Pojedyncze części hamulców tarczowych

Zależność jest taka – im szybszy samochód, tym w lepsze hamulce powinien zostać wyposażony. Wraz z rozwojem motoryzacji konstruktorzy bardzo szybko zdali sobie sprawę z tego, że szybki samochód należy równie szybko zatrzymać. Tym samym, wraz z rozwojem silników spalinowych następował jednoczesny rozwój układów hamulcowych. Dziś najlepszym i najbardziej wydajnym pod tym względem jest tarczowy układ hamulcowy, który sukcesywnie wypiera z rynku rozwiązania bębnowe.

Hamulce tarczowe w samochodzie

Obok silnika i elementów odpowiedzialnych za przeniesienie napędu na koła, ogromne znaczenie ma kondycja układu hamulcowego. O jego skuteczności decyduje sprawność wszystkich części hamulców tarczowych, począwszy od przewodów ciśnieniowych, pompy wspomagania, na elementach roboczych (takich jak klocki i tarcze hamulcowe) kończąc.

W nowoczesnych konstrukcjach samochodowych stosowane są najczęściej hamulce tarczowe. Razem z piastą oraz felgą obraca się również tarcza hamulcowa. Zależnie od modelu, przy każdej tarczy znajduje się jeden zacisk. Po obu stronach tarczy instalowane są klocki hamulcowe, które dociskane są do jej powierzchni przez tłoki umieszczone w zaciskach. Ważnym elementem tego układu hamulcowego jest osłona tarczy hamulcowej.

Osłona tarczy hamulcowej odpowiada za zabezpieczeniem tarczy hamulcowej przed uszkodzeniami oraz przed wszelkimi zanieczyszczeniami, które mogą dostać się na powierzchnię tarczy hamulcowej. Jest ona niezbędna do bezproblemowej eksploatacji układu hamulcowego. Osłona tarczy hamulcowej pozwala w znaczący sposób zwiększyć żywotność klocków i tarcz hamulcowych.

W cywilnych autach tarcze hamulcowe mają kształt metalowego okręgu z uchwytami pozwalającymi na precyzyjny i pewny montaż na piaście koła. Średnica tarczy jest uzależniona od podanej przez producenta pojazdu potrzebnej wydajności układu hamulcowego. W tanich i zazwyczaj słabych jakościowo pojazdach montowane są zazwyczaj stalowe, pełne dyski. W mocniejszych konstrukcjach wykorzystuje się tarcze wentylowane. Dzięki kanałom wentylacyjnym, pozwalają one na skuteczniejsze odprowadzanie ciepła podczas hamowania (tarcza z łatwością rozgrzewa się do 500 stopni Celsjusza). W sportowych autach stosowane są tarcze nawiercane i nacinane, które poprawiają chłodzenie w czasie dynamicznej jazdy.

Wytrzymałość hamulców tarczowych

Największą zaletą hamulców tarczowych jest duża zdolność oddawania ciepła. Średnia moc hamowania samochodu o masie 1 tony z prędkości 100 km/h do 0 km/h, to około 100 kW.. Tak duża moc potrzebna do zatrzymania samochodu jest zamieniana na analogiczną ilość ciepła, którą układ hamulcowy musi odprowadzić, aby nie doszło do termicznego uszkodzenia (np. stopienia tarczy hamulcowej, nagłej utraty siły hamowania na skutek wydobywania się z przegrzanego materiału ciernego gazów, itp.).

Wytrzymałość poszczególnych części hamulców tarczowych nie da się precyzyjnie określić. Ma na to wpływ wiele zmiennych, jak chociażby warunki eksploatacji, jakość stosowanych podzespołów czy też styl jazdy kierowcy. W zasadzie w samochodach użytkowanych głównie w mieście tarcze zużywają się decydowanie szybciej niż podczas eksploatacji w trasie. Dobrej jakości tarcze są w stanie wytrzymać około 40 tysięcy kilometrów, o ile wcześniej nie zostaną uszkodzone.

Popularni producenci części hamulców tarczowych

  • ATE
  • TRW
  • Brembo
  • Bosch
  • Zimmermann
  • Textar
  • ABE
  • Febi Bilstein
  • Ferodo
  • Valeo
  • A.B.S.

Jeżeli interesuje Cię osłona tarczy hamulcowej tył i przód lub szukasz innych części hamulców tarczowych, w iParts.pl znajdziesz wszystko, czego szukasz w najniższej rynkowej cenie. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund części, których potrzebujesz.

Powiązane kategorie produktowe

  • klocki hamulcowe
  • hamulec bębnowy
  • przewody hamulcowe elastyczne
  • linka hamulca ręcznego
  • szczeki hamulcowe

Sklep iParts.pl to największy wybór części, jeśli chodzi o hamulce tarczowe w samochodzie. Zapewniamy pomoc techniczną na każdym etapie zakupów, doskonałą relację ceny do jakości produktów oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Polecane akcesoria do układu hamulcowego:

Najpopularniejsi producenci

Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych TRW
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych METELLI
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych FRENKIT
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych ATE
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych AUTOFREN SEINSA
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych BOSCH
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych BREMBO
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych BREMI
Dodatki i Osłony oraz pojedyncze części hamulców tarczowych ESEN SKV

FAQ

Jak często należy wymieniać tarcze hamulcowe?

Zazwyczaj tarcze nie wymagają tak częstej wymiany co klocki hamulcowe. Taka operacja ma miejsce przeważnie przy co drugiej zmianie klocków (w przypadku tarcz hamulcowych montowanych w standardowych autach). Samochody sportowe o wiele szybciej zużywają tarcze (większy ciężar pojazdu, większe prędkości, duża moc silnika).  Można przyjąć, że tarcze hamulcowe należy wymienić po przejechaniu ok. 70-80 tys. kilometrów. Pamiętajmy jednak, że zużycie tych elementów zależy od wielu czynników, dlatego też ten dystans może się drastycznie skrócić. Duże znaczenie ma również typ i jakość tarcz montowanych w samochodzie.

Ile kosztuje komplet tarcz, a ile wymiana tarcz i klocków?

Średni koszt wymiany tarcz oraz klocków na jednej osi w samochodzie waha się od 100 do 180 zł. Z kolei ceny samych tarcz są zróżnicowane. Dla przykładu, standardowe, niewentylowane tarcze, które można zamontować w wielu najbardziej znanych i popularnych modelach aut, można kupić już za kilkadziesiąt zł. Ile zapłacimy dodatkowo za części, to już zależy od nas. Najtańszy zestaw tarcz z klockami do standardowego auta może kosztować jedyne 200 zł, a taki już z wyższej półki jakościowej to wydatek rzędu 700 zł.

Jak jeździć po wymianie tarcz i klocków?

Przede wszystkim po założeniu nowych klocków i tarcz nie ma co liczyć na optymalną efektywność hamowania. Hamulce muszą się dotrzeć, co oznacza, że klocka i tarczy musi zostać usunięta pierwsza warstwa cierna. Elementy te muszą się również dopasować do siebie całą powierzchnią trącą. Aby dobrze dotrzeć tarcze i klocki hamulcowe, należy udać się na pustą drogę i zastosować kilka prostych czynności. Rozpędzić auto do prędkości około 50- 60 km/h i od razu zacząć zwalniać do 5-10 km na godzinę. Należy hamować delikatnie, z siłą około 20-30% mniejszą, niż ma to miejsce podczas pełnego nacisku na pedał. Cały proces należy przeprowadzić kilkukrotnie, nie dając ostygnąć hamulcom.

Jakie są podstawowe rodzaje tarcz hamulcowych?

Wyróżnia się tarcze pełne oraz wewnętrznie wentylowane. Elementy pełne posiadają tylko jedną tarczę bez otworów wentylacyjnych. Stosuje się je zazwyczaj na tylnej osi, która w wielu przypadkach odpowiada za 30% całej siły hamowania. Wentylowane tarcze hamulcowe są wyposażone w dwie tarcze, pomiędzy którymi znajdują się kanaliki odprowadzające ciepło generowane podczas hamowania. Występują również szczelinowe tarcze hamulcowe. Posiadają one na całej powierzchni ciernej wyżłobienia, których zadaniem jest nie tylko odprowadzanie nadmiaru ciepła, ale również pyłu ze ścierających się klocków hamulcowych. Kolejny rodzaj tarcz to perforowane tarcze hamulcowe z dodatkowo wywierconymi otworami w powierzchni ciernej. Otwory te odpowiadają za jak najszybsze odprowadzenie ciepła z tarcz.

Co najpierw wciskamy sprzęgło czy hamulec?

Podczas normalnej jazdy, kiedy chcemy zatrzymać się w wyznaczonym miejscu, najpierw wciskamy hamulec, natomiast sprzęgło załączamy dopiero w ostatniej fazie hamowania lub podczas zmiany biegów. Pamiętajmy, że na długość drogi hamowania wpływ ma nie tylko technika hamowania oraz wspomagające układ hamulcowy systemy, ale również założone ogumienie.