Łożyska sprzęgła

Żadne sprzęgło samochodowe nie mogłoby prawidłowo funkcjonować bez łożyska prowadzącego sprzęgła. Jest to jeden z ważniejszych elementów mechanizmu wysprzęglającego w samochodzie. Kiedyś funkcje łożyska prowadzącego sprzęgła pełniły ślizgowe tuleje z brązu. Obecnie stosowane są wyłącznie łożyska kulkowe lub igiełkowe.

Łożysko pilotujące sprzęgło w samochodzie

Łożysko prowadzące sprzęgła ma jedno podstawowe zadanie do spełnienia, a mianowicie jest odpowiedzialne za prowadzenie sprzęgła po wałku sprzęgłowym. Dzięki pracy łożyska sprzęgła możliwy jest względny ruch obrotowy wału. Każde łożysko prowadzące sprzęgła powinno charakteryzować się niewielkim współczynnikiem tarcia suchego, dobrą odkształcalnością, a także wysoką odpornością na zatarcia. Dobrej jakości łożysko sprzęgła samochodowego powinno być wykonane z materiałów odpornych na korozję, wytrzymałych na nacisk oraz zmienną temperaturę pracy. Należy pamiętać, że wymiana łożyska powinna być dokonywana podczas każdego serwisu sprzęgła lub w przypadku naprawy zepsutego sprzęgła.

Typowe usterki łożyska prowadzącego sprzęgła w samochodzie

Łożysko pilotujące sprzęgło może ulec zniszczeniu. Pomimo tego, że tego typu element został skonstruowany do pracy w wysokich temperaturach oraz przy stałym tarciu, to z czasem niektóre części łożyska ulegają naturalnej mechanicznej degradacji. Wówczas w układzie sprzęgła pojawiają się luzy, czemu często towarzyszy również charakterystyczny hałas, gdy jednostka napędowa pracuje na biegu jałowym. W sytuacji, gdy do kierowcy dochodzą nieprzyjemne odgłosy stukania, wówczas z dużym prawdopodobieństwem można mówić o poważnej usterce sprzęgła. Przy takiej awarii może okazać się, że wciśnięcie sprzęgła jest niemożliwe.

Łożysko sprzęgła samochodowego jest również często narażone na odpryski i pęknięcia. Wywołują je zazwyczaj ekstremalnie wysokie obciążenia mechaniczne, jakim poddawane jest łożysko i całe sprzęgło w samochodzie. Tego typu usterki mogą doprowadzić do zakleszczenia łożyska, które zacznie wydawać nietypowe dźwięki.

Łożyska prowadzące sprzęgła to elementy, które powinny być bezwzględnie wymieniane każdorazowo przy wymianie czy serwisie sprzęgła. Łożyska projektowane są do wytrzymania takiego samego przebiegu, co zestaw sprzęgła, jednak oszczędzanie i kupowanie słabej jakości elementów pociągnie za sobą jeszcze większe kłopoty (po wymianie tylko tarczy i docisku, może dojść do awarii łożyska – w efekcie dojdzie do unieruchomienia samochodu i kolejnych kosztów związanych z wymianą całego zestawu sprzęgła).

Podobna sytuacja, gdy awarii ulegnie łożysko pilotujące sprzęgło lub wysprzęglik, a tarcza oraz docisk sprzęgła wydają się być nadal w dobrym stanie. Nie warto oszczędzać. Należy wymienić od razu cały zestaw. Pozorna oszczędność w dłuższej perspektywie najczęściej przeradza się w wysokie koszty i masę niepotrzebnych problemów.

Popularni producenci łożyska prowadzącego sprzęgło

  • Meyle
  • Valeo
  • Febi Bilstein
  • Automega
  • MaxGear
  • LuK
  • DT
  • Peters Ennepetal
  • Quinton Hazell

Mimo że łożysko prowadzące sprzęgła nie jest widoczne dla kierowcy gołym okiem, to prawidłowe działanie tego elementu ma kluczowe znaczenie dla innych podzespołów sprzęgła. W sklepie iParts.pl dostępna jest bogata gama łożysk prowadzących sprzęgła o bardzo dobrej jakości. Gwarantujemy, że cena łożyska prowadzącego sprzęgła będzie jedną z najniższych na dzisiejszym rynku motoryzacyjnym.

iParts.pl współpracuje jedynie z renomowanymi producentami części samochodowych. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Łożysko prowadzące sprzęgła LuK
Łożysko prowadzące sprzęgła SACHS
Łożysko prowadzące sprzęgła KAWE
Łożysko prowadzące sprzęgła NPS
Łożysko prowadzące sprzęgła FEBI BILSTEIN
Łożysko prowadzące sprzęgła JP GROUP
Łożysko prowadzące sprzęgła SWAG
Łożysko prowadzące sprzęgła BLUE PRINT