Uszczelniacze zaworu głowicy silnika - trzonków

Uszczelniacze zaworów głowicy silnika zabezpieczają cylindry przed zalaniem ich olejem silnikowym. Jednak jak to z uszczelkami bywa, nie są to elementy wieczne i z czasem ulegają degradacji oraz wyeksploatowaniu. Kiedy przestają spełniać swoje zadanie, należy niezwłocznie je wymienić. 

Uszczelniacze zaworów silnika w samochodzie

Uszczelniacze trzonków zaworów to niewielkie uszczelki znajdujące się w głowicy silnika, które, jak sama nazwa wskazuje, obejmują trzonki zaworów i uniemożliwiają przedostawanie się do wnętrza cylindrów jednostki napędowej oleju silnikowego (z mechanizmu sterowania zaworami). Uszkodzony uszczelniacz zaworowy wcześniej czy później zacznie przepuszczać olej, który będzie spalany wraz z paliwem.

Konsekwencją nieprawidłowej pracy uszczelniaczy jest powolna degradacja jednostki napędowej na skutek gromadzenia się nagaru wewnątrz komór spalania. Symptomem tego, że uszczelniacz zaworu głowicy silnika uległ uszkodzeniu, jest również podwyższone zużycie oleju silnikowego, szybkie zużycie świec zapłonowych oraz charakterystyczny niebieski kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej.

Najczęstsze objawy uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych: 

  • niebieski koloru dymu wydechowego (zimny silnik)
  • większe dymienie po pracy silnika na wolnych obrotach
  • mniejszy poziom oleju
  • wyraźny i intensywny zapach spalonego oleju podczas rozruchu silnika

Przyczyny awarii uszczelniaczy zaworów

Zazwyczaj uszczelniacz do zaworów ulega uszkodzeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji samochodu, czego winę ponoszą przede wszystkim sami kierowcy.

Przyczyną uszkodzeń uszczelniaczy jest gwałtowna zmiana przełożenia skrzyni biegów przy dużej prędkości. Wówczas może dojść nawet do złamania trzonka zaworu. Inna częsta przyczyna to nie trzymanie się terminów wymiany rozrządu. Chodzi przede wszystkim o wymianę paska lub łańcucha.

Kolejna rzecz odbijająca się na żywotności uszczelniaczy zaworów głowicy silnika, to jazda na przepalonym oleju. Olej wraz z filtrem oleju należy wymieniać co rok/dwa lub według zaleceń producenta dla danej jednostki silnikowej.

Główne przyczyny uszkodzenia uszczelniaczy zaworów:

  • gwałtowna zmiana biegów przy dużej prędkości
  • brak wymiany paska rozrządu
  • jazda na przepalonym oleju
  • brak wymiany filtra oleju
  • regeneracja zaworów

Warto również przy okazji wymiany uszczelniaczy całkowicie zregenerować głowicę, m.in. czyszcząc zawory i komory spalania z nagaru. Wiąże się to z jej demontażem, wymianą uszczelki pod głowicą oraz planowaniem, jednak otrzymujemy wówczas gwarancję, że silnik, przy właściwej eksploatacji, posłuży bezproblemowo przez kilka następnych lat.

Koszt wymiany uszczelniaczy zaworów

Same uszczelniacze zaworów głowicy silnika nie kosztują zbyt wiele. Najtańsze elementy są dostępne już za kilkadziesiąt złotych, najdroższe za co najmniej 250 zł. Kosztowna jest za to ich wymiana. Konieczny jest bowiem demontaż pokrywy zaworów, mechanizmu sterowania zaworami, a w niektórych silnikach niezbędne jest również zdjęcie głowicy oraz mechanizmu zaworów. To wymaga czasu, odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia. Wyspecjalizowane warsztaty za taką wymianę żądają od 500 zł wzwyż.

Sklep iParts.pl dostarcza uszczelniacze trzonków zaworów najwyższej klasy w konkurencyjnej cenie rynkowej. Tanio nie znaczy gorszej jakości! Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, szeroką ofertę części oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelnienie trzonka zaworu AJUSA
Uszczelnienie trzonka zaworu VICTOR REINZ
Uszczelnienie trzonka zaworu GLASER
Uszczelnienie trzonka zaworu CORTECO
Uszczelnienie trzonka zaworu BGA
Uszczelnienie trzonka zaworu FAI AutoParts
Uszczelnienie trzonka zaworu ELRING
Uszczelnienie trzonka zaworu PAYEN
Uszczelnienie trzonka zaworu GOETZE

FAQ

Jakie są objawy zużytych uszczelniaczy zaworowych?

Głównym objawem uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych jest ubytek oleju silnikowego. Może to być jednak mylący trop, gdyż taki efekt może dawać przynajmniej kilka różnych usterek w jednostce napędowej. Jeśli jednak zestawimy ten fakt ze zmianą koloru spalin na niebieski oraz wzmożonym dymieniem i charakterystycznym zapachem spalonego oleju, który pojawia się na zimnym silniku, to możemy być niemalże pewni, że problem dotyczy uszczelniaczy zaworowych.

Jaka jest wytrzymałość uszczelniaczy zaworowych?

Często można usłyszeć opinie, że uszczelniacze zaworowe w silnikach samochodowych kończą swój żywot już po około 100 tysiącach kilometrów. W większości znanych jednostek napędowych jest jednak zupełnie inaczej, a uszczelniacze zaworów są w stanie wytrzymać o wiele więcej, jednocześnie zachowując swoje właściwości i spełniając odpowiednią rolę. Kwestia żywotności tych elementów w znacznym stopniu zależy od danego silnika, a także tego, w jaki sposób jest on eksploatowany.

Czy da się wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy?

W niektórych jednostkach napędowych da się wymienić uszczelniacze zaworowe bez potrzeby zdejmowania głowicy. Jest to jednak dość rzadko spotykane zjawisko, gdyż wymaga dość specyficznej konstrukcji jednostki napędowej, a także wykorzystania specjalistycznych narzędzi. Znaczna większość popularnych silników wymaga zdjęcia głowicy. Dzięki temu mechanik zyska wygodny dostęp do kluczowych elementów.

Ile kosztują uszczelniacze zaworowe?

Ceny uszczelniaczy zaworowych zależne są od tego, czy sprzedawane są na sztuki, czy pojedynczo. Istotny jest również rodzaj i typ danego silnika, a także producent samej części. Te wszystkie czynniki składają się na cenę końcową, która może być bardzo zróżnicowana. Ceny najtańszych uszczelniaczy trzonków zaworów zaczynają się już od kilku złotych za sztukę. Są jednak konstrukcje, które wymagają zastosowania dużo bardziej zaawansowanych rozwiązań, co wiąże się z nieco wyższymi kosztami zakupu.

Jakie są przyczyny zużycia uszczelniaczy zaworowych?

Główną przyczyną uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych jest przeciąganie interwału wymian oleju lub stosowanie oleju i niedopasowanych do danego silnika parametrach. Jeśli jeździmy na przepracowanym oleju, którego termin wymiany minął już dawno, to skutecznie niszczymy wiele elementów naszej jednostki napędowej, w tym uszczelniaczy zaworowych. Podobnie to wygląda w przypadku wlania do silnika zbyt gęstego lub zbyt płynnego oleju.