Części Renault Megane

Renault Megane

Historia marki Renault sięga roku 1877, kiedy to Louis Renault wraz z braćmi Marcelem i Ferdynandem zakładają w Billancourt pod Paryżem firmę Renault Freres. Pierwszy pojazd braci Renault nosił nazwę Typ A i został wyposażony w dwucylindrowy silnik 1.9 o mocy 14 KM. To był początek wspaniałej motoryzacyjnej przygody oraz narodziny jednego z największych na świecie koncernów samochodowych.

Wśród wielu udanych modeli aut francuskiej marki na szczególną uwagę zasługuje jeden z nich, a mianowicie kultowe dziś Renault Megan, które trafiło do sprzedaży w 1995 roku. „Meganka” to typowy przedstawiciel niższej klasy średniej (segment C). Zastąpiła ona wysłużony już model Renault 19, stając się z czasem jednym z najpopularniejszych w historii francuskich samochodów. Do dziś sprzedano około 8 milionów egzemplarzy tego modelu auta. Samochód w 2003 roku zdobył prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Dotychczas zaprezentowano cztery generacje francuskiej „Meganki”. Ostatnia z nich trafiła do sprzedaży w 2016 roku.

Renault Megane I (1995-2002)

Renault Megan I Początkowa produkcja Renault Megan była dość ograniczona. Samochód konstruowano wyłącznie w wersji hatchback. Dopiero z czasem wprowadzono odmianę coupe oraz sedan, a od 1996 roku do produkcji trafiło również cabrio. Trzy lata później do salonów samochodowych trafiła wersja kombi „Meganki” o wdzięcznej nazwie Grandtour.

Największą popularność wśród kierowców zdobyła nie wersja hatchback czy coupe, lecz, o dziwo, sedan. O początku produkcji Renault Megan charakteryzowało się bardzo dobrą jakością wykończenia, szczególnie wnętrza kabiny pasażerskiej. Zarówno części Renault Megane, jak i użyte materiały były dobrze spasowane, tworząc eleganckie, przyjemne w odbiorze i schludne, jak na tamte czasy, wnętrze. Z zewnątrz może się wydawać na pierwszy rzut oka, że w środku samochodu jest zbyt ciasno. Jednak to tylko złudzenie. Francuscy inżynierowie zadbali, aby zarówno kierowca, jak i pasażerowie zajmujące tylną kanapę mieli odpowiednią ilość miejsca i mogli pokonywać komfortowo nawet bardzo długie podróże.

To, co charakteryzuje pierwszą generację „Meganki”, to na pewno bardzo dobre, komfortowe zawieszenie, z czego słyną francuskie samochody, bogate wyposażenie już w wersji standardowej, świetna trakcja oraz właściwości jezdne, a także duża ekonomia spalania.

W Renault Megan I-generacji montowano trzy silniki benzynowe – 1.4 o mocy 95 KM, 1.6 o mocy 110 KM oraz 1.8 o mocy 120 KM. W ofercie znajdowały się również silniki wysokoprężne 1.9 TDI o mocy 80 i 100 KM, a także wersja DCI 1.9 o mocy 105 KM. Dostępny był również diesel 2.0 dla wersji cabrio i coupe o mocy 140 KM.

Renault Megan przebojem wdarło się na motoryzacyjne salony, od razu zdobywając dość liczną rzeszę zwolenników.

Części Renault Megane 1:

Renault Megane II (2002-2012)

Po raz pierwszy Renault Megan II zaprezentowano w 2002 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie od razu wzbudzając liczne kontrowersje. Druga generacja Megan była sprzedawana w bogatej gamie wersji nadwoziowych. Klienci mieli do dyspozycji 3 i 5-drzwiowy hatchback, wersję kombi, sedan oraz model coupe-cabrio. Ostatnia wersja nadwoziowa do dziś jest uważana za protoplastę późniejszych kabrioletów wyposażonych w twardy dach.

Projektanci „Meganki” zadbali o to, aby w każdej wersji nadwoziowej, z wyjątkiem cabrio-coupe, mogły swobodnie zmieścić się cztery dorosłe osoby. Dodatkowym atutem francuskiego auta jest spora przestrzeń bagażnikowa. Niestety, II-generacja Megan nie jest już tak piękna i elegancka we wnętrzu, jak poprzednia wersja. Materiały i części Renault Megan 2, jakich użyto w kabinie nie zachwycają. Zastosowano tam wiele elementów wykonanych z twardego plastiku o niskiej jakości, a sama tapicerka oraz obicia boczne drzwi również nie należą do udanych projektów wzorniczych. Także funkcjonalność i ergonomia w kokpicie pozostawia wiele do życzenia.

