybkim zużyciem?

Skuteczna ochrona wycieraczek samochodowych przed zbyt szybkim zużyciem zależy od przestrzegania kilku prostych zasad:

  • systematycznego uzupełniania płynu do spryskiwaczy,
  • regularnego czyszczenia gumowych elementów za pomocą odpowiednich środków (np. woda i szampon samochodowy),
  • staranne usuwanie zalegającego na szybie śniegu i lodu w czasie zimy,
  • właściwe wyregulowanie wycieraczek,
  • niezostawianie wycieraczek w pozycji pionowej.

Ważny jest prawidłowy montaż wycieraczek, zwłaszcza ich optymalny docisk, ustawienie i napięcie. Wycieraczki samochodowe muszą koniecznie przylegać do szyby na całej swej długości, a w czasie pracy nie mogą nachodzić na inne części nadwozia pojazdu.

Regulacja wycieraczek będzie optymalna, gdy zostanie przeprowadzana w czasie deszczu. Woda na powierzchni szyby pozwala na skuteczne sprawdzenie nowych ustawień i właściwego działania wycieraczek, co eliminuje ryzyko pojawienia się usterek czy też porysowania powierzchni szyby.

Ile kosztuje wymiana wycieraczek?

Tanie pióra wycieraczek to koszt zaledwie kilkunastu złotych, jednak warto zainwestować nieco więcej, aby mieć pewność co do ich trwałości i skuteczności działania. Trudno jest określić uniwersalną cenę wymiany wycieraczek, ponieważ duże znaczenie ma tutaj rodzaj oraz klasa wybranych elementów, a także cennik konkretnego warsztatu (chyba że kierowca zdecyduje się na samodzielną wymianę).

Nie bez znaczenia jest również sam model samochodu. Przykładowo za wycieraczki dobrej klasy przeznaczone do montażu w Skodzie Octavia III będzie trzeba zapłacić od 80 do 150 zł za komplet. Z kolei cena wycieraczek do Audi A4 mieści się w granicach od 30 do 50 zł za tylne pióra, a za przednie od 30 do nawet 200 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny, jeżeli wymianę przeprowadza serwis samochodowy.

Sklep z wycieraczkami samochodowymi iParts.pl to gwarancja najwyższej jakości wszystkich produktów, najniższych cen rynkowych oraz szybkości realizacji zamówienia.

Polecane akcesoria do czyszczenia szyb:

Najpopularniejsi producenci

Pióra wycieraczek BOSCH
Pióra wycieraczek VALEO
Pióra wycieraczek KAMOKA
Pióra wycieraczek DENCKERMANN
Pióra wycieraczek DENSO
Pióra wycieraczek MAXGEAR
Pióra wycieraczek HELLA
Pióra wycieraczek CONTINENTAL
Pióra wycieraczek SWF

FAQ

Ile kosztują pióra wycieraczek?

Nasz sklep oferuje swoim klientom szeroki wybór wycieraczek, które pasują do większości samochodów poruszających się po drogach. Są to głównie pióra przegubowe oraz bezprzegubowe. Ceny piór wycieraczek wynoszą od 10 do 120 zł.

Kiedy powinienem wymienić wycieraczki w samochodzie?

Wycieraczki powinniśmy wymienić wtedy, kiedy zaczynają rozcierać lub niedokładnie zbierać wodę z powierzchni naszej szyby. Należy o tym pamiętać szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy opady deszczu i śniegu występują często, a podróżujemy przeważnie po zmroku. Jakość wycieraczek ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu.

Więcej: Kiedy wymienić pióra wycieraczek?

Przegubowe czy bezprzegubowe? Które pióra wycieraczek wybrać?

Wycieraczki bezprzegubowe to z pewnością znacznie nowocześniejsza konstrukcja, która dzięki swojej budowie jest bardziej odporna na zamarzanie i niedokładne zbieranie wody z szyby przez zalegający na wycieraczkach lód. Dodatkowo, bezprzegubowe wycieraczki znacznie lepiej sprawdzają się podczas jazdy z większymi prędkościami.

