Sprawdź czujniki położenia wału korbowego

Współczesne samochody, szczególnie te najnowsze, to konstrukcje naszpikowane od góry do dołu wszelkiego rodzaju czujnikami pomiarowymi, kontrolującymi prawidłową pracę poszczególnych elementów i urządzeń elektro-mechanicznych auta. Jednak jeden z czujników zasługuje na specjalne miejsce w panteonie elementów kontrolujących pracę osprzętu samochodowego. Jest to czujnik położenia wału korbowego, bez którego prawidłowe działanie jednostki napędowej byłoby niemożliwe.

Czujnik położenia wału korbowego w samochodzie

Od ponad 20 lat zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne są sterowane za pomocą komputera. Nowoczesne silniki samochodowe posiadają czujniki odpowiedzialne za prawidłowy przekaz informacji do komputera na temat np. aktualnych parametrów, momentu wtrysku paliwa lub jego ilości, momentu zapłonu oraz składu mieszanki paliwo-powietrznej. Do takich czujników należy zaliczyć czujnik położenia wału korbowego, który informuje o aktualnym położeniu wału korbowego, czyli, de facto, o położeniu poszczególnych tłoków w cylindrach, a także o prędkości obrotowej wału korbowego. Precyzyjne wskazania odnośnie położenia wału za pomocą czujnika niezbędne są również do sterowania systemem zmiennych faz rozrządu, szczególnie w bardziej skomplikowanych jednostkach napędowych, oraz do sterowania pracą układu recyrkulacji spalin EGR.

Sposób działania czujnika położenia wału korbowego

Czujnik wałka rozrządu to niewielkie urządzenie mierzące zaledwie kilka centymetrów. Czujniki indukcyjne tego typu są zazwyczaj wykonane z tworzywa sztucznego. Każdy czujnik położenia wałka rozrządu posiada sondę pomiarową, otwór dla śruby mocującej, przewód elektryczny oraz wtyczkę. Niekiedy w najnowszych samochodach może znajdować się kilka czujników położenia, które wyglądem i sposobem działania przypominają czujnik położenia wału korbowego. Są one jednak odpowiedzialne za pomiary w automatycznych skrzyniach biegów, w układach klimatyzacji, a nawet w prostych systemach elektrycznie podnoszonych szyb. Czujnik jest montowany zazwyczaj przy kole zamachowym silnika lub przy kole pasowym wału korbowego. Mówiąc najprościej, czujnik wałka rozrządu wysyła impuls elektryczny do sterownika silnika, kiedy zbliża się do niego określony obiekt ruchomy. Może to być element ferromagnetyczny na tarczy z wyciętymi szczelinami, ząbek na tarczy zębatej lub magnes trwały.

Typowe usterki czujnika położenia wału korbowego w samochodzie

Awaria czujnika położenia wału korbowego może doprowadzić m.in. do niewłaściwego cyklu pracy tłoków, błędnego dawkowania paliwa oraz do wywoływania iskry zapłonowej w nieprawidłowym momencie. Jazda z uszkodzonym czujnikiem położenia wału korbowego może doprowadzić do awarii pozostałych elementów silnika oraz stanowi niebezpieczeństwo dla jazdy, gdyż może spowodować unieruchomienie jednostki w najmniej oczekiwanym momencie np. na skrzyżowaniu. Pamiętajmy, że uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego nie należy próbować naprawiać. Jedyne wyjście to wymiana tego podzespołu na nowy. W celu wymiany należy odłączyć konektor elektryczny czujnika i odkręcić czujnik. W to samo miejsce montujemy nowy sensor. Uwaga! W niektórych przypadkach konieczne okazać może się podłączenie skanera diagnostycznego, który pozwoli pozbyć się kodu błędu, zapamiętanego wskutek wadliwej pracy starego czujnika wału korbowego.

Popularni producenci czujników położenia wału korbowego

  • Febi Bilstein
  • Bosch
  • Topran
  • Mapco
  • INA
  • SWAG
  • Ruville
  • Hella
  • Delphi
  • Magneti Marelli
  • Metzger
  • Vemo

Bogata oferta czujników położenia wału korbowego iParts.pl to cała gama produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Jeżeli interesuje Cię tani czujnik położenia wału, a przy tym niezawodny, wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie podasz model oraz jego rocznik, a na końcu wersję silnikową, a nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.

Powiązane kategorie produktowe

Wszystkie oferowane w naszym sklepie czujniki położenia wału korbowego są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Pomożemy w doborze odpowiedniego elementu do konkretnego modelu samochodu. Zapewniamy fachowe doradztwo techniczne, doskonałą relację ceny do jakości wszystkich produktów oraz szybka realizację zamówienia na terenie całej Polski.

Polecane akcesoria do układu zapłonowego:

Najpopularniejsi producenci

Czujnik położenia wału korbowego TOPRAN
Czujnik położenia wału korbowego FEBI BILSTEIN
Czujnik położenia wału korbowego DELPHI
Czujnik położenia wału korbowego ESEN SKV
Czujnik położenia wału korbowego ERA
Czujnik położenia wału korbowego TRUCKTEC AUTOMOTIVE
Czujnik położenia wału korbowego BLUE PRINT
Czujnik położenia wału korbowego HELLA
Czujnik położenia wału korbowego MEYLE

FAQ

Ile kosztuje czujnik położenia wału korbowego?

Cena czujnika położenia wału korbowego jest zależna od jego rodzaju. W naszym sklepie dostępne jest kilka typów czujników, które pasują do większości samochodów poruszających się po naszych drogach. Ceny czujników położenia wału korbowego mieszczą się w granicach od 70 do 260 zł.

Jakie są objawy uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego?

Do podstawowych objawów uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego możemy zaliczyć: gaśnięcie ciepłego silnika, nierównomierną jego pracę, wahania obrotów, problem z uruchomieniem ciepłego silnika, zapalenie kontrolki check engine, a także problemy z pracą układu recyrkulacji spalin EGR

Po nagrzaniu się silnik gaśnie. Gdzie szukać przyczyny?

Jest to jeden ze standardowych objawów uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego. Jego defekt może objawiać się właśnie w ten sposób, dodatkowo mogą pojawić się problemy z odpaleniem ciepłego silnika, a także falowanie obrotów i nierównomierna praca jednostki napędowej.

Problem z uruchomieniem ciepłego silnika. Co się mogło stać?

Być może problemem jest uszkodzony czujnik położenia wału korbowego. Jest to jeden z charakterystycznych objawów, który świadczy o awarii właśnie tego podzespołu. Dodatkowo może wystąpić problem z nierówną pracą silnika, a komputer pokładowy może zgłosić błąd w postaci zaświecenia kontrolki check engine.

Silnik po rozgrzaniu przechodzi w tryb awaryjny, zapala się check engine. W czym problem?

Warto sprawdzić, czy czujnik położenia wału korbowego jest sprawny. Czasem problem może się pojawić nawet w wyniku zanieczyszczeń oraz osadów, które się na nim odkładają. Usunięcie usterki może się sprowadzić więc do jego wyjęcia, oczyszczenia i ponownego montażu.

Gdzie znajdę czujnik położenia wału korbowego?

Czujnik położenia wału korbowego montowany jest tuż przy kole zamachowym silnika lub przy kole pasowym wału korbowego. Zależnie od modelu silnika dostęp do niego może być nieco utrudniony.

Więcej: Gdzie jest czujnik położenia wału?