Części Nissan Patrol

Nissan Patrol

Nissan Patrol to bez wątpienia flagowy model japońskiego koncernu w klasie samochodów terenowych (segment I). Historia Patrola sięga roku 1951, kiedy to koncern Nissan (wówczas Datsun) miał zbudować dla armii japońskiej wielozadaniowy samochód terenowy. W wyniku tych prac powstał Datsun 4W60. Nazwa Patrol pod szyldem Nissana pojawiła się dopiero w 1984 roku. Patrol pojawiał się również m.in. pod nazwą Ford Maverick, Ebro Patrol czy też Nissan Safari. Seria Patrol jest uważana za jedną z najbardziej niezawodnych samochodów terenowych. Produkcję Nissana Patrol zakończono w 2003 roku.

Nissan Patrol I/Datsun 4W60 (1951)

Nissan Patrol I/Datsun 4W60Pierwsza generacja Nissana Patrol, a właściwie Datsuna 4W60, pojawiła się w 1951 roku. Samochód z napędem na cztery koła był przeznaczony do użytkowania przez japońską armię. Konstrukcyjnie i wizualnie auto bardzo przypominało legendarnego Jeepa Willysa. Samochód był pozbawiony drzwi oraz tylnej klapy. Patrol I-generacji był napędzany 3,5 litrowym silnikiem benzynowym, który generował moc 85 KM.

W 1958 roku Datsun 4W60 poddano modernizacji. Powstała wersja 4W65 oraz wydłużony model 4W66. W samochodzie zamontowano plandekę oraz drzwi, a w wersji wydłużonej pojawiło się w pełni zamknięte nadwozie oraz dwie ławki boczne. Auto było napędzane 6-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 4.0 litrów i mocy 105 KM.

Nissan Patrol II/Datsun Patrol 60 (1960)

Nissan Patrol II/Datsun Patrol 60Ta wersja Patrola powstała już z myślą o rynku cywilnym. Patrol 60 powstał w dwóch wersjach – G6 oraz VG6. W samochodzie pojawiły się pełne nadkola zamiast błotników, a zawieszenie zbudowano z półeliptycznych resorów piórowych, amortyzatorów teleskopowych oraz belki stabilizującej. Pod maskę wrzucono 6-cylindrowy motor o pojemności 4.0 litrów i mocy 125 KM. Patrol 60, dzięki funkcji przeniesienia napędu, mógł załączać napęd na 2 lub 4 koła. W 1965 roku zmodernizowano jednostkę napędową, która oferowało od tego momentu 145 KM.

 

Nissan Patrol III/Datsun Patrol MQ seria 160 (1980)

Nissan Patrol III/Datsun Patrol MQ seria 160Kolejna odsłona Patrola przypadła na rok 1980. Samochód serii 160 pojawił się na rynku jako Patrol MQ lub Safari. Samochód otrzymał kwadratową sylwetkę, zbudowaną na znacznie mocniejszej ramie. Układ napędowy Patrola zyskał dołączony napęd przedniego mostu, a w piastach kół zamontowano sprzęgła rozłączne. Zawieszenie oparto na sztywnych mostach przymocowanych do ramy za pomocą półeliptycznych resorów piórowych. Patrol MQ był dostępny w wersji 3- i 5-drzwiowej. Pod maską montowano jeden silnik benzynowy o pojemności 2.8 litra, jednostkę wysokoprężną SD33 o pojemności 3.2 litra i mocy 95 KM, a także wersję doładowaną tego silnika, a więc SD33T o mocy 110 KM.

W 1984 roku Patrol MQ 160 poddano niewielkiej modernizacji. Zmianie uległ m.in. kształt reflektorów. Największą jednak zmianą była nazwa samochodu. Od tego momentu auto nosiło nazwę Nissan Patrol.

