Części Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer

O tym samochodzie napisano i powiedziano już chyba wszystko. Lancer to właściwie legenda w klasie samochodów kompaktowych (segment C). Szczególnie wielkimi zgłoskami zapisał się w historii rajdów samochodowych, w których zdobywał największe laury na całym świecie. Mitsubishi Lancer pojawił się na rynku w 1973 roku i był pierwszym samochodem japońskiego producenta, który był masowo sprzedawany w Europie. Do dziś jest to najprawdopodobniej najpopularniejsze auto tej marki, a Mitsubishi Lancer Evo 9 stał się obiektem westchnień wielu kierowców na całym świecie.

Mitsubishi Lancer I (1973–1979)

Mitsubishi Lancer IMitsubishi Lancer zadebiutował na rynku motoryzacyjnym w 1973 roku. Miał on zapełnić lukę japońskiej marki pomiędzy modelami Minica oraz Galant. Pierwszy model Lancera oznaczony został symbolem A70. Mitsubishi oferowało aż 4 rodzaje nadwozia: 2-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi oraz 3-drzwiowy hatchback. Z czasem do kolekcji nadwoziowej dołączył również model coupe, czyli Mitsubishi Lancer Celeste. Za projekt nowego modelu japońskiego koncernu odpowiedzialny był Shinichi Yamamura.

Mitsubishi Lancer nosił różne nazwy w zależności od rynku zbytu. Można tu wymienić np.: Chrysler Valiant Lancer, Mitsubishi Colt, Dodge Colt, Dodge Lancer czy też Plymouth Arrow. Samochód otrzymał kanciaste nadwozie, tak charakterystyczne dla ówczesnego trendu stylistycznego. We wnętrzu było dość spartańsko, jednak kierowca otrzymywał wszystko, co niezbędne do bezpiecznego poruszania się po drodze. Pod maską Lancera montowano jednostki napędowe o pojemności od 1.2 do 2.0 litrów, które współpracowały 5-biegową skrzynią manualną. Konstrukcja Mitsubishi okazała się na tyle udana, że japoński koncern postanowił kontynuować produkcję Lancera.

Części Mitsubishi Lancer 1:

Mitsubishi Lancer II (1979–1983)

Mitsubishi Lancer IIDruga generacja Lancera pojawiła się na rynku w 1979 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Tym razem Lancer był dostępny wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Pojawiły się także wersje usportowione samochodu, a więc Lancer EX 1800 GSR, Lancer GT Turbo oraz LancerEX 2000 Turbo. Projektantem drugiej generacji Mitsubishi Lancera został Aldo Sessano.

Wizualnie Lancer został jedynie odświeżony. Projektanci pozostali nadal przy kanciastych i wyrazistych liniach auta. Lancer mierzył 4230 mm długości, 1620 mm szerokości oraz do 1390 mm wysokości. Pod maską montowano jednostki napędowe o pojemności od 1.2 do 2.0 litra. Napęd na tył był przenoszony za pomocą 4- i 5-biegowej skrzyni manualnej lub 3-stopniowego automatu. Na ówczesnym rynku motoryzacyjnym z Lancerem mogła konkurować jedynie Honda Civic. W Europie Mitsubishi Lancer II był produkowany do 1983 roku.

Części Mitsubishi Lancer 2:

Mitsubishi Lancer III

Mitsubishi Lancer IIITrzecia generacja Mitsubishi Lancera została po raz pierwszy zaprezentowana w 1982 roku podczas Melbourne Auto Show. Pod względem technicznym Lancer opierał się na 4-drzwiowym sedanie Mitsubishi o nazwie Mirage. Trzecia generacja Lancera była na wielu rynkach światowych sprzedawana jako Mitsubishi Lancer Fiore. Z biegiem lat model Mirage i Lancer stały się praktycznie jedną konstrukcją.

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji Lancer III był sprzedawany zarówno jako 4-drzwiowy sedan, jak i 5-drzwiowe kombi. Pod maską Lancera montowano silniki benzynowe o pojemności od 1.2 do 1.8 litra, a także pojawiła się jednostka wysokoprężna o pojemności 1.6 litra. W samochodzie zastosowano napęd na przednią oś oraz napęd AWD.

Na bazie Mitsubishi Mirage zbudowano również model Proton Saga/Iswara. Samochód ten można spotkać do dziś m.in. na malezyjskich ulicach, jako taksówki.

Części Mitsubishi Lancer 3:

Mitsubishi Lancer IV

Mitsubishi Lancer IVCzwarta generacja Mitsubishi Lancera zadebiutowała w 1992 roku. Stylistycznie samochód nawiązywał do modelu Galant, dzięki czemu sylwetka auta stała się nowocześniejsza i bardziej aerodynamiczna. Pojawienie się Mitsubishi Lancera IV było związane z kompleksową modernizacją blisko powiązanego z nim modelu Mirage. Lancer po raz pierwszy był dostępny jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Pojawiła się także wersja z napędem na cztery koła.

Mitsubishi Lancer IV występowało na rynku również jako Dodge Lancer Mitsubishi Mirage czy też Eagle Summit. Przedni napęd oraz AWD był obsługiwany przez 3-biegową skrzynię automatyczną lub 4- i 5-stopniową przekładnię manualną. W porównaniu z poprzednią generacją w samochodzie zmodyfikowano przede wszystkim przód auta, reflektory przednie i tylne oraz zderzaki. We wnętrzu Lancera nie było zbyt luksusowo. Zastosowane materiały oraz części w Mitsubishi Lancer nie były najlepszej jakości. Przeważał niskiej jakości plastik, który nie zawsze był odpowiednio spasowany. Samochód zapewniał w miarę wygodną jazdę dla pięciu dorosłych osób.

Części Mitsubishi Lancer 4:

Mitsubishi Lancer V

Mitsubishi Lancer VKolejna odsłona Mitsubishi Lancera zadebiutowała w 1991 roku podczas genewskich targów motoryzacyjnych. Samochód stał się o wiele bardziej zgrabniejszy, nowocześniejszy i opływowy. W Stanach Zjednoczonych Lancer sprzedawany był jako Eagle Summit, natomiast w Malezji pojawił się jako Proton Wira. Lancer posłużył również jako baza do budowy modelu Mirage oraz minivanów Space Runner oraz Chariot. Piąta generacja Mitsubishi Lancer stała się także punktem wyjścia do zbudowania wyczynowego i kultowego już modelu Evolution, który miał ściągać się w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Lancer V był sprzedawany jako 2-drzwiowe coupe, 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Mitsubishi było napędzane silnikami SOHC, DOHC oraz DOCHC Turbo o pojemności od 1.3 do 1.8 litra. W tej generacji samochodu zdecydowano się na napęd na przednią oś. Niestety, pod względem stylistycznym i technicznym Lancer nadal pozostawał w tyle za konkurencją.

Części Mitsubishi Lancer 5:

Mitsubishi Lancer VI

Mitsubishi Lancer VIDebiut VI-generacji Mitsubishi Lancera przypadł na rok 1995. Samochód w znacznej mierze bazował na rozwiązaniach swojego poprzednika. Na niektórych rynkach europejskich Lancer zastąpił model Carisma. Niestety, Lancer VI nie był oferowany na rynku polskim. Polacy mogli jedynie kupić model Carisma.

W 1998 roku Mitsubishi Lancer VI przeszedł nieznaczną modyfikację. Zmieniono m.in. maskę silnika, przednie i tylne reflektory oraz grill. Lancer tej generacji był sprzedawany jako 2-drzwiowe coupe oraz 4-drzwiowy sedan. Pod maską samochodu montowano silniki SOHC o pojemności od 1.3 do 1.8 litra oraz motor DOHC Turbo o pojemności 1.8 litra. Przedni napęd Lancera był obsługiwany przez 4-biegową skrzynię automatyczną lub 5-stopniową przekładnię manualną. Mitsubishi Lancer VI nie był szczytowym osiągnięciem Japończyków zarówno pod względem stylistycznym, jak i technicznym. W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód zdobył jedynie 3 gwiazdki.

Choć Lancer VI przestał być produkowany na rynku europejskim w 2005 roku, to od 2002 aż do dziś jest nadal budowany m.in. w Wenezueli.

Części Mitsubishi Lancer 6:

Mitsubishi Lancer VII

Mitsubishi Lancer VIISiódma generacja Mitsubishi Lancera zadebiutowała już w 2000 roku. Europejska prezentacja samochodu odbyła się trzy lata później podczas Frankfurt Motor Show. Lancer VII zastąpił na rynku wysłużony już model Carisma. W Japonii auto sprzedawano jako Lancer Cedia.  Siódma generacja Mitsubishi po raz pierwszy stanęła w szranki ze swoim odwieczny odtąd wrogiem, a więc Subaru Imprezą.

Mitsubishi Lancer VII sprzedawano jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Samochód otrzymał o wiele bardziej zaokrąglone i nowocześniejsze nadwozie. We wnętrzu również było o wiele lepiej niż w poprzednich generacjach auta. Zastosowane materiały wykończeniowe oraz części w Mitsubishi Lancer VII były niezłej jakości i widać było, że japońscy konstruktorzy przyłożyli się tym razem do swojej pracy. Przedni napęd samochodu obsługiwała 4-biegowa skrzynia automatyczna lub 5-stopniowa przekładnia manualna. Oprócz wspomnianego powyżej Subaru Impreza, Lancer konkurował na rynku również z Hondą Civic czy też Toyotą Corollą.

Części Mitsubishi Lancer 7:

Mitsubishi Lancer VIII

Mitsubishi Lancer VIIIÓsma generacja Lancera zadebiutowała na rynku w 2000 roku, jednak na rynku europejskim pojawiła się dopiero trzy lata później. W 2004 roku samochód poddano modernizacji, podczas której przód Lancera zyskał charakterystyczny design, zbliżony m.in. do tego znanego z modelu Galant oraz Pajero, a więc tzw. „diamond cut nose”. Samochód był sprzedawany jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. W 2008 roku do produkcji weszła kolejna generacja Lancera, która dla wielu stała się najlepszą odsłoną tej serii samochodów zyskując miano kultowej.

Części Mitsubishi Lancer 8:

Mitsubishi Lancer IX (2007–2016)

Mitsubishi Lancer IX (2007–2016)Mitsubishi Lancer IX zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2007 roku podczas genewskich targów samochodowych. Samochód powstał na bazie koncepcyjnego modelu Concept-X, który miał swoją premierę w 2005 roku. Bazą dla Lancera IX była płyta podłogowa Project Global, której użyto również do budowy kolejnej generacji Lancera Evolution, a także Outlandera oraz modelu ASX. Lancer IX trafił do produkcji jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowy hatchback. Japoński koncern nie zdecydował się na produkcję wersji kombi.

Stylistycznie samochód stał się bardziej wyrazisty i dynamiczny. Projektanci kierowali się nową ideą stylistyczną firmy, czyli Jet Figher. Cechą charakterystyczną Lancera jest ogromna osłona chłodnicy oraz wąskie i długie światła przednie, przez co samochód ma bardziej agresywny wygląd. We wnętrzu nowego Lancera również widoczny jest znaczny progres stylistyczny. Zastosowane materiały oraz części w Mitsubishi Lancer IX są niezłej jakości oraz dobrze spasowane, a więc nic nie stuka ani nie skrzypi. Producent zapewnił duże, wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Zawieszenie samochodu zapewnia niezły komfort podczas jazdy, jednak podczas dynamicznego pokonywania zakrętów auto ma tendencję do przechylania się na boki.

Pod maską Lancera IX montowano siedem jednostek napędowych, w tym dwa motory wysokoprężne. Najsłabszy silnik ma 1.6 l i moc 117 KM. Wartym uwagi motorem jest jednostka 1.8 o mocy 143 KM. Dla spragnionych sportowych emocji przygotowano jednostkę 2.0 o mocy 240 KM w wariancie Ralliart. Najmocniejszym modelem z całej serii Mitsubishi jest wersja Evolution X, które zadebiutowało na rynku w 2007 roku. W wersji RS ma ona silnik o mocy 295 KM, a w odmianie GT aż 350 KM. W Wielkiej Brytanii sprzedawany jest model FQ-400 z 2-litrowym silnikiem o mocy 410 KM. Auto dysponuje 5- i 6-biegową skrzynią manualną oraz aktywne mechanizmy różnicowe sterowane komputerowo.

Mitshubishi Lancer, a zwłaszcza w wersji Evolution, to topowy samochód sportowy, o którym marzy niejeden kierowca.