Zamki centralne samochodowe

Choć w dzisiejszych czasach to już standard, centralny zamek nadal jest podawany w ogłoszeniach jako atut sprzedawanego samochodu, którym niewątpliwie jest. Obecnie przeważająca ilość samochodów, zwłaszcza tych nowszych, jest wyposażona w centralny zamek uruchamiany za pomocą pilota lub prostszy mechanizm znajdujący się w kluczyku, który jest nieco mniej wygodniejszy w użytkowaniu.

Centralny zamek w samochodzie

Pierwsze mechanizmy przypominające współczesne rozwiązania zamka centralnego pojawiły się w latach 20. ubiegłego wieku. W tamtym okresie rozwoju światowej motoryzacji system ten montowano wyłącznie w luksusowych samochodach klasy Premium, na które stać było naprawdę zamożnych klientów. Do powszechnego użytku centralny zamek w samochodzie trafił w latach 50. XX wieku, dzięki marce Packard. Zasada działania centralnego zamka jest bardzo prosta. Otwarcie przednich drzwi kierowcy lub pasażera powoduje jednoczesne otwarcie wszystkich drzwi w samochodzie. Analogiczna sytuacja ma miejsce w momencie zamykania drzwi. To najprostsze wytłumaczenie funkcjonowania mechanizmu centralnego zamka.

Obecnie uniwersalny zamek centralny, w wyniku wielu przeróbek i udoskonaleń, oferuje o wiele więcej możliwości niż to miało miejsce jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Zadaniem współczesnego centralnego zamka nie jest już tylko otwieranie i zamykanie drzwi, lecz także obsługa pod tym względem bagażnika, wlewu paliwa czy szyberdachu. W samochodzie posiadającym elektryczny system sterowania szyb, zamknięcie auta może powodować również automatyczne ich domknięcie. Centralny zamek na pilota może także pomagać w otwieraniu i zamykaniu drzwi garażowych. Najnowsze rozwiązania w tym zakresie pozwalają również m.in. na automatyczne zamykanie drzwi po osiągnięciu przez samochód określonej prędkości lub otwieranie ich, gdy pojazd się zatrzyma.

Zasada działania centralnego zamka w samochodzie

Prosty system zamka centralnego składa się z dwóch motoreduktorów wbudowanych w zamki drzwi kierowcy oraz drzwi pasażera. Układ sterowany jest przez moduł elektroniczny i montuje się go zazwyczaj na wsporniku. W momencie zamknięcia któryś z drzwi, moduł elektroniczny powoduje zablokowanie zamków pozostałych drzwi pojazdu. Analogicznie otwarcie jednego zamka powoduje odblokowanie zamków wszystkich drzwi. Blokowanie obu drzwi można wykonać z wnętrza samochodu, przy pomocy odpowiedniego przycisku znajdującego się najczęściej na drzwiach auta. W przypadku wersji samochodów wykorzystujących odbiornik zdalnego sterowania, układ działa analogicznie, a zamykanie i otwieranie realizowane jest poprzez pilota zdalnego sterowania.

Popularni producenci centralnego zamka

  • Metzger
  • SWAG
  • Hella
  • Topran
  • VDO
  • Bugiad
  • Febi Bilstein

Tanie zamki centralne znajdziesz w ofercie iParts.pl. Wszystkie produkty są fabrycznie nowe i są dostarczane przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Aby dobrać odpowiedni system do konkretnego pojazdu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Sklep internetowy iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości części samochodowych na polskim rynku. Gwarantujemy szybką i profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Zamek centralny VEMO
Zamek centralny VDO
Zamek centralny METZGER
Zamek centralny ESEN SKV
Zamek centralny TOPRAN
Zamek centralny HELLA
Zamek centralny FEBI BILSTEIN
Zamek centralny SWAG
Zamek centralny VALEO