Osłony i odboje amortyzatorów

Systemy amortyzacji w samochodzie odpowiadają przede wszystkim za komfort oraz bezpieczeństwo podczas jazdy. Ich zadaniem jest ochrona kół przed uszkodzeniem lub oderwaniem na nierównościach oraz zminimalizowanie kołysania się nadwozia podczas jazdy. Jednymi z podstawowych elementów systemu amortyzacji w każdym samochodzie są osłony i odboje amortyzatorów, o których istnieniu zapewne wielu kierowców nie ma pojęcia.

Odboje amortyzatorów

Odpowiednio dobrane oraz wysokiej jakości odboje i osłony amortyzatorów, oferowane w sklepie internetowym iParts.pl, optymalnie chronią amortyzator oraz inne elementy zawieszenia przed efektami skrajnego przeciążenia. Odbój amortyzatora ma za zadanie zamortyzować uderzenie amortyzatora o mocowanie przy maksymalnym ugięciu zawieszenia. Brak odboju w amortyzatorze może być na początku niewyczuwalny, do momentu wjechania kołem samochodu w dużą dziurę. Wówczas najprawdopodobniej dojdzie do silnego uderzenia, które będzie w stanie całkowicie zniszczyć amortyzator lub jego mocowania.

Osłony amortyzatorów

Osłony amortyzatorów to podzespoły wchodzące w skład zawieszenia samochodowego, których głównym zadaniem jest wydłużenie trwałości zamontowanych amortyzatorów. Bez osłon są one narażone na korozję, zanieczyszczenia oraz uszkodzenia mechaniczne.

Osłony i odboje należy wymieniać wraz z amortyzatorami. Zużyte podzespoły kruszą się i tracą swoją zdolność do efektywnego tłumienia uderzeń. Osłony i odboje amortyzatorów oferowane w iParts.pl to doskonałe zestawienie niskiej ceny i wysokiej jakości gwarantowanej przez producenta. W iParts.pl znajdziesz najlepsze elementy zawieszenia samochodowego pochodzące od renomowanych producentów części zamiennych (m.in. KYB, Sachs, Meyle, Monroe, Bilstein, itp.).

Zobacz szczegółową ofertę iParts.pl i zadbaj o swoje zawieszenie kupując najlepsze osłony i odboje amortyzatorów!

Najpopularniejsi producenci

Osłony i odboje ORIGINAL IMPERIUM
Osłony i odboje VEMA
Osłony i odboje FEBI BILSTEIN
Osłony i odboje SWAG
Osłony i odboje Metalcaucho
Osłony i odboje OPTIMAL
Osłony i odboje AKRON-MALÒ
Osłony i odboje FEBEST

FAQ

Do czego służy odbój amortyzatora?

Odboje ograniczają wszelkie ruchy w zawieszeniu, uniemożliwiając tym samym uderzanie o siebie jego poszczególnych podzespołów. Ponadto odbój amortyzatora absorbuje energię wytwarzaną, na przykład podczas wjeżdżania w głębokie kałuże, nie dopuszczając do uszkodzenia amortyzatora i innych elementów zawieszenia samochodowego.

Kiedy wymieniać odboje i osłony?

Montażowi amortyzatorów zawsze powinien towarzyszyć również montaż odbojów i osłon. Zapobiegają one uszkodzeniom mechanicznym amortyzatorów, chroniąc je szczególnie podczas pokonywania przez samochód nierównych nawierzchni. Dodatkowo osłony stanowią także zabezpieczenie przed rdzą oraz niszczącym oddziaływaniem brudu. Należy zatem wymieniać odboje i osłony wraz z amortyzatorami, zwłaszcza że elementy te dość szybko się zużywają.

Wymiana amortyzatorów samodzielnie czy u mechanika?

Wymiana amortyzatora to zazwyczaj dość skomplikowany zabieg, dlatego też najczęściej czynność tą powierza się fachowcom. Dotyczy to przede wszystkim wymiany przednich amortyzatorów, która wymaga zdjęcia sprężyny. Nie jest to możliwe bez profesjonalnego zacisku do sprężyn. Zdejmowanie sprężyny, nawet z użyciem nacisku, jest zawsze stosunkowo niebezpieczne.

Nieco łatwiej jest z amortyzatorami tylnymi, które nie są przyblokowane przez sprężynę. Wystarczy zatem odczepić mocowania, a po wyjęciu starych amortyzatorów włożyć nowe i wyrównać je do sprężyny. Chcąc mieć jednak pewność co do poprawności wykonania tych czynności, wymianę tylnych amortyzatorów warto również powierzyć mechanikom w serwisie samochodowym.

Ile kosztuje wymiana Macphersona?

Średnio cena wymiany jednego amortyzatora zaczyna się już od ok. 50 PLN. W bardziej skomplikowanych systemach zawieszenia usługa może wynieść nawet 250 PLN za sztukę. Standardowo warto nastawić się na przedział 100-200 PLN za oba amortyzatory na osi. Wymiana trwa, w zależności od modelu auta, od 20 minut do dwóch godzin. W niektórych przypadkach czas ten może się znacząco wydłużyć. Należy pamiętać, aby amortyzatory wymieniać parami na nowe, tego samego rodzaju, na jednej osi.

Kiedy warto wymienić sprężyny zawieszenia?

Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, również sprężyny należy wymieniać parami. Najczęściej taka operacja ma miejsce, gdy jedna z nich pęknie. Zasadniczo bardzo rzadko wymienia się sprężyny zawieszenia. Warto je wymienić, gdy samochód „krzywo stoi”, gdy przód lub tył stoi za nisko, a także gdy po załadowaniu stosunkowo niewielkiego ciężaru do bagażnika zawieszenie drastycznie „siada”, co nie zdarzało się wcześniej.