Części Nissan Patrol:

Nissan Patrol GQ – Y60 (GR) (1987–1997)

Nissan Patrol GQ – Y60 (GR)Rok 1987, to czas debiutu unowocześnionej terenówki Nissana, której pełna nazwa brzmiała Patrol GR. Konstrukcja nośna oraz napęd były praktycznie takie same, jak w samochodzie serii 160. Modyfikacji uległo zawieszenie Patrola. Zamiast resorów piórowych pojawiły się sprężyny śrubowe dodatkowo wspomagane drążkami oraz wahaczami.

W Patrolu GR poszerzono nadkola nadwozia, zamontowano również elementy plastikowe, a także zmodyfikowano kraty wlotu powietrza oraz kształt reflektorów. Tylne drzwi w tym modelu otwierały się na boki. We wnętrzu samochodu zrobiło się znacznie estetyczniej i wygodniej. Zastosowane materiały wykończeniowe oraz części w Nissan Patrol GR były dość dobrej jakości i w miarę nieźle spasowane.

Pod maską Nissana Patrola montowano 6-cylindrowe silniki rzędowe o pojemności 4.2 litra, w tym dwie jednostki benzynowe o mocy 170 i 175 KM, a także dwie jednostki wysokoprężne o mocy 125 oraz 145 KM. Współpracowały z nimi 5-biegowa skrzynia manualna lub 4-stopniowy automat. W tylnym moście zawieszenia zastosowano mechanizm różnicowy z LSD lub pełną mechaniczną blokadą dyferencjału.

Od 1989 roku równolegle z modelem GR japoński koncern produkował również zmodyfikowaną wersję modelu MQ 160. Samochód ten oznaczono liczbą 260. Zamontowano w nim skrzynię biegów oraz układ napędowy z wersji GR, natomiast zawieszenie pochodziło z modelu 160. Patrol 260 powstał w wersji standardowej oraz przedłużonej.

Części Nissan Patrol:

Nissan Patrol GU – Y61 (GR) (1997–2003)

Nissan Patrol GU – Y61 (GR)Nowa konstrukcja samochodu, znanego pod szyldem Nissan Patrol, zadebiutowała w 1997 roku. Japońska terenówka otrzymała oznaczenie fabryczne Y61. Patrol cieszy się do dzisiaj ogromną popularnością, a dzięki bogatemu wyposażeniu oraz bardzo dobremu wykonaniu może służyć nie tylko jako auto terenowe, ale również doskonale sprawdzi się w roli komfortowej i bezpiecznej limuzyny.

Patrol Y61 zbudowano na stalowej ramie, która zapewniła całej konstrukcji odpowiednią sztywność, jednak znacznie zwiększyła całkowitą masę pojazdu. Samochód jest dostępny w wersji 3- i 5-drzwiowej. Stylistycznie Patrol może się nadal podobać mimo upływu wielu lat od daty premiery. Klasyczne nadwozie nadal wygląda świeżo i imponująco. We wnętrzu również jest dość nowocześnie i komfortowo. Zastosowane materiały wykończeniowe oraz części w Nissan Patrol Y61 są niezłej jakości i zapewniają dużą funkcjonalność oraz przyjemność podczas użytkowania. Mankamentem może być nie najlepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej, na plus zaś przemawia bogate wyposażenie auta.

W Patrolu montowano 3-litrowy turbo diesel o mocy 160 KM, silnik benzynowy 4.4 l o mocy 200 KM oraz 4-cylindrowy turbo diesel o pojemności 3.0 l z bezpośrednim wtryskiem, który zapewnia moc 158 KM. W pełni niezależne zawieszenie samochodu pozwala pokonywać wszelkie drogowe nierówności i przeszkody. Samochód posiada stały napęd na tylną oś oraz dołączany na sztywno przód.

Nissan Patrol to nad wyraz udana konstrukcja, która do dziś posiada rzeszę zwolenników. Samochód oprócz drobnych niedociągnięć w ergonomii oraz zbyt małą ilością miejsca nad głową pasażerów, nie posiada większych mankamentów. Samochód doskonale radzi sobie zarówno na asfalcie, jak i poza nim, a wytrzymałe i dynamiczne jednostki napędowe zapewniało mocne wrażenia podczas jazdy.

Części Nissan Patrol: