Koła pasowe pompy wodnej samochodowej

Do chłodzenia jednostek spalinowych w samochodzie niezbędna jest ciecz krążąca w obiegu pomiędzy silnikiem a chłodnicą. Ciecz jest wprawiana w ruch przez pompę cieczy chłodzącej. Uszkodzona pompa wody w samochodzie może mieć poważne konsekwencje. Efektem jej awarii może być m.in. przegrzanie, a nawet zatarcie jednostki napędowej. Dlatego też należy systematycznie kontrolować stan techniczny tego urządzenia, a szczególnie zwracać uwagę na koło pasowe pompy wody.

Pompa wody w samochodzie

Samochodowa pompa wody jest sercem układu chłodzenia, w którego skład wchodzą również chłodnica, wentylator chłodnicy z włącznikiem termicznym (napędzany przez silnik elektryczny albo przez sprzęgło wiskotyczne, przekazujące napęd z silnika), termostat, zbiornik płynu chłodzącego, sztywne i elastyczne przewody płynu chłodzącego oraz czujniki elektroniczne (w najnowszych konstrukcjach samochodowych).

Pompa wody w samochodzie to niewielkie, otwarte urządzenie umożliwiające wprawienie w ruch cieczy chłodzącej, które jest najczęściej napędzane paskiem rozrządu, łańcuchem lub paskiem wielorowkowym (w zależności od silnika), napędzającym również inne urządzenia pomocnicze. W przypadku pompy wody rzadko stosuje się napęd elektryczny, jednak sama pompa jest elementem układu napędu rozrządu i dlatego również bywa ona systematycznie wymieniana, nawet jeżeli nie ma takiej konieczności.

Układ chłodzenia w samochodzie wykorzystuje do swego działania płyn eksploatacyjny (płyn chłodniczy), który powstaje zazwyczaj na bazie wody demineralizowanej zmieszanej w odpowiednich proporcjach z glikolem, alkoholem, dodatkami antykorozyjnymi, środkami zapobiegającymi pienieniu itd. Płyn chłodniczy musi być odpowiednio dobrany do materiału, z jakiego produkowana jest chłodnica samochodu.

Budowa pompa wody 

Samochodowa pompa wody charakteryzuje się mało skomplikowaną budową. W jej skład wchodzą cztery podstawowe elementy:

  • koło pasowe pompy wody, na które przekazywany jest moment obrotowy z koła pasowego wału korbowego za pomocą paska rozrządu, łańcucha rozrządu lub paska wieloklinowego
  • wirnik wykonany z metalu lub tworzywa sztucznego, który wprowadza płyn chłodniczy w ruch
  • ułożyskowany wał, na którego przeciwległych końcach znajduje się koło pasowe pompy wody oraz wirnik
  • metalowa obudowa

Dodatkowo w pompach układu chłodzenia stosuje się uszczelnienia (np. w postaci pierścieni ślizgowych).

Typowe usterki pompy wody w samochodzie

Uszkodzona pompa wody w samochodzie jest łatwa do zdiagnozowania. Najczęstsze objawy awarii to:

  • metaliczny, głośny hałas spod maski samochodu
  • wysoka temperatura płynu chłodzącego
  • ubytki płynu chłodniczego i plamy z płynu chłodniczego widoczne pod samochodem

Uszkodzenie pompy wody jest niebezpieczne, zwłaszcza dla silnika, grożąc jego przegrzaniem, a nawet zatarciem na skutek długotrwałego braku chłodzenia i przegrzania oleju silnikowego. Wyciekający płyn chłodniczy może uszkodzić również pasek rozrządu.

Popularni producenci koła pasowego pompy wody

  • SKF
  • Valeo
  • HEPU
  • Bosch
  • Febi Bilstein
  • Dolz
  • Thermotec
  • Magneti Marelli
  • Hella
  • Pierburg

Zapraszamy do iParts.pl po wysokiej klasy koła pasowe pompy wodnej. Wszystkie dostępne części są fabrycznie nowe i zostały dostarczone przez renomowanych producentów osprzętu silnikowego oraz układów chłodzenia jednostki napędowej. Zapewniamy fachową pomoc techniczną i szybką realizacje zamówienia. Gwarantujemy, że tanie koło pasowe pompy wody oferowane w iParts.pl to najlepsza relacja jakości do ceny na polskim rynku!

Najpopularniejsi producenci

Koło pasowe pompy wody VAICO
Koło pasowe pompy wody FEBI BILSTEIN
Koło pasowe pompy wody SWAG
Koło pasowe pompy wody MEYLE
Koło pasowe pompy wody SASIC
Koło pasowe pompy wody Metalcaucho
Koło pasowe pompy wody METZGER
Koło pasowe pompy wody OPTIMAL