Głowice silnika samochodowego

Głowica silnika

W nowoczesnych jednostkach napędowych głowica silnika spalinowego stanowi jego najbardziej skomplikowany element. W jej wnętrzu znajdują się praktycznie wszystkie elementy rozrządu, przez co jej ogromne znaczenie w jednostce napędowej jest nie do podważenia. Niestety, głowica silnika samochodowego nie jest niezniszczalna i także ulega awariom oraz uszkodzeniom.

Głowica silnika w samochodzie

Głowica silnika jest najczęściej wykonana z aluminium lub żeliwa. Podstawowym zadaniem głowicy jednostki napędowej jest zamykanie przestrzeni, w której dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, a która z drugiej strony zamykana jest przez denko tłoka. Zaawansowana technicznie konstrukcja głowicy silnika wymusza jej skomplikowany kształt, przez co najczęściej tworzone są ze stopów metalów lekkich lub z żeliwa. Głowica silnika samochodowego to element zbudowany z szeregu kanałów olejowych oraz chłodzących, a także różnego rodzaju czujników, w tym ciśnienia oleju oraz temperatury płynu chłodzącego.

Sposób działania głowicy silnika

Ze względu na rodzaj chłodzenia, wyróżniamy dwa główne rodzaje głowic jednostek napędowych – głowice silników chłodzonych cieczą oraz głowice silników chłodzonych powietrzem. W pierwszym rodzaju chłodnic wykonane są specjalne kanały prowadzące, którymi płyn chłodniczy doprowadzany jest do wszelkich miejsc, wymagających chłodzenia, a w dalszej kolejności – najczęściej za pośrednictwem pompy wody, płyn ten kierowany jest do chłodnicy, gdzie ulega procesowi schładzania. W tego typu chłodnicach często montowany jest termostat, który odpowiedzialny jest za otwieranie i zamykanie małego oraz dużego obiegu chłodzącego. Jest to uzależnione od temperatury roboczej jednostki napędowej.

W zdecydowanej większości głowic samochodowych umieszczane są komory spalania, a także wszystkie elementy rozrządu. Ponadto, znajdują się tutaj specjalnie uformowane kanały dolotowe i wylotowe, których zadaniem jest ułatwianie w przemieszczaniu się słupa gazu zasysanego, a także wydalanych spalin. Głowice silnikowe zawierają gniazda świec zapłonowych oraz wtryskiwacze, a w przypadku silników wysokoprężnych gniazda wtryskiwaczy oraz świec żarowych, które mają za zadanie ułatwienie rozruchu w przypadku zimnej jednostki napędowej.

Typowe usterki głowicy silnika w samochodzie

Największym wrogiem każdej głowicy silnika, bez względu na to, z czego została wykonana, jest nagła zmiana temperatury. Głowica silnika samochodowego może ulec uszkodzeniu m.in. przegrzaniu, a także na skutek poważnych ubytków płynu w układzie chłodzenia lub po długiej jeździe głównie na niskich przełożeniach. Uszkodzenia głowicy mogą powstać np. podczas próby uruchomienia jednostki napędowej po bardzo mroźnej nocy lub w momencie najechania na głęboką kałuże z mocno rozgrzanym silnikiem. Innym częstym problemem związanym z głowicą jest uszkodzona uszczelka, która odgrywa ogromną rolę w całym mechanizmie. Uszczelka zabezpiecza przestrzeń pomiędzy samą głowicą a blokiem jednostki napędowej. Jej szczelność pozwala zachować odpowiednie ciśnienie, tak potrzebne w komorze spalania.

Popularni producenci głowic silnika

  • Febi Bilstein
  • Bosch
  • FAI AutoParts
  • Ashika
  • Japanparts
  • Bugiad

Interesuje Cię tania głowica silnika o najlepszych dostępnych na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Jeśli głowica silnika to tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Głowica silnika AMC
Głowica silnika FAI AutoParts
Głowica silnika JAPANPARTS
Głowica silnika JAPKO
Głowica silnika ASHIKA
Głowica silnika ET ENGINETEAM
Głowica silnika AE
Głowica silnika NPS

FAQ

Jak działa głowica silnika?

Najczęściej głowica odpowiada za zamknięcie od góry komory spalania. Podobnie jak kadłub, skupia ona również wszelkie elementy mechanizmu układu rozrządu oraz jego napędu od wału korbowego. Głowica silnika spalinowego jest swoistą bazą, do której mocowanych jest wiele części osprzętu jednostki napędowej. Głowica zapewnia także odpowiedni transport czynnika chłodzącego i smarującego.

Ile kosztuje naprawa głowicy silnika?

Od 1300 zł wzwyż – taki jest średni koszt wymiany uszczelki wraz z naprawą głowicy silnika, w zależności od warsztatu. W dużych jednostkach napędowych cena może wynieść nawet ponad 2000 zł. W większości profesjonalnych serwisów samochodowych planowanie głowicy (4-cylindrowego silnika) to koszt w granicach 100-400 zł. Ceny różnią się od siebie w przypadku 2-, 3-, 5- czy 6-cylindrowych głowic. Na końcową cenę planowania może wpłynąć też stan podlegającej szlifowaniu powierzchni oraz dodatkowe prace związane np. z kupnem nowej uszczelki, czyszczeniem prowadnicy, wymianą płynu chłodzącego czy zużytych śrub. Podsumowując, naprawa całej głowicy to koszt od 1000 do 2000 zł.

Od czego może pęknąć głowicą?

Najczęstszą przyczyną pęknięcia głowicy silnika jest jej przegrzanie wynikające z niedostatecznej ilości płynu w układzie chłodzenia lub będące efektem zbyt długiej jazdy na niskich przełożeniach. Uszkodzeniem głowicy mogą skończyć się również próby uruchomienia jednostki napędowej po wyjątkowo mroźnej nocy, a także podczas wjechania samochodem w głęboką kałużę z mocno rozgrzanym silnikiem.

Często winę za uszkodzenia głowicy silnika ponoszą sparciałe węże, a także niezapewniające odpowiedniej szczelności cybanty. Warto również sprawdzić, czy nie cieknie pompa cieczy chłodzącej. Pamiętajmy, że brak jakiejkolwiek reakcji lub nie zareagowanie w porę prowadzi do przegrzania jednostki napędowej, awarii uszczelki głowicy, a w konsekwencji do zniszczenia silnika.

Jakie są typowe objawy uszkodzonej głowicy silnika?

Niestety, objawy uszkodzonej głowicy nie zawsze są jednoznaczne i początkowo mogą wskazywać na inny problem. Jednym z klasycznych objawów awarii głowicy jest biały dym wydobywający się z rury wydechowej, będący efektem spalania chłodziwa w jednostce napędowej, które dostaje się do komór silnika przez nieszczelne połączenie. Jednak biały dym może również sygnalizować wypalanie się filtra DPF w silniku wysokoprężnym lub zwykły efekt wywołany niską temperaturą. Niepokojącym objawem jest na pewno podniesiona temperatura jednostki napędowej. Powinny niepokoić również:

  • szlam pod korkiem wlewu płynu chłodniczego
  • gęsty dym z rury wydechowej
  • ślady oleju na filtrze powietrza
  • bulgotanie płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym
Czy można jeździć z uszkodzoną głowicą?

Typowe usterki towarzyszące uszkodzeniu głowicy to np. pęknięcie mostka pomiędzy zaworem dolotowym i wylotowym, pęknięcia komory wirowej, zatarcie panewek, pęknięcie płaszcza wodnego, utrata osiowości wału korbowego, wygięcie korbowodu lub zatarcie tłoków. Z żadnym z powyższych objawów nie należy kontynuować dalszej jazdy. Dalsza jazda z jakąkolwiek awarią jednostki napędowej może skutkować zniszczenia silnika z pęknięciem bloku włącznie. W takiej sytuacji naprawa może okazać się niemożliwa i konieczna będzie wymiana silnika.