Przegub tarczowy w samochodzie

Krzyżak wału napędowego, mimo swej prostej i już dość archaicznej, nadal stanowi kluczowe rozwiązanie w układzie napędowym, odpowiadając za przeniesienie momentu napędowego. Podobnie jak łącznik wału napędowe, krzyżak jest jednym z najbardziej obciążonych elementów w samochodowym systemie przeniesienia napędu.

Napęd samochodu

Układ przeniesienia napędu samochodu jest obecnie montowany w trzech głównych konfiguracjach – napęd na przednią oś (FWD - front wheel drive), napęd na tylne koła (RWD- rear wheel drive) oraz napęd 4x4 (AWD - all wheel drive lub 4WD - 4 wheel drive). Jak to w życiu bywa, każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje wady, jak i zalety.

Wał napędowy w samochodzie składa się z przegubu, korpusu, wielowypustu oraz flanszy. Krzyżaki wału napędowego znajdują się w przegubie krzyżakowym i montuje się je w widełkach przy użyciu łożysk igiełkowych, które pozwalają im na swobodny skręt.

Krzyżak wału napędowego

Krzyżak w układzie przeniesienia napędu to, w przeciwieństwie do przegubów półosi napędowych, asynchroniczny przegub wału napędowego. Standardowe krzyżaki, będące elementami przegubu Kardana, łącząc wał przekazujący i odbierający moment obrotowy powodują jednocześnie okresową zmianę prędkości obrotowej wału odbierającego. Dzięki krzyżakom Kardana wał napędowy może się w ogóle zginać, a więc nie ma niebezpieczeństwa jego złamania czy też uszkodzenia podczas eksploatacji. Zastosowanie krzyżaków i łączników wału napędowego umożliwia przeniesienie ruchu obrotowego pomiędzy elementami wału pracującymi pod różnymi kątami.

Krzyżaki wału napędowego są stosowane zwłaszcza w wałach napędowych przekazujących napęd z jednostki napędowej umieszczonego z przodu na tylną oś, a także w rozwiązaniach odwrotnych. Jest to podyktowane tym, że wały nie pracują pod dużym kątem. Dla wały Kardana maksymalny kąt pracy to 24 stopnie. Asynchroniczne krzyżaki, w przeciwieństwie do elementów homokinetycznych z kulami, są w stanie przenosić znacznie większy moment obrotowy, przez co znajdują one zastosowanie również w półosiach sztywnych mostów głównie w autach terenowych oraz użytkowych.

Typowe usterki krzyżaków wału napędu w samochodzie

Krzyżaki, podobnie jak cały wał napędowy w samochodzie, to najczęściej elementy bezobsługowe, a ich żywotność określa się nawet na kilkaset tysięcy kilometrów. W przypadku krzyżaków obsługowych, bo i takie występują, konieczne jest ich smarowanie co kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Łącznik wału napędowego, w momencie jego zużycia, należy w całości wymienić na nowy. Regeneracja tego elementu ma sens wyłącznie wówczas, gdy mamy do czynienia z nietypowymi krzyżakami, które są trudno dostępne w konkretnej wersji czy rozmiarze. Ogólnie rzecz ujmując, poważne awarie krzyżaków wału napędowego, nawet w mocno eksploatowanych terenówkach, zdarzają się stosunkowo rzadko. Jeśli już coś niedobrego się dzieje, to zazwyczaj jest to związane ze zużyciem łożysk igiełkowych, spadkiem sprawności smarowania czy pojawieniem się korozji.

Popularni producenci łączników i krzyżaków wału napędowego

  • Meyle
  • Ruville
  • SKF
  • Lobro
  • Spidan
  • Pascal
  • MaxGear
  • Triclo

Sklep iParts.pl dostarcza na polski rynek motoryzacyjny optymalną ofertę elementów układu napędowego i systemów przeniesienia napędu. Dostępne łączniki i krzyżaki wału napędowego to elementy fabrycznie nowe i dostarczane przez najlepszych w branży producentów tego typu części samochodowych. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Przegub wału napędowego oraz gotowe wały napędowe do samochodu w atrakcyjnej cenie tylko w iParts.pl! Zapewniamy profesjonalną obsługę, fachową pomoc techniczną oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Łącznik i Krzyżak wału napędowego FEBI BILSTEIN
Łącznik i Krzyżak wału napędowego SWAG
Łącznik i Krzyżak wału napędowego AUTEX
Łącznik i Krzyżak wału napędowego MEYLE
Łącznik i Krzyżak wału napędowego IPD
Łącznik i Krzyżak wału napędowego GSP
Łącznik i Krzyżak wału napędowego VAICO
Łącznik i Krzyżak wału napędowego ORIGINAL IMPERIUM
Łącznik i Krzyżak wału napędowego FEBEST

FAQ

Jak działa krzyżak wału napędowego?

Krzyżak wału napędowego odpowiada za połączenie ze sobą kilku elementów wspomnianego wału, które muszą pracować pod różnymi i zmiennymi kątami. Dzięki zastosowaniu krzyżaka możliwe jest stałe połączenie zamocowanej sztywno skrzyni biegów z tylnym mostem, bez względu na to, czy w danym momencie zawieszenie samochodu pracowało, czy znajdowało się w stałym położeniu. Bez krzyżaka wału napędowego nie dałoby się zbudować samochodu ze stałym napędem, który zostałby wyposażony w pracujące zawieszenie.

Jak dopasować krzyżak do swojego samochodu?

Krzyżak jest elementem, który przenosi bardzo duże siły, a do tego musi być starannie dopasowany do pozostałych elementów układu przeniesienia napędu. Wybierając krzyżak wału, warto więc zadbać o to, by był on możliwie jak najdokładniej dopasowany do naszego pojazdu. Jest to możliwe dzięki starannemu zwymiarowaniu wszystkich elementów układu, a następnie dobraniu produktu, który idealnie wpasuje się w podzespół. Wybierając krzyżak, warto zwrócić szczególną uwagę na wersję silnikową oraz oznaczenie jednostki napędowej, która znajduje się w naszym samochodzie.

Ile kosztują krzyżaki wału napędowego?

Ceny krzyżaków wału napędowego zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Ich koszt zależny jest oczywiście od wielu różnych parametrów, np. producenta oraz modelu i wersji samochodu, do którego jest dopasowany dany element, a także od producenta samej części zamiennej. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo dziesiątki części, które pochodzą od sprawdzonych i renomowanych producentów, a które dostępne są w bardzo korzystnych dla klienta cenach.

Jakie są objawy uszkodzonego łącznika wału napędowego?

Uszkodzony łącznik wału najczęściej powoduje bardzo charakterystyczne drgania oraz stukanie, które jest odczuwalne szczególnie podczas przyspieszania. Dźwięki te dochodzą spod spodu naszego samochodu i są bardzo uciążliwe. W takich przypadkach bardzo często, pomocnym jest wymiana właśnie łącznika wału napędowego. Wszystkie uciążliwe objawy bardzo szybko znikają, a korzystanie z pojazdu znów staje się przyjemne i komfortowego. W celu diagnostyki łącznika wału warto skorzystać z podnośnika lub kanału, które umożliwią dokładne sprawdzenie stanu wspomnianego elementu.

Stukanie podczas przyspieszania – jakie mogą być powody?

Stukanie, które pojawia się podczas przyspieszania, może zwiastować różne problemy. Na początku warto zlokalizować źródło uciążliwych dźwięków. Jeśli dochodzi ono z okolic podwozia naszego samochodu, to bardzo prawdopodobną przyczyną, może być usterka łącznika wału napędowego. To właśnie zużycie tego elementu może prowadzić do powstania takich efektów dźwiękowych. W celu dokładnej diagnostyki warto udać się oczywiście do sprawdzonego warsztatu, który za pomocą specjalistycznych narzędzi pomoże nam w precyzyjnym zlokalizowaniu źródła problemu.