Mocowanie koła samochodowego: śruby, szpilki etc.

Mocowanie koła samochodowegoZa bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem odpowiada wiele układów oraz elementów konstrukcyjnych samochodu. Jednak również od kierowcy lub mechanika serwisującego auto zależy pewność i komfort podczas jazdy. Chodzi tu przede wszystkim o prawidłowe mocowanie kół do osi zawieszenia. Złe mocowanie koła może doprowadzić do szybkiej degradacji elementów mechanicznych koła, a nawet do urwania się któregoś z nich, co może być brzemienne w skutkach na drodze.

Najczęściej we współczesnych samochodach stosuje się śruby do kół. Śruby to standardowe mocowanie kół w samochodach seryjnych, używanych na co dzień. Oryginalne śruby mocujące, montowane jeszcze na linii produkcyjnej, przeważnie są w stanie wytrzymać przez cały okres eksploatacji samochodu. Jednak zdarzają się sytuacje, że poszczególne śruby wymagają wymiany na nowe lub któryś z elementów nie został prawidłowo dokręcony i podczas jazdy poluzował się i zwyczajnie odpadł. Śruby do kół mogą mieć kształt stożkowy krótki lub długi, sferyczny oraz z płaską podkładką.

W przypadku samochodów wyczynowych, czyli tzw. rajdówkach stosuje się inne mocowania kół. W takim przypadku montowana jest szpilka koła, która w znaczny sposób przyspiesza i ułatwia wymianę całych kół na nowe. Oczywiście taki rodzaj mocowania sportowego kół, jak i wszystko, co związane ze sportem motorowym, kosztuje odpowiednio więcej niż standardowe śruby mocujące. Koszt szpilek i nakrętek wyczynowych do samochodu sportowego oscyluje w granicach od 200 do nawet 800 zł w przypadku produktów renomowanych i sprawdzonych producentów.

Pamiętajmy, że zbyt słabo dokręcona śruba może się poluzować i doprowadzić do ścięcia śruby, czego efektem może być nawet odpadnięcie koła. Również zbyt mocno dokręcona śruba może spowodować ścięcie gwintu na śrubie, nakrętce lub w piaście. Śruby należy dokręcać przy użyciu odpowiednich narzędzi, a wartości momentu obrotowego, z jakimi powinny być dokręcane znajdują się przeważnie w instrukcji serwisowej samochodu.

Powiązane kategorie produktowe

Polecane akcesoria do układu zawieszenia:

Najpopularniejsi producenci

Mocowanie koła FEBI BILSTEIN
Mocowanie koła AKRON-MALÒ
Mocowanie koła EIBACH
Mocowanie koła MAXGEAR
Mocowanie koła SWAG
Mocowanie koła VAICO
Mocowanie koła OPTIMAL
Mocowanie koła FEBEST
Mocowanie koła VEMA

FAQ

Jakie są rodzaje mocowania koła w samochodach osobowych?

Obecnie wykorzystywane są dwa rodzaje mocowania kół w samochodach osobowych. Jest to mocowanie na szpilki oraz klasyczne śruby. W pierwszym wypadku z piasty koła wystają szpilki, na które należy nałożyć koło i przykręcić samą nakrętką. W drugim wypadku piasta posiada otwory, których wnętrze jest nagwintowane. Obie metody są skuteczne i zapewniają kierowcy bezpieczeństwo.

Jak dobrać śruby do kół w swoim samochodzie?

Dobierając śruby do naszego samochodu musimy pamiętać o tym, by miały one odpowiednią długość, rodzaj gwintu oraz kształt łba. Dobierając długość pamiętajmy, by oprócz głębokości otworu w piaście koła uwzględnić również grubość osadzenia naszej felgi.

Jakie są popularne rodzaje śrub do mocowania kół?

Do wyboru mamy śruby z półokrągłym lub stożkowym łbem. Te pierwsze idealnie sprawdzają się do montażu felg stalowych, natomiast te drugie do montażu felg aluminiowych. Zastosowanie odpowiednich śrub do danego rodzaju felgi sprawi, że będziemy mogli być spokojni o to, że śruba w trakcie jazdy się nie odkręci.

