Części Fiat Tipo

Fiat Tipo

Fiat Tipo to samochód osobowy zaliczany do niższej klasy średniej (segment C). Model Tipo był produkowany w latach 1988-1995. Pierwsze modele Tipo były debiutancką stylizacją zespołu projektowego IDEA. Samochód w 1988 roku zastąpił wysłużony już model Ritmo. W 1989 roku Tipo zostało uznane Europejskim Samochodem Roku. W 1995 roku zrezygnowano z produkcji Fiata Tipo, a jego miejsce na rynku zajęły modele Bravo i Brava. Od 2016 roku wznowiono produkcję Fiata Tipo w wersji sedan, hatchback oraz kombi.

Fiat Tipo (1988-1995)

Fiat Tipo IPierwszy Fiat Tipo pojawił się na rynku w 1988 roku. Samochód zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co m.in. Fiata Tempra, Lancie Delta II, Lancie Dedra czy też Alfa Romeo 155. Za projekt stylistyczny Fiata Tipo odpowiedzialny został Ercole Spada. Na początku produkcji samochód był dostępny jedynie jako 5-drzwiowy hatchback. Dopiero w 1990 roku pojawiła się wersja sedan oraz kombi.

Tipo był pierwszym modelem włoskiego koncernu Fiat, w którym większość jego elementów karoserii została ocynkowana, natomiast tylna klapa samochodu została wykonana z włókna szklanego. Producent wypuścił Tipo na rynek w trzech wersjach wyposażenia (Tipo, DGT, Gold). W najbardziej luksusowej wersji, jak na ówczesne czasy, w standardzie montowano m.in. zestaw cyfrowych wskaźników, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek czy też białe klosze przednich kierunkowskazów. Z kolei w limitowane wersji Gold, przeznaczonej jedynie na rynek belgijski, w standardzie stosowano m.in. lakier metaliczny, zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, światła przeciwmgłowe, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka czy też alufelgi. Wykorzystane materiały oraz części w Fiat Tipo były dość dobrej jakości, a ich spasowanie, jak na tamte czasy, było poprawne.

Pod maską Tipo montowano bardzo szeroką gamę silników benzynowych o pojemności od 1.1 do 2.0 l i mocy od 56 do 148 KM. Nie zapomniano również o kierowcach preferujących jednostki wysokoprężne. Oferowano silniki 1.7 D o mocy 58 KM, 1.9 D o mocy 65 KM oraz 1.9 TD o mocy 92 KM. Napęd na przednią oś był przekazywany za pomocą 4-biegowej skrzyni automatycznej lub 5-stopniowej przekładni manualnej.

Wchodząc w 1988 roku na rynek motoryzacyjny Fiat Tipo konkurował z takimi modelami samochodów, jak np.: Citroen ZX, Ford Escort, Honda Civic, Peugeot 306 czy też Renault 19.

Części Fiat Tipo:

Fiat Tipo (od 2015 roku)

Fiat Tipo IIFiat Tipo zadebiutował na imprezie motoryzacyjnej Motor Show w Istambule w 2015 roku. Początkowo miał się nazywać Aegea, a następnie Egea, jednak ostatecznie uznano, że wskrzeszona zostanie nazwa Tipo dla tego modelu. Nowy samochód włoskiego koncernu to auto dość bezpieczne. Poddano go dwukrotnym testom zderzeniowym Euro NCAP, w którym uzyskano wynik czterech gwiazdek. Tipo trafiło do sprzedaży w wersji 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego hatchbacka oraz jako 5-drzwiowe kombi.

Wnętrze nowego Tipo może się podobać. Użyte materiały oraz części we Fiat Tipo są niezłej jakości, jak na ta klasę samochodów. Włoski koncern motoryzacyjny zaproponował klientom 5 wersji wyposażenia (Tipo, Pop, Easy, Lounge, S-Design) oraz dwie wersje limitowane (Opening Edition, Opening Edition Plus). W standardzie kierowca otrzymuje m.in. ABS, ESP, ESC, system zapobiegający dachowaniu, asystenta ruszanie samochodem na wzniesieniu, 6 poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, system audio z radiem i wejściem USB, światła do jazdy dziennej, elektrycznie sterowane szyby, elektryczne wspomaganie kierownicy czy też centralny zamek z pilotem. Za odpowiednią dopłatą można wyposażyć samochód w wiele innych innowacyjnych i przydatnych rozwiązań.

Fiat Tipo jest napędzany dwoma silnikami benzynowymi – 1.4 16V Fire o mocy 95 KM i 1.6 16V o mocy 110 KM, dwoma jednostkami wysokoprężnymi – 1.3 16V MultiJet II o mocy 95 KM i 1.6 16V MultiJet II o mocy 120 KM, a także silnikami benzynowymi zasilanymi LPG/CNG/bioetanolem – 1.4 16V T-Jet Easy Power o mocy 120 KM, 1.4 16V T-Jet Natural Power o mocy 120 KM oraz 1.6 16V EtorQ o mocy 110 KM. Napęd w nowy Tipo jest przekazywany na przednią oś za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej, 6-stopniowej przekładni CVT lub 6-biegowej skrzyni automatycznej.

Dziś, reaktywowany Fiat Tipo konkuruje na rynku m.in. z Citroenem C-Elysee, Fordem Focusem, Mazda 3, Oplem Astrą K, Peugeotem 301 i 308, VW Golfem VII czy też Renault Megane.

Sprawdź ofertę części do różnych modeli Fiata Tipo