Paski rozrządu w iParts.pl!

Pasek rozrząduUkład rozrządu jest elementem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej pojazdu. Ten złożony mechanizm jest jedną z intensywniej eksploatowanych części, dlatego wymaga regularnej konserwacji. Nawet najmniejsze awarie zakłócają pracę silnika i mogą być przyczyną jego poważnych uszkodzeń.

Jak działa rozrząd?

Układ rozrządu steruje pracą  zaworów wydechowych i wtryskowych, odpowiadając za doprowadzanie do cylindrów silnika i komory spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz usuwanie spalin z układu wydechowego. Ponieważ jest połączony z wałem korbowym, przekazuje napęd z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory.

Układ rozrządu jest połączony z napędem wału korbowego za pomocą zębatego paska o elastycznej strukturze. Jest on wykonany z syntetycznej gumy wzmocnionej warstwą kevlaru lub poliamidu, część ząbkowana dodatkowo posiada powłokę zabezpieczającą przed ścieraniem.

Jakie są rodzaje rozrządu?

Obecnie w czterosuwowych silnikach rozróżnia się trzy rodzaje układów rozrządu zróżnicowanych ze względu na budowę:

  • OHV - overhead valve - rozrząd górnozaworowy popychaczowy,
  • OHC - overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy, gdzie wałek znajduje się nad głowicą, bezpośrednio sterując pracą zaworów,
  • DOHC - double overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu znajdującym się w głowicy, gdzie jeden z nich odpowiada za pracę zaworów ssących, a drugi dolotowych.

Kiedy wymienić rozrząd?

Zestaw rozrządu powinien być regularnie serwisowany, a pasek wymieniany. Wprawdzie częstotliwość wymiany jest określana przez producenta, jednak zawsze trzeba też wziąć pod uwagę warunki eksploatacji pojazdu. Istotne znaczenie ma przebieg i czas użytkowania paska, przy czym zaleca się wymianę średnio po 5 latach eksploatacji. Pasek jest wykonany z gumy, która z czasem traci elastyczność, co zwiększa ryzyko zerwania.

Pęknięcie paska rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia tłoka z zaworem i poważnej awarii silnika, czego częstą konsekwencją jest konieczność całkowitej wymiany jednostki napędowej pojazdu. Niestety bardzo trudno jest wskazać sygnały sugerujące uszkodzenie elementów rozrządu – czasami oznaką awarii może być nieprawidłowy dźwięk dobiegający z komory silnika.

Uwaga! Okresowej wymianie podlegają też pozostałe części rozrządu, jak napinacz, rolki prowadzące, rolki napinające, uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego czy pompa ciepła.

iParts.pl posiada bogatą ofertę pasków rozrządu, pośród której można znaleźć całą gamę produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Oferujemy paski rozrządu najlepszych światowych producentów, między innymi takich jak Gates, Contitech, Bosch czy Dayco.

Powiązane kategorie produktowe

Wszystkie oferowane przez nas paski rozrządu są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).

Jeśli chcesz wybrać odpowiedni pasek rozrządu do swojego samochodu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.

Nie zwlekaj i nie narażaj swojego silnika na usterki - zamów w iParts.pl nowy pasek rozrządu do swojego samochodu z Bezpłatną Dostawą do domu!

Inni popularni producenci: pasek rozrządu SKF, pasek rozrządu Febi Bilstein

Polecane akcesoria do pasków napędowych:

Najpopularniejsi producenci

Pasek rozrządu CONTINENTAL CTAM
Pasek rozrządu INA
Pasek rozrządu DAYCO
Pasek rozrządu BOSCH
Pasek rozrządu FEBI BILSTEIN
Pasek rozrządu GATES
Pasek rozrządu SKF
Pasek rozrządu JAPKO
Pasek rozrządu SWAG

FAQ

Jaka jest cena paska rozrządu?

Nasz sklep oferuje szeroki wybór pasków rozrządu. Klienci mogą wybierać wśród produktów wielu marek, przeznaczonych do wielu różnych samochodów oraz silników. Pasek rozrządu kosztuje od 110 do 140 zł.

Jak wymienić pasek rozrządu?

Wymiana paska rozrządu jest dość skomplikowanym działaniem. Musimy zdjąć osłonę rozrządu, zablokować wszystkie rolki, poluzować pasek i dopiero wtedy możemy przystąpić do właściwej wymiany. Montaż musi zostać przeprowadzony w odwrotny sposób. Po wymianie paska musimy pamiętać o dokładnym ustawieniu rozrządu.

Co ile czasu wymieniać pasek rozrządu?

Pasek rozrządu powinien być wymieniany co około 60-70 tysięcy kilometrów. Dystans ten jest oczywiście przybliżone i całkowicie zależny od rodzaju paska, rodzaju rozrządu oraz silnika, w którym został zamontowany.

Jak poznać, że pasek rozrządu nadaje się do wymiany?

By zweryfikować stan paska rozrządu jesteśmy zmuszeni do rozebrania osłony rozrządu. Dopiero wtedy możemy dokładnie ocenić stan paska rozrządu. Pamiętajmy, że podczas jazdy działają na niego znaczne siły, które mogą spowodować jego zniszczenie przez nawet najdrobniejsze wady.

Więcej: Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Czy sam dam radę wymienić pasek rozrządu?

Jest to trudny zabieg, wymaga doświadczenia, umiejętności oraz wykorzystania wielu profesjonalnych narzędzi. Jeśli dysponujemy szczegółową instrukcją oraz odpowiednim warsztatem, możemy podjąć próbę wymiany rozrządu, jeśli jednak nie jesteśmy pewni, to zostawmy to specjalistom.

Jak wybrać pasek rozrządu do swojego samochodu?

Dobierając pasek należy uwzględnić dokładny kod lub numer silnika. Tylko wtedy będziemy pewni, że dany element będzie odpowiedni dla naszego silnika, poradzi sobie z jego mocą i nie ulegnie przedwczesnemu zużyciu.