Niewątpliwym plusem Renault Megan II jest bogate wyposażenie już w standardzie. Na start kierowca otrzymuje m.in. pakiet sześciu poduszek powietrznych, elektryczne sterowanie przednimi szybami, centralny zamek czy też komputer pokładowy. Zwiększyło się również bezpieczeństwo, o czym świadczy najwyższa nota w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Wraz z drugą generacją Megan zaprezentowano również jej sportowe wersje – RS, GT i RS F1. Pod ich maskami znalazły się potężne silniki – 2.0 T RS o mocy 224 KM, 2.0 T RS F1 R26 o mocy 230 KM oraz 2.0 dCi RS o mocy 173 KM. Biorąc pod uwagę stosunek mocy dowagi tych samochodów, wrażenia z jazdy są imponujące.

W standardowych modelach Megan II montowano szeroką paletę silników, poczynając od jednostki 1.4 o mocy 82 KM, na 150-konnym silniku 2.0 dCi kończąc. O ile zawieszenie i układ napędowy do mocne strony „Meganki”, o tyle elektryka i elektronika jest piętą achillesową tych samochodów.

Części Renault Megane 2:

Renault Megane III (2008-2015)

renault Megan 3Trzecia generacja Renault Megan została zaprezentowana w 2008 roku podczas paryskich targów motoryzacyjnych. Produkcja nowej „Meganki” skupiała się na samym początku przede wszystkim na modelach w wersji hatchback oraz coupe. Dopiero w następnych latach do sprzedaży trafiły wersje kombi oraz coupe-cabrio Renault Megan III, a także wersja sedan, która funkcjonowała pod nazwą Fluence.

W 2012 roku wprowadzono zmiany stylistyczne nadwozia „Meganki” III-generacji. Duże zmiany wprowadzono szczególnie z przodu samochodu. Zamontowano m.in. nowe reflektory w technologii LED oraz srebrne listwy, a także zastosowano nowe malowanie zderzaka. Zmianom stylistycznym uległo również wnętrze kabiny pasażerskiej. Zamontowane nowe część Renault Megan oraz nowoczesne wzory tapicerki (wersja skórzana, dwukolorowa lub wykonana z alkantary) jeszcze bardziej uatrakcyjniły wygląd wnętrza. Dodatkowe w modelach Bose oraz GT otrzymały skórzaną kierownicę, czerwone sportowe przeszycia tapicerki oraz innowacyjne światła LED.

Ostatecznie III-generacje Renault Megan sprzedawano jako dwudrzwiowe cabrio, trzydrzwiowe coupe, pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Do bogatej gamy jednostek napędowych dodano nowe pozycje, z których na uwagę zasługuje silnik benzynowy Energy TCe o pojemności 1.2 l i mocy 115 KM wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę. Bardzo dobrym rozwiązaniem okazał się również czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1.6 o mocy 130 KM. Nowe „Meganki” były wyposażane w pięcio- i sześciobiegowe skrzynie manualne, sześciobiegową skrzynię półautomatyczną, sześciobiegową skrzynię automatyczną oraz w bezstopniową przekładnię CVT.

W 2009 roku pojawiła się wersja sportowa Renault Megan III o oznaczeniu RS. Wyposażono ją w 2-litrowy motor benzynowy z turbosprężarką, który generował 250 KM i moment obrotowy na poziomie 340 Nm. Taka moc była w stanie rozpędzić ten samochód do prędkości 250 km/h. W 2012 roku pojawiła się wersja Megan Grandtour GT 220 o mocy 220 KM i momencie obrotowym 340 Nm.

Części Renault Megane 3:

Renault Megane IV (2015)

Renault Megan 4Czwarta edycja popularnego modelu Renault pojawiła się w 2015 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. W tej odmianie samochodu zrezygnowano z trzydrzwiowej wersji hatchback oraz odmiany cabrio-coupe.

Nowa „Meganka” otrzymała dość bogate wyposażenie standardowe, w skład którego wchodzą m.in.: klimatyzacja, 6 poduszek powietrznych, reflektory przednie i tylne w technologii LED, system wspomagający ruszanie na wzniesieniu, elektryczne szyby, czujniki ciśnienia w ogumieniu, centralny zamek, system Bluetooth i USB, aktywny tempomat, czujniki antykolizyjne, system wykrywania pojazdów w martwym polu, asystent pasa ruchu oraz wiele innych systemów i części Renault Megan 4. Przeprojektowano całkowicie deskę rozdzielczą samochodu, w której zainstalowano m.in. tablet z interfejsem do sterowania praktycznie każdym systemem w aucie. Zamontowano również zupełnie nowe wskaźniki cyfrowe, które mogą być podświetlane w różnych kolorach.

Czwarta generacja Megan oferuje silniki benzynowe 1.2 i 1.6 TCe (100-205 KM), a także jednostki wysokoprężne 1.5 i 1.6  dCi (90-130 KM). Oferowana jest również jednostka napędowa bez doładowania SCe o mocy 114 KM oraz 160 konny diesel również w wersji hybrydowej. Zawieszenie w nowym Megan nie uległo większym modyfikacjom. Nadal opiera się ono na kolumnach McPhersona z przodu oraz na belce skrętnej z tyłu.