Cylinder sprzęgła samochodowego

Jeszcze kilkanaście lat temu za prawidłowe działanie sprzęgła odpowiadała linka sprzęgła, jednak jej pęknięcie oznaczało tylko jedno – unieruchomienie samochodu. Na szczęście, obecnie stosuje się układy hydrauliczne, które są o wiele bardziej niezawodne oraz komfortowe. Odpowiada za to m.in. cylinder roboczy sprzęgła.

Roboczy cylinder sprzęgła w samochodzie

Nieprawdziwym jest stwierdzenie, że po naciśnięciu pedału sprzęgła ulega ono włączeniu. Sprzęgło samochodowe to jeden z tych elementów, które jest włączone na stałe, a jego sterowanie, czyli naciśnięcie pedału, ma na celu wyłączenie sprzęgła. Hydrauliczne sterowanie sprzęgłem było stopniowo modyfikowane oraz udoskonalane. Z początku był to prosty układ znajdujący się w całości poza skrzynią biegów, wyposażony w pompę sprzęgła ora siłownik. Później dołączono do niego wysprzęglik centralny umieszczony w przekładni, który łączył w jednym elemencie łożysko oporowe oraz siłownik hydrauliczny.

Sposób działania cylindra roboczego sprzęgła

Układ hydrauliczny sprzęgła składa się kilku podstawowych elementów, jednak najważniejszymi w całym układzie są: pompka sprzęgła oraz siłownik sprzęgła, nazywany inaczej wysprzęglikiem. Jego głównym zadaniem jest naciskanie na sprężynę talerzową koła dociskowego w taki sposób, aby napęd został rozłączony. W pełni hydraulicznych układach cylinder roboczy sprzęgła jest umieszczony centralnie oraz połączony z łożyskiem wyciskowym. Taki siłownik jest oznaczony skrótem CSC (ang. Concentric Slave Cylinder). Tego typu mechanizm przewyższa układy półhydrauliczne. Przede wszystkim upraszcza cały układ, eliminując konieczność stosowania dźwigni łączącej wysprzęglik z łożyskiem wyciskowym. Powoduje to zastosowanie mniejszej liczby części niż w klasycznym mechanizmie, co z kolei przekłada się na łatwiejszą instalację. Ponadto przewód hydrauliczny łączący główny cylinder roboczy sprzęgła samochodowego z pedałem sprzęgła może zostać w sposób dowolny zamontowany w komorze jednostki napędowej. Minusem takiego rozwiązania jest konieczność demontażu całej skrzyni biegów w celu wymiany wysprzęglika CSC.

Typowe usterki roboczego cylindra sprzęgła w samochodzie

Jeżeli siłownik sprzęgła w samochodzie jest już mocno zużyty, wówczas pojawiają się pierwsze problemy ze zmianą biegów. Cały układ będzie pracował bardzo opornie, a do zmiany przełożenia będzie konieczne użycie dużej siły przez kierującego. Problematyczne będzie również wciśnięcie pedału sprzęgła. Mogą pojawić się wycieki płynu hydraulicznego, a także brak działania sprzęgła podczas postoju. Cylinder roboczy sprzęgła to element eksploatacyjny, który należy wymieniać co kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu.

Popularni producenci roboczego cylindra sprzęgła

  • Valeo
  • Febi Bilstein
  • TRW
  • Bosch
  • Sachs
  • Kamoka
  • LuK
  • SWAG
  • Delphi

W sklepie internetowym iParts.pl znajdują się wysokiej klasy cylindry robocze sprzęgła wykonane z najlepszych materiałów. Dostępne są podzespoły zarówno do układów w pełni hydraulicznych, jak i półhydraulicznych. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Oferujemy tani cylinder roboczy sprzęgła do praktycznie każdego współczesnego modelu samochodu. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i są objęte gwarancją producenta. Kupując w naszym internetowym sklepie otrzymujesz fachową pomoc na każdym etapie zakupów, wysokiej jakości produkt w najniższej rynkowej cenie oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Cylinder roboczy sprzęgła FTE
Cylinder roboczy sprzęgła VALEO
Cylinder roboczy sprzęgła A.B.S.
Cylinder roboczy sprzęgła TRW
Cylinder roboczy sprzęgła JAPKO
Cylinder roboczy sprzęgła KAWE
Cylinder roboczy sprzęgła JAPANPARTS
Cylinder roboczy sprzęgła ASHIKA
Cylinder roboczy sprzęgła SACHS