Części Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500Fiat 500 to mały samochód miejski zaliczany do aut osobowych segmentu A. Samochód był produkowany w latach 1957-1976. Reaktywacja tego modelu nastąpiła w 2007 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Turynie oraz paryskich targów samochodowych. Jednak już 3 lata wcześniej zaprezentowano model koncepcyjny pod nazwą Trepiuno.

Historia Fiata 500 rozpoczęła się w lipcu 1957 roku, kiedy to model 500 pokazano w Turynie jako następcę Fiata Topolino produkowanego od 1936 do 1955 roku. Projekt ówczesnej pięćsetki przygotował Dante Giacosy, a nazwa „500” nawiązywała do pojemności skokowej dwucylindrowego silnika benzynowego montowanego w tym samochodzie. Jednostka ta początkowo generowała moc 13,5 KM i moment obrotowy 27,5 Nm. Z czasem moc została zwiększona do astronomicznych 15 KM, a w 1960 roku model 500 D zaopatrzono w jednostkę o mocy 17,5 KM. W 1958 roku włoski producent przedstawił wersję 500 Sport z silnikiem o mocy 21,5 KM. Do 1975 roku wersji Fiata 500 pojawiło się kilka. Były to m.in. Economica, Normale i Sport (1957-1960), 500 D (1960-1965), 500 Giardiniera – wersja kombi (1960-1975), 500 F (1965-1973), 500 Lusso (1968-1972) czy też 500 R (1972-1975).

Fiat 500, tak naprawdę, zmienił włoską motoryzację, stając się jednym z najpopularniejszych wówczas samochodów dla mas. Co znamienne, następcą Fiata 500 był bardzo dobrze nam znany Fiat 126, który z kolei mocno wpłyną na polską historię motoryzacji. Przez 18 lat produkcji sprzedano ponad 4 mln egzemplarzy Fiata 500.

Powrót kultowego Fiata 500 nastąpił dopiero w 2007 roku. Zachowano klimat stylistyczny pierwowzoru w myśl idei retro-designu. Projektantami nowego Fiata 500 zostali Roberto Giolito oraz Frank Stephenson. Pomimo tego, że Fiat 500 jest zaliczany do najmniejszych samochodów segmentu A, to sama konstrukcja auta zapewnia dość sporo miejsca w środku, na pewno o wiele więcej niż w modelach produkowanych do 1975 roku. Samochodzik sprzedawany od 2007 roku jest dostępny w 2-drzwiowej wersji kabriolet oraz jako 3-drzwiowy hatchback.

Pod maską Fiata 500 znalazła się cała gama jednostek benzynowych, poczynając od najmniejszej 0.9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM, poprzez 1.2 8V R4 o mocy 69 KM, 1.4 16V Starjet o mocy 100 KM i1.4 Multiair R4 o mocy 137 KM, na silniku 1.4 T-Jet Abarth 695 Tributo Ferrari o mocy 180 KM kończąc. Nie zapomniano również o miłośnikach jednostek wysokoprężnych. Mają oni do dyspozycji silnik 1.3 16V Multijet R4 o mocy 75 i 95 KM. Przedni napęd Fiata 500 jest przenoszony za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej, 5-biegowej przekładni półautomatycznej lub 6-biegowej skrzyni automatycznej.

Fiat 500Przywrócony do życia Fiat 500 we wnętrzu nawiązuje do swojego starszego brata pod względem stylistycznym. Zastosowane materiały i części w Fiat 500 są dobrej jakości i właściwie spasowane. Nic nie trzeszczy ani nie odpada. Jak na włoską filozofię przystało, wszystko jest zaprojektowane z gustem i elegancją. Producent przygotował 4 wersje wyposażenia samochodu (Pop, Lounge, Sport oraz Cult). W standardzie kierowca otrzymuje m.in. centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka, wspomaganie kierownicy, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy czy też światła do jazdy dziennej. Za dodatkowe wyposażenie trzeba odpowiednio zapłacić.

Fiat 500 to świetna, ponadczasowa konstrukcja. Samochód zdobył uznanie nie tylko kierowców, ale i ekspertów rynku motoryzacyjnego. Świadczą o tym liczne nagrody branżowe, w tym m.in. tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2008, tytuł EuroCarBody 2007, tytuł „Najpiękniejsze Auto na Świecie” czy też nagrodę Auto Europa 2008.

W połowie 2018 roku z linii montażowej zjechał 2 milionowy egzemplarz Fiata 500. Samochód ten produkowany jest również w Polsce, w tyskich zakładach Fiat Auto Poland.

Części Fiat 500:

Sprawdź ofertę części do różnych modeli Fiata 500