Więcej: Czy płaskie wycieraczki są lepsze od tradycyjnych?

Jak dbać o stan wycieraczek w moim samochodzie?

O wycieraczki musimy dbać szczególnie zimą. Często na szybie zalega lód, który próbujemy zatrzeć przy użyciu właśnie wycieraczek. To w takich momentach najczęściej powstają na nich mikroskopijne pęknięcia oraz uszkodzenia, które później powodują niedokładnie oczyszczanie szyby z wody.

Więcej: Jak dbać o wycieraczki w samochodzie?

Z czego wykonane są pióra wycieraczek?

Pióra wycieraczek wykonane są z przegubów (starsze rozwiązania), metalowego stelaża oraz poszycia z gumy. Muszą być to stosunkowo delikatne elementy, ponieważ nie mogą doprowadzić do porysowania szyby.

Więcej: Materiały na gumy wycieraczek

Jak dobrać odpowiednie wycieraczki do swojego samochodu?

Większość wycieraczek w samochodach posiada taki sam lub bardzo podobny system mocowania. Sprawia to, że praktycznie każde wycieraczki są uniwersalne. Kluczowa jest jednak ich długość. Za krótkie – zostawią duży fragment zanieczyszczonej szyby, natomiast za długie mogą się wzajemnie blokować.

Jakie wycieraczki samochodowe wybrać?

Dobre wycieraczki płaskie lub tradycyjne to zarówno komfort podróży, jak i bezpieczeństwo. Wyróżniamy trzy typy tego typu elementów: szkieletowe, bezszkieletowe i hybrydowe.

  • Wycieraczki szkieletowe mają cztery profile, a co za tym idzie, można je dopasować do większości pojazdów i są kompatybilne z każdą szybą.
  • Wycieraczki bezszkieletowe przypominają nieco literę C. Bez trudu usuwają z szyby krople deszczu i sprawdzą się w każdej pogodzie. Są trwałe i eleganckie. Cieszą się sporą popularnością wśród kierowców.
  • Modele hybrydowe oparte są na niskich profilach. Z ich ramieniem połączono pióro.
Jak wymienić wycieraczki w samochodzie?

Wymiana całych wycieraczek jest niezwykle prosta. Problemem może okazać się korozja. Jeżeli rdza pojawi się na wysokości przegubu ramienia wycieraczki, wówczas jest zapewne również w miejscu jego osadzenia. Zazwyczaj, gdy korozja dotknie połączenia dwóch idealnie ze sobą spasowanych elementów, może spowodować prawdziwe „zaspawanie” obu części. Próba siłowego rozłączenia obu elementów może się skończyć uszkodzeniem mechanizmu wycieraczek. Na skorodowane miejsce należy użyć odpowiedniej ilości środka penetrującego i odczekać co najmniej kilkadziesiąt minut (najlepiej ponad godzinę).

Ramię wycieraczki zdejmujemy energicznie, ale jednocześnie ostrożnie. Warto przytrzymać je w miejscu osadzenia od dołu, a w przegubie od góry. Można też próbować ustawić je pionowo i delikatnie rozruszać na wieloklinie. Musimy przy tym uważać, by nie uszkodzić słupka z gwintem. Podczas testowania nowo założonych wycieraczek pamiętajmy, aby wcześniej porządnie je dokręcić. Uruchamianie niedokręconych wycieraczek może zakończyć się wyrobieniem wieloklinu.

Po czym poznać zużyte wycieraczki?

Najczęstsze objawy:

  • wycieraczka podskakuje i hałasuje
  • guma wycieraczki sztywnieje pod wpływem temperatury lub zbyt długiego użytkowania
  • guma wycieraczki odkształca się do pozycji leżącej przez zbyt duży nacisk
  • zbyt duży luz na konektorze lub ramieniu wycieraczki