Części Ford Fiesta

Ford Fiesta

Założony w 1903 roku przez Henry'ego Forda koncern samochodowy Ford Motor Company w pierwszej połowie lat 70. ewidentnie pozazdrościł innym producentom ogromnej liczby sprzedanych egzemplarzy aut z segmentu B i postanowił wypuścić na rynek swój własny model małego samochodu miejskiego. Było to posunięcie odważne, ponieważ całkowicie nieamerykańskie. W kraju, gdzie liczyły się samochody duże lub sportowe, z lekceważeniem patrzono na małe, miejskie autka. Mimo to bardzo szybko pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę.

Wprowadzony do sprzedaży Ford Fiesta był pierwszym modelem segmentu B wyprodukowanym przez koncern z Detroit. Od początku okazał się być bardzo silną konkurencją dla dominujących wówczas na światowym rynku Renault 5 czy Fiata 127. Od momentu premiery Ford stworzył już osiem generacji Fiesty, która coraz bardziej przypomina brytyjskie, luksusowe klasyki w rodzaju słynnego Aston Martina. Do tej pory z fabryk Forda wyjechało już ponad 16 mln egzemplarzy tego modelu.

Ford Fiesta I (1976-1983)

Ford Fiesta IFord Fiesta I, czyli pierwsza generacja tego modelu, trafił do sprzedaży w 1976 roku i produkowany był do roku 1983. Dzięki zgrabnej sylwetce i linii typowej dla wszystkich fordów samochód bardzo szybko zyskał uznanie kierowców i ekspertów, którzy wyróżnili go trzecim miejscem w plebiscycie „Europejski Samochód Roku 1977”. Ford Fiesta I oferowany był w sześciu wersjach wyposażenia (Bravo, L, Ghia, Popular, XR2, XR2i) oraz w siedmiu wersjach silnikowych (0.9 40KM, 0.9 45KM, 1.1 53KM, 1.1 54KM, 1.1 55KM, 1.3 66KM, 1.6 XR2 83KM).

Części Ford Fiesta 1

Ford Fiesta II (1983-1989)

Ford Fiesta IIFord Fiesta II to druga generacja Forda Fiesty, która produkowana była w latach 1983-1989. Nadal był to 3-drzwiowy hatchback, jednak już o zmienionej linii nadwozia. Amerykański, nieco kanciasty styl zastąpiono opływowymi kształtami typowymi dla aut europejskich. Zmiana ta dotknęła zarówno karoserii, jak i wszystkich reflektorów. Nowością było także wprowadzenie bezstopniowej przekładni CTX, używanej wcześniej we Fiacie Uno oraz silnika wysokoprężnego 1.6 o mocy 54 KM.

Części Ford Fiesta 2

Ford Fiesta III (1989-1997)

Ford Fiesta IIIFord Fiesta III był pierwszą generacją Forda Fiesty, w której obok znanego już doskonale 3-drzwiowego hatchbacka do sprzedaży wprowadzono również wersję hatchback z pięciorgiem drzwi oraz 3-drzwiowy furgon. Furgonetka oferowana była od 1991 roku pod nazwą Courier. Ford Fiesta III po raz pierwszy został również po jakimś czasie odświeżony. W ramach face liftingu zmieniono m. in. lusterka zewnętrzne, przedni zderzak oraz klosze kierunkowskazów. W 1990 roku Ford Fiesta III po raz drugi zajął 3 miejsce w plebiscycie „Europejski Samochód Roku”.

Części Ford Fiesta 3

Ford Fiesta IV (1995-2002)

Ford Fiesta IVFord Fiesta IV był w rzeczywistości nie tyle nową, czwartą generacją modelu, co efektem głębokiego face liftingu Forda Fiesty III. Zmianie uległa przede wszystkim linia całego nadwozia, którą zmodyfikowano zgodnie z wprowadzanym wówczas przez koncern Forda nurtem stylistycznym o nazwie New Edge. Charakterystycznymi elementami zmian były liczne wielokąty oraz trójkątne reflektory, które akurat w pierwszej wersji modelu Fiesta IV zostały mocno złagodzone. Prawdziwa natura New Edge pokazana została dopiero po liftingu, wraz z którym Fiesta IV zyskała nowoczesną jednostkę napędową 1.6 l o mocy 103 KM. Samochód ten produkowany był od roku 1995 do 2002.

Części Ford Fiesta 4

Ford Fiesta V (2001-2010)

Ford Fiesta V Ford Fiesta V to piąta generacja modelu, w której koncept stylistyczny New Edge widoczny był już w pełni od pierwszej wersji samochodu. Najmocniej w oczy rzucały się duże przednie reflektory o wydłużonym, trójkątnym zarysie. W momencie premiery (1 kwietnia 2002 rok) auto oferowano w dwóch typach nadwozia: 3- i 5-drzwiowy hatchback. Wersja sedan trafiła do sprzedaży dopiero w roku 2004. Rok później Fiesta V przeszła dość spory face lifting, w ramach którego przeprojektowano przednie reflektory, atrapę chłodnicy, zderzak oraz lusterka zewnętrzne. Auto zyskało też nowe opcje wyposażenia, wzbogacone teraz m. in. o ABS, ESP, automatyczną klimatyzację, podgrzewane siedzenia czy komputer pokładowy. Produkcję Forda Fiesty V w Europie zakończono w 2008 roku, w Ameryce Południowej model ten powstawał aż do roku 2014.

Części Ford Fiesta 5

Ford Fiesta VI (od 2008 roku)

Ford Fiesta VIFord Fiesta VI to nowe otwarcie w warstwie stylistycznej. Stosowaną dotychczas koncepcję New Edge zastępuje nowa koncepcja o wiele mówiącej nazwie Kinetic Design. Zmiana ta była spowodowana nowym pomysłem marki na przedstawienie swoich samochodów i podkreślenie ich najważniejszej funkcji, jaką jest przemieszczanie się.

Ford Fiesta VI zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku, a swój pierwszy face lifting przeszedł dopiero po 5 latach od premiery, czyli w roku 2012. Efektem odświeżenia była zamiana kształtu całego niemal przodu auta, na czele z maską, atrapą chłodnicy i reflektorami. Dzięki przeprojektowani tej części samochodu całość zyskała niezwykle nowoczesny kształt, który stał się punktem wyjścia dla kolejnej generacji Fiesty.

Części Ford Fiesta 6

Ford Fiesta VII (od 2016 roku)

Ford Fiesta VIIFord Fiesta VII to kontynuacja stylizacji przygotowanej według koncepcji Kinetic Design, która przez wielu uznana została za ponadczasową i doskonale odzwierciedlającą charakter marki oraz tego szczególnego modelu. Niewielkie zmiany w kształcie nadwozia dotknęły przede wszystkim przednie i tylne lampy. Znaczne różnice względem szóstej generacji znaleźć można za to we wnętrzu Fiesty VII. Przemodelowano środkową konsolę z panelem radia i zastąpiono ją ekranem dotykowym, pod którym umieszczono nawiewy wraz z panelem klimatyzacji.

Siódma generacja Forda Fiesty oferowana jest w 3- i 5-drzwiowej wersji hatchback, jednak obok tych wersji podstawowych wyróżnić należy wersję Trend, SYNC Edition, Titanium, ST-Line oraz prestiżową i najlepiej wyposażoną wersję Vignale.

Popularne części do Forda Fiesta

Wszystkie modele marki Ford słyną z prostej budowy, łatwej obsługi i dużej trwałości. Jednak nawet najlepsze konstrukcje wymagają uwagi i okresowej interwencji ze strony właściciela pojazdu. Dotyczy to zwłaszcza przeprowadzanych regularnie wymian poszczególnych części eksploatacyjnych, do których należą m. in.: