Koła pasowe

Koło pasoweKoło pasowe to element przekładni pasowej, który służy do zakładania pasu napędowego. Ze względu na rodzaj pracy można wyróżnić koła pasowe gładkie, z rowkiem i z rowkami w poprzek obwodu. Zadaniem koła pasowego jest odpowiedni rozkład drgań, co pozwala wyrównać i zapobiec przenoszeniu wibracji na system napędu pasowego. Koła doskonale eliminują duże drgania obrotowe na wale korbowym, ułatwiają pracę paskowi napędowemu a także pompom.

Koło pasowe wału korbowego

Koło pasowe wału korbowego napędza alternator, wspomaganie układu kierowniczego oraz kompresor klimatyzacji poprzez pasek klinowy. Najstarsze koła pasowe to koła metalowe, ulegające zużyciu w wyniku wyślizgania się powierzchni, która napędza pasek osprzętu. Typowy objaw wyeksploatowania koła pasowego to charakterystyczne głośne piszczenie. Nieco nowsze i bardziej zaawansowane koła pasowe, to koła, które redukują drgania skrętne. Takie koła zostały wyposażone w elastyczne połączenie, dzięki któremu wszelkie ruchy są odpowiednio tłumione i układ pracuje ciszej. Zużycie elastycznego koła pasowego objawia się tym samym, co w przypadku standardowego koła metalowego tj. niska kultura pracy, hałas i zwiększenie drgań. Niesprawne koło pasowe należy jak najszybciej wymienić. Efektem zaniedbania tego elementu będzie bowiem przyspieszone zużycie paska oraz ryzyko awarii alternatora.

Koło pasowe pomp

Koło pasowe może być także umieszczone na wałku pompy np. wspomagania, gdzie służy do napędzania pompy. Prawidłowa współpraca na linii koło pasowe – pompa, pozwala uzyskać odpowiednie ciśnienie w płynie hydraulicznym, który jest dostarczany do przekładni kierowniczej. Awaria koła pasowego w tym przypadku oznacza zwykle spadanie lub całkowite zerwanie się paska klinowego i utratę pełnej sprawności układu kierowniczego, która nie zapominajmy, jest kluczowa dla bezpieczeństwa podczas jazdy.

Usterki kół pasowych

Samochodowe koła pasowe to stosunkowo proste w budowie elementy, które pracują pod znacznymi obciążeniami oraz w trudnych warunkach. Głównym ich zadaniem jest przeniesienie siły pochodzącej z silnika na pozostałe podzespoły, w tym skrzynię biegów i później na koła. Silniki spalinowe mają jednak wiele wad. W tym wypadku konstruktorzy muszą poradzić sobie z licznymi drganiami, które wał przenosi na koła pasowe i dalej na pozostałe elementy samochodu. Ponieważ części te narażone są na znaczne obciążenia to ich wytrzymałość jest ograniczona. W większości konstrukcji wynosi ona około 120 tyś. km.

Do najczęściej spotykanych usterek kół pasowych dochodzi w sytuacjach, kiedy były one montowane już więcej niż jeden raz. Często śruby zostawiają ślady w jego strukturze, a samo koło pasowe nie przylega odpowiednio mocno całą swoją powierzchnią do odpowiednich elementów. Problemy mogą pojawić się również w sytuacji kiedy zastosowane zostały zużyte śruby, moment ich dokręcania był zbyt duży lub nie zostało zastosowane kółko ustalające centrycznie koło.

To wszystko może powodować zniszczenie samego koła jak i nierównomierne wytarcie paska, które może doprowadzić do jego zerwania. Oczywiście takie błędy nie zdarzają się zbyt często, a głównym powodem problemów z kołem pasowym jest jego zużycie wynikające z dużego przebiegu.

Usterki koła pasowego wału korbowego najczęściej objawiają się przez serię nietypowych dźwięków dochodzących ze strony osłony rozrządu. Kierowca najczęściej bardzo szybko rozpoznaje ten dźwięk i jeśli w krótkim terminie udamy się do mechanika to mamy szansę uratować nasz silnik przed poważniejszą awarią lub w niektórych przypadkach, przed całkowitym jego zniszczeniem.

Popularni producenci kół pasowych

  • Bosch
  • Continental
  • SKF
  • Magneti Marelli
  • Febi
  • Meyle
  • GoodYear

W naszym sklepie internetowym znajdziecie zarówno tanie koła pasowe, jak i najdroższe zamienniki pochodzące od renomowanych producentów. Części kupowane do samochodu muszą być starannie dobrane. Zachęcamy więc do korzystania z naszej wyszukiwarki, która z pewnością ułatwi znalezienie odpowiednich elementów.

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą kół pasowych w naszym sklepie internetowym. Są to elementy pasujące do wielu modeli popularnych na naszym rynku samochodów osobowych. Zapraszamy więc do znalezienia odpowiednich do swojego samochodu części oraz zrealizowania zakupów.

Polecane akcesoria do pasków napędowych:

Najpopularniejsi producenci

Koło pasowe wału korbowego i pomp FEBI BILSTEIN
Koło pasowe wału korbowego i pomp CORTECO
Koło pasowe wału korbowego i pomp INA
Koło pasowe wału korbowego i pomp DAYCO
Koło pasowe wału korbowego i pomp TOPRAN
Koło pasowe wału korbowego i pomp ORIGINAL IMPERIUM
Koło pasowe wału korbowego i pomp MAXGEAR
Koło pasowe wału korbowego i pomp SNR
Koło pasowe wału korbowego i pomp JAPKO

FAQ

Ile kosztuje koło pasowe wału korbowego i pomp?

Koło pasowe wału korbowego nie jest wymieniane zbyt często w naszych samochodach, jednak mimo wszystko znalazło się w ofercie sklepu. Znajdziesz u nas szeroki wybór kół pasowych pochodzących od wielu producentów. Ceny koła pasowego wału korbowego i pomp sięgają od kilkunastu do 440 złotych.

Koło pasowe, czym jest i do czego służy?

Koło pasowe jest elementem przekładni pasowej i odpowiada za redukcję drgań i wibracji przenoszonych z wału korbowego. Dzięki swojemu działaniu ułatwia pracę oraz wydłuża żywotność pomp oraz pozostałych elementów osprzętu silnika.

Gdzie znajdę koło pasowe w swoim samochodzie?

Koło pasowe jest połączone paskiem klinowym lub wielorowkowym z takimi elementami jak alternator czy pompa wspomagania układu kierowniczego. Dzięki tej wiedzy będziemy w stanie łatwiej je zlokalizować pod maską naszego samochodu.

Jaką rolę spełnia koło pasowe wału korbowego?

Główną rolą koła pasowego wału korbowego jest redukowanie drgań, które pochodzą z wału korbowego. Dzięki temu pozostałe podzespoły napędzane tym samym paskiem są chronione przed szkodliwymi wibracjami.

Jakie mogą być skutki uszkodzenia koła pasowego?

Uszkodzenie koła pasowego może spowodować nie tylko głośniejszą pracę naszego silnika, ale w dłuższym okresie może również doprowadzić do uszkodzeń takich elementów jak alternator czy pompa płynu do wspomagania.

Jak rozpoznać usterkę koła pasowego?

Do pierwszych objawów uszkodzenia koła pasowego, które możemy wykryć należą z pewnością wibracje oraz głośne dźwięki pochodzące z jego okolic. Szczególnie charakterystyczne jest głośne piszczenie, a już po krótkim czasie od awarii widoczne mogą być uszkodzenia paska.