Jak mocno dokręcać śruby kół podczas wymiany?

Do dokręcania śrub przy kołach powinniśmy używać klucza dynamometrycznego. Koła nie powinny być dokręcone ani za mocno, ani za słabo. Moment z jakim powinniśmy dokręcić koła definiowany jest zawsze przez producenta samochodu i w większości wypadków wynosi około 120nm.

Czy śruby do felg aluminiowych mogą być takie same jak do felg stalowych?

Nie. W wypadku montażu felg aluminiowych powinniśmy zastosować śruby z łbem stożkowym, natomiast dla felg stalowych bardziej odpowiednie będą felgi z łbem kulistym. Śruby do felg aluminiowych powinny być również dłuższe niż do stalowych, ponieważ te pierwsze posiadają zawsze grubsze osadzenie, które wymaga kilku dodatkowych zwojów na śrubie, by ta trzymała się odpowiednio mocno.

Jakie są ceny śrub do mocowania kół?

W sklepie internetowym znajdziecie szeroki wybór śrub oraz szpilek służących do montażu kół. Ich ceny wahają się pomiędzy 10, a 60 zł i są zależne od marki, kształtu i długości oraz przeznaczenia. Inne są te które powinny trzymać felgę aluminiową, a inne dedykowane dla felgi stalowej.

Dlaczego poprawne mocowanie kół jest ważne?

Prawidłowe mocowanie koła do elementów zawieszenia jest niezwykle istotne. Zbyt słabo przykręcone śruby mogą się w czasie jazdy obluzować i doprowadzić do tego, że koło będzie nierówno się kręcić, a w ekstremalnych sytuacjach może nawet odłączyć się całkowicie od piasty, co jest, z wiadomych względów, niezwykle niebezpieczne. Zbyt mocno dokręcone śruby czy nakrętki może doprowadzić do ułamanie się ich trzonu lub szpilki piasty. Warto raz na jakiś czas sprawdzić, czy śruby są z właściwą siła przykręcone.

Jak prawidłowo mocować koła?

Mocowanie kół należy rozpocząć od przykręcenia śrub lub nakrętek palcami na tyle, na ile to możliwe. Pamiętajmy, aby wkręcać je w kolejności krzyżykowej (po skosie). Następnie konieczne jest użycie klucza do kół. Śruby należy wkręcać również po skosie. Jeśli w kole znajduje się 5 otworów, wówczas wkręcamy śruby w takiej kolejności, jakbyśmy rysowali gwiazdę nie odrywając długopisu od powierzchni. Śruby będą stawiały opór, jednak należy je dokręcić do momentu, gdy klucz zacznie przeskakiwać na ich łebkach lub będzie wyczuwalny zdecydowany opór. Pamiętajmy, żeby nie przykręcić ich zbyt mocno.

Ile kosztuje wymiana kół z wyważeniem?

Trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ cennik takiej usługi może różnić się w zależności od miasta czy typu pojazdu, a także rozmiaru kół.

Ceny za wyważenie felg aluminiowych wraz z wymianą będą ściśle uzależnione od ich rozmiaru. Dla przykładu, koszt wyważenia kół oraz przełożenie opon aluminiowych o rozmiarze do 16 cali będzie wydatkiem rzędu 70 – 100 PLN. Taka sama usługa (przełożenie opon plus wyważanie) w przypadku alufelg 19 cali będzie kosztować już 100 – 150 PLN. W niektórych warsztatach zapłacimy więcej, w niektórych mniej.

Podobna sytuacja dotyczy felg stalowych. Koszt wyważenia kół oraz wymiany (w przypadku felg do 16 cali) wynosi około 65 do 100 PLN za komplet. Cena wymiany opon z wyważeniem (stalówki 19 cali) to już wydatek 80 do 120 PLN.