Czujnniki i kontrolki zużycia klocków hamulcowych

Zużycie klocków hamulcowych ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Dlatego właśnie producenci aut wykorzystują różnego rodzaju systemy monitorujące sprawność tych części. Czujnik zużycia klocków hamulcowych jest podzespołem, który w dużej mierze dba o bezpieczeństwo kierowcy – informuje go bowiem o tym, że należy dokonać bardzo ważnej wymiany.

Funkcja czujnika zużycia klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe to podzespoły, które podczas eksploatacji pojazdu ulegają zużyciu. Producenci zwykle podają, jak często należy je wymieniać. W rzeczywistości jednak ich zużycie jest zależne od wielu czynników, więc może się okazać, że zastąpienie podzespołów będzie konieczne znacznie wcześniej niż podaje instrukcja. Dlatego właśnie w pojazdach stosowane są czujniki zużycia klocków hamulcowych. Ich zadaniem jest monitorowanie, czy grubość okładziny jest wystarczająca, by móc prawidłowo zatrzymać pojazd. Czujnik hamulców samochodowych jest więc bardzo ważnym podzespołem, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych zazwyczaj umieszcza się jedynie na dwóch lub na czterech z ośmiu klocków samochodowych. Może to być dość problematyczne i powodować pewne niebezpieczeństwo. W dużej części samochodów, zwłaszcza w tych starszych modelach, klocki zazwyczaj zużywają się nierównomiernie. W efekcie może dojść do sytuacji, gdzie klocki wyposażone w czujniki mogą być w dobrym stanie, natomiast elementy pozbawione takiej kontroli będą całkowicie zużyte. Dlatego właśnie nie można opierać się jedynie na wskazaniach czujnika zużycia klocków hamulcowych. Co jakiś czas niezbędne jest także dokonanie przeglądu, który wskaże, czy podzespoły nadają się do dalszej eksploatacji.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych – rodzaje

Obecnie na rynku dostępne są różne rodzaje czujników zużycia klocków hamulcowych. To, jakie rozwiązanie wykorzystane jest w danym pojeździe, zależy głównie od jego marki i roku produkcji. Najczęściej stosowane są elektryczne oraz akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych. Pierwsze rozwiązanie pozwala na wysłanie sygnału elektrycznego do komputera pokładowego. Następnie specjalna kontrolka klocków hamulcowych ostrzega, że podzespoły te w wyniku zbyt dużego zużycia nie zapewniają już odpowiedniej siły hamowania. Akustyczny czujnik zużycia klocków hamulcowych działa jednak w inny sposób. Informuje on bowiem kierowcę za pomocą charakterystycznego pisku w trakcie hamowania, że grubość okładzin została zużyta w przeszło 80 procentach.

Zapalona kontrolka zużycia klocków hamulcowych – czy można kontynuować jazdę?

Zużycie klocków hamulcowych to poważny problem, którego nie należy lekceważyć. Trzeba jednak wiedzieć, co dokładnie oznaczają sygnały, które daje nam samochód. Zapalona kontrolka zużycia klocków hamulcowych lub dźwięk akustyczny z czujnika klocków nie oznacza bowiem definitywnej awarii samochodu, która nakazuje bezwzględne zaprzestanie dalszej jazdy. Jest to jedynie sygnał dla kierowcy, że konieczna jest jak najszybsza wizyta w specjalistycznym warsztacie samochodowym i przeprowadzenie kompleksowej kontroli układu hamulcowego wraz z wymianą zużytych w nim podzespołów.

Trzeba pamiętać także, że czasami źródłem problemów jest także uszkodzony czujnik zużycia klocków hamulcowych. Zbadanie stanu technicznego układu z pewnością wskaże, jakie części należy zastąpić. Przy wymianie warto jednak zdecydować się na podzespoły pochodzące od sprawdzonych producentów. Właśnie takie części ma w ofercie nasz sklep internetowy. Dzięki ich zastosowaniu będziemy mieli pewność, że układ hamulcowy, który jest przecież niezwykle ważny, na długo pozostanie sprawny.

Najpopularniejsi producenci

Czujnik zużycia klocków hamulcowych METZGER
Czujnik zużycia klocków hamulcowych FTE
Czujnik zużycia klocków hamulcowych A.B.S.
Czujnik zużycia klocków hamulcowych TEXTAR
Czujnik zużycia klocków hamulcowych JURID
Czujnik zużycia klocków hamulcowych HELLA
Czujnik zużycia klocków hamulcowych HELLA PAGID
Czujnik zużycia klocków hamulcowych FREMAX

FAQ

Co to jest czujnik zużycia klocków hamulcowych?

