4 produktów
Na hasło „płyny eksploatacyjne w samochodzie”, zazwyczaj do głowy przychodzą oleje silnikowe czy środki przekładniowe. Rzadziej natomiast myślimy o płynie, który jak żaden inny dba o nasze bezpieczeństwo, obsługując hamulce samochodowe. Płyny hamulcowe DOT 4 to substancje niezbędne do prawidłowego działania kluczowych elementów hamulców w większości współczesnych samochodów dostępnych obecnie na rynku.
Płyn hamulcowy uruchamia często dość skomplikowane mechanizmy samochodowego układu hamulcowego, których zadaniem jest stabilizacja toru jazdy oraz skuteczne zatrzymanie auta przy najkrótszej drodze hamowania. Jest to możliwe, o ile, oczywiście, ilość płynu w układzie hamulcowym jest wystarczająca, a sam płyn jest odporny na wchłanianie wody. W innym przypadku hamulce przestaną skutecznie działać, co przełoży się na wzrost zagrożenia podczas jazdy w ruchu drogowym.
Skrót DOT w nazwie płynu pochodzi z języka angielskiego i oznacza Departament Transportu (tłumaczenie polskie), czyli instytucję, która stworzyła prostą klasyfikację płynów hamulcowych - DOT 3, DOT 4, DOT 5.1.
Podstawowe różnice występujące pomiędzy konkretnymi płynami hamulcowymi to minimalna temperatura wrzenia substancji. Według normy PN-C-40005 temperatura wrzenia niezawodnionego płynu DOT 3 nie może być niższa niż 205 °C, a zawodnionego niż 140 °C. W przypadku płynu DOT 4 temperatura wrzenia wynosi odpowiednio minimum 230 °C dla płynu niezawodnionego oraz 155 °C dla zawodnionego.
Płyny hamulcowe DOT 4 przenosi w układzie na klocki hamulcowe odpowiednie siły w postaci ciśnienia, które w nowoczesnych układach hydraulicznych generuje pompa hamulcowa w momencie naciśnięcia pedału hamulca.
Płyn do układu hamulcowego DOT4 dostępny jest w dwóch wersjach. W tym momencie bardzo ważne jest, aby przed zakupem właściwie określić, którą wersję płynu należy wybrać. Do wyboru jest:
Płyn hamulcowy DOT 4 w wersji standardowej to wciąż bardzo dobry i wydajny płyn, który świetnie sprawdza się zwłaszcza w starszych modelach aut. Jeśli jednak chodzi w nowsze modele samochodów, płyn ten może już stwarzać pewne problemy.
Każdy samochód wyposażony w nowoczesny układ hamulcowy, zwłaszcza wspomagany przez zaawansowane systemy elektroniczne, takie jak ABS, BAS, ESP czy EDB, do prawidłowego działania potrzebuje płyn hamulcowy DOT-4, który jest stosowany w większości samochodów dostępnych na dzisiejszym rynku motoryzacyjnym.
Często spotykanym efektem eksploatacyjnym płynu hamulcowego, jest zmiana jego koloru. Jaki kolor ma płyn DOT 4? Nowy płyn hamulcowy ma barwę słomkową zbliżoną do barwy np. nowego oleju silnikowego, a każda zmiana koloru na ciemniejszy jest zazwyczaj sygnałem, że doszło do pogorszenia się właściwości płynu, a to z kolei wpływa na osłabienie siły hamowania samochodu.
Całkiem inną sprawą jest zmiana koloru w wyniku reakcji chemicznej podczas pracy układu hamulcowego. W takiej sytuacji najczęstszą przyczyną zmiany zabarwienia płynu jest albo duża zawartość wody (a ta jest groźna już, gdy przekracza kilka procent), lub też nagrzewanie się układu hamulcowego, nawet w czasie postoju. Zmiana koloru płynu hamulcowego może być wywołany również przez postępującą korozję elementów hamulcowych, co ma negatywny wpływ na m.in. pompę hamulcową, system ABS czy ESP.
Zapraszamy do iParts.pl płyn do układu hamulcowego DOT4. Cena DOT4 w naszym sklepie jest mocno konkurencyjna!