Uszczelki kolektora ssącego / dolotowego

Kolektor dolotowy to bardzo ważna część samochodu, która odpowiada za doprowadzanie powietrza do cylindrów. Podzespół ten wykonuje istotną pracę i zwykle nie jest zbyt awaryjny. Znacznie częściej zdarza się jednak, że uszkodzona zostaje uszczelka kolektora dolotowego. Jej nieszczelność może powodować poważne problemy, dlatego warto wymienić ją od razu po zauważeniu niepokojących sygnałów. Jak jednak rozpoznać, że uszczelka kolektora ssącego jest uszkodzona?

Za co odpowiada uszczelka kolektora dolotowego?

Uszczelka kolektora dolotowego, nazywana także uszczelką kolektora ssącego, jest elementem, którego głównym zadaniem jest zapewnienie szczelności między kolektorem dolotowym a głowicą silnika. Ta z pozoru prosta czynność jest jednak bardzo istotna dla zachowania sprawności samochodu. Szczelność ta zapobiega niekontrolowanemu zasysaniu powietrza przez silnik, które skutkowałoby zabrudzeniem komory spalania przez powietrze omijające filtr powietrza oraz zafałszowaniem wskazań czujników umieszczonych w układzie ssącym, takich jak na przykład przepływomierz. Sprawność uszczelki kolektora ssącego jest więc kluczowa dla poprawnej pracy pojazdu. Jeżeli więc dokonujesz wymiany tego podzespołu, warto wybrać produkt pochodzący od sprawdzonego producenta. Właśnie takie uszczelki pod kolektor ssący ma w ofercie nasz sklep internetowy.

Uszczelka kolektora ssącego – objawy usterki

Choć sam kolektor ssący rzadko ulega poważnym awariom, to uszczelka pod nim bywa bardziej problematyczna. Objawy usterki nie są jednak widoczne od razu i często można je pomylić z uszkodzeniem innego podzespołu. Warto jednak