Klocki hamulcowe posiadają określoną żywotność. Zużywają się z upływem czasu i na skutek przejechanych kilometrów. Trudno jednoznacznie określić czas, w jakim to się stanie. Na zużycie klocków wpływ mają warunki drogowe, rodzaj zamontowanych klocków i tarcz, a przede wszystkim nasz styl jazdy. Stąd też trudno nam ustalić, kiedy zajdzie potrzeba założenia nowego kompletu. Służą do tego czujniki zużycia klocków hamulcowych, które informują właściciela pojazdu, że klocki hamulcowe w naszym pojeździe są zużyte i należy je wymienić.

Czemu służą czujniki zużycia klocków hamulcowych?

Wdrożenie czujników zużycia klocków hamulcowych pozwala poinformować kierowcę, że klocki powinny zostać wymienione. Dzieje się to w takim momencie, kiedy klocki nadają się jeszcze do użytku i ciągle gwarantują nam bezpieczną jazdę, jednak zbliża się termin ich wymiany. Dzięki temu nie musimy regularnie sprawdzać stanu klocków hamulcowych, gdyż system w odpowiednim czasie poinformuje nas o tym, że powinniśmy je zmienić. Liczba czujników może wynosić od 1 do 4 i jest uzależniona od systemu hamulcowego. Czujnik zamontowany jest na klocku wewnętrznym i zatopiony w materiale ciernym. W niektórych pojazdach znajduje się oddzielny czujnik, zamontowany na klocku.

Jakie są rodzaje czujników zużycia klocków hamulcowych?

Na rynku możemy spotkać trzy typy czujników zużycia klocków hamulcowych:

  • czujniki akustyczne – najstarszy, jednak ciągle używany typ czujników, którego działanie jest czysto mechaniczne, a sygnał akustyczny. Czujnik występujący w postaci metalowych płytek.
  • czujniki elektroniczne jednoetapowe – ich konstrukcja składa się z metalowego prętu i drucianej pętli umieszczonej w klocku, przez którą przepływa słaby prąd o niskim napięciu.
  • czujniki elektroniczne dwuetapowe - najlepsze z czujników i dające najwięcej możliwości. Czujnik zbudowany jest podobnie jak jednoetapowy, jednak występują tu dwa obwody obok siebie.
Jak działa czujnik zużycia klocków?

Sposób działania uzależniony jest od rodzaju zastosowanego czujnika. Wykonywane z metalowych płytek, akustyczne czujniki, po zużyciu się warstwy ciernej klocka, zaczynają trzeć o tarcze hamulcowe, generując donośny, słyszalny sygnał będący ostrzeżeniem dla kierowcy, że nadszedł czas wymiany klocków hamulcowych. Czujniki elektroniczne jednoetapowe działają nieco inaczej. W przypadku zużycia się klocka pręt, z którego są wykonane, zostaje odsłonięty, a podczas stykania się z tarczą generuje otwarty obwód elektryczny. Wówczas na desce rozdzielczej, w postaci świecącej się ikonki, pojawia się informacja o potrzebie wymiany klocków. Z kolei czujniki elektroniczne dwuetapowe potrafią przewidzieć, kiedy klocek będzie podlegać wymianie. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu dwóch obwodów obok siebie. Jeśli dochodzi do przerwania pierwszego z nich, system informuje kierowcę o wstępnym zużyciu klocków hamulcowych, a na podstawie takich wartości jak siła hamowania, prędkość pojazdu czy temperatura hamulca, jest w stanie obliczyć żywotność klocka oraz czas, jaki minie do momentu konieczności wymiany klocków.

Kiedy wymienić czujnik zużycia klocków hamulcowych?

Czujniki zużycia klocków informują nas o wymianie w momencie, gdy zostanie nam około 10-20% warstwy ciernej klocka. Jest to dla nas informacja, że nie możemy przejechać jeszcze tysięcy kilometrów, gdyż wiąże się to z brakiem bezpieczeństwa na drodze. Podczas wizyty w warsztacie zaleca się sprawdzić, a w razie potrzeby wymienić, czujniki zużycia klocków hamulcowych. Podobnie jak każda inna część, czujniki na skutek wysokich temperatur, a co za tym idzie uszkodzenia kabli i zacisków, mogą ulec uszkodzeniu. Ich awaria może nastąpić też na skutek instalacji nowych tarcz hamulcowych. Sprawne czujniki zużycia klocków hamulcowych to postawa naszego bezpieczeństwa, dlatego powinno się regularnie kontrolować ich stan.