Wybierz markę:
Chłodnice oleju silnikowego do samochodu
Jeszcze do niedawna chłodnice oleju do samochodu były elementami, które montowano wyłącznie w autach sportowych lub wykorzystujących powietrzny układ chłodzenia. Obecnie takie elementy znajdują się w praktycznie wszystkich autach. Przyczyną tego jest przede wszystkim wzrost mocy silników, które wymagają utrzymania środka smarnego w optymalnej temperaturze pracy. Chłodnica oleju silnikowego jest bardzo zbliżona w swej budowie do chłodnicy klimatyzacji lub wody, lecz jest dużo mniejsza.
Chłodnica oleju w samochodzie
W samochodach użytkowanych w trudnych warunkach drogowych, chłodnice oleju są standardowym wyposażeniem dodatkowym silnika. Montuje się je przede wszystkich w autach sportowych, których osiągi wyraźnie odbiegają od zwykłych, cywilnych samochodów osobowych. Chłodzenie oleju silnika to główne zadaniem chłodnic oleju. Odpowiadają one również często za schładzanie oleju przekładniowego, a także olejów układu hydrauliki siłowej. Prawidłowa praca chłodnicy pozwala na zwiększenie przebiegów pomiędzy interwałami wymianami oleju, a także wydłuża żywotność jednostki napędowej oraz jej poszczególnych elementów.
Rodzaje chłodnic oleju
Wyróżniamy dwa rodzaje chłodnic oleju pod względem metody wykorzystywanej do schładzania oleju. Chłodnica oleju silnikowego, która jako czynnik chłodzący wykorzystuje powietrze, działa analogicznie do chłodnicy wody schładzanej powietrzem. Olej przedostaje się specjalnymi przewodami do kanalików chłodnicy, gdzie zostaje w naturalny sposób schłodzony przez powietrze, a następnie (będąc w ciągłym obiegu) wraca do poszczególnych podzespołów wymagających smarowania.
Z kolei chłodnice oleju do samochodu, których działanie opiera się o płyn chłodniczy, funkcjonują nieco inaczej. Konkretne oleje silnikowe w trakcie nagrzewania jednostki napędowej osiągają wcześniej swoją temperaturę roboczą. Dzieje się tak, ponieważ oleje odbierają temperaturę płynu chłodniczego. Następnie, po osiągnięciu prawidłowej temperatury pracy przez jednostkę napędową, proces ten zostaje odwrócony i to olej przekazuje ciepło płynowi chłodzącemu, przez co możliwa jest jeszcze lepsza kontrola temperatury olejów.
Rola chłodnicy oleju w samochodzie
Chłodnice oleju są niezbędne zwłaszcza w samochodach posiadających turbosprężarkę, która zwiększa moc jednostki napędowej, co w konsekwencji wymaga wydajniejszego smarowania ruchomych elementów silnika. Kluczowym parametrów każdego oleju silnikowego jest jego lepkość, która informuje o zdolności i swobodzie przepływu środka smarnego w układzie. Lepkość zależy od temperatury oleju, a więc niewystarczające chłodzenie sprawi, że lepkość osiągnie tak niską wartość, że smarowanie elementów silnika stanie się utrudnione.
Utrzymanie przez olej odpowiedniej lepkości jest bardzo ważne, ponieważ środek smarny powinien być wystarczająco gęsty, aby przylegać do ruchomych części silnika, ale jednocześnie na tyle rzadki, aby możliwy był jego swobodny przepływ przez cały układ. Chłodnica oleju silnikowego dba więc o jego właściwą, optymalną temperaturę.
Typowe awarie chłodnicy oleju w samochodzie
Najczęstszym objawem awarii chłodnicy oleju jest ubytek środka smarnego. W zależności od rodzaju i wielkości uszkodzenia, do wycieku oleju może dochodzić w różnym tempie. Taka utrata oleju jest niezwykle groźny dla silnika. W przypadku zbyt niskiego poziomu oleju pojawi się odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej. Wówczas należy reagować natychmiast i zatrzymać samochód.
Tylko w iParts.pl chłodnica oleju z termostatem do każdego modelu samochodu tanio i z gwarancją producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Chłodnica oleju. Czym jest, jak działa i w jaki sposób rozpoznać objawy jej uszkodzenia?
- Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Którą metodę należy wybrać, w zależności od sytuacji oraz możliwości kierowcy?
- Płukanie układu chłodzenia. Zobacz, jak i dlaczego warto to robić
- Jak dbać o układ chłodzenia silnika, by ten nie zawodził nawet w największe upały? Jakich preparatów można w tym celu używać?
- Gdzie i jak wlewać płyn chłodniczy w samochodzie? Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
- Jak należy się zachować w przypadku wycieku płynu z chodnicy? Jaki płyn dolać i czy może to być sama woda destylowana?
- Od czego zależy kolor płynu chłodniczego? Jaki kolor płynu do chłodnic wybrać i jakie ma to znaczenie dla samochodu?
FAQ
Można to sprawdzić, wyjmując bagnet lub odkręcając korek wlewu oleju do silnika. Jeśli na bagnecie zamiast oleju będzie widoczna gęsta mieszanka o kawowej barwie lub będzie to osad w tym kolorze na korku wlewu oleju, wówczas z całym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że do oleju silnikowego dostała się woda.
Co najważniejsze, jeżdżenie z olejem w płynie chłodniczym może doprowadzić do zniszczenia silnika! Olej w układzie chłodzenia powoduje całkowite zniszczenie znajdujących się w nim elementów gumowych. Sprawia on, że przewody puchną i stają się bardzo miękkie, przez co istnieje duże ryzyko pęknięcia takiego węża i błyskawicznej utraty większości płynu chłodzącego. Olej w płynie chłodniczym to ciągłe przegrzewanie się jednostki napędowej. Dodatkowo blokuje on przepływ w wąskich kanalikach, które np. chłodzą turbinę.
Do płukania używa się specjalnych preparatów w formie silnego koncentratu, którego ilość dobiera się w zależności od stopnia zanieczyszczenia układu. Zazwyczaj1 litr na płukanie układu chłodzenia z oleju o pojemności nawet do 25 litrów, natomiast 300 ml wystarczy na usuwanie oleju z płynu chłodniczego w układach o max. pojemności 5-6 l.
Preparatu do płukania używa się w rozgrzanym silniku osiągającym temperaturę roboczą. Należy również nastawić ogrzewanie w kabinie na MAX. W ten sposób płyn do czyszczenia układu chłodzenia z oleju umyje również nagrzewnicę. Na koniec należy przepłukać cały układ chłodzenia wodą. W ten sposób rozłożone i zdezaktywowane resztki oleju zostaną wymyte z układu. Ostatni etap całej operacji to napełnienie układu płynem.
Uszkodzenie chłodnicy oleju objawia się przede wszystkim szybkim ubytkiem środka smarnego oraz silnym zabrudzeniem komory jednostki napędowej (jeżeli olej wydostaje się na zewnętrz). Pojawia się również olej w zbiorniczku wyrównawczym układu chłodzenia.
Chłodnicę można uszczelnić używając w tym celu specjalny środek do uszczelniania chłodnicy lub proszek do uszczelniania chłodnic. Jeżeli rozszczelnienie ma dość spore rozmiary, a chłodnica jest już mocno zużyta, wówczas jedynym racjonalnym wyjściem jest jej wymiana.
Koszt zakupu chłodnicy oleju zależy od kilku czynników. Przede wszystkim liczy się typ jednostki napędowej, marka producenta chłodnicy, a także sam model konkretnego samochodu. W iParts.pl znajdziesz chłodnice do praktycznie każdego sprzedawanego obecnie auta. Ceny wahają się od ok. 140 zł do nawet ok. 900 zł za egzemplarz. Co ważne, nie należy kupować używanych chłodnic oleju, o których stanie technicznym, tak naprawdę, nic nie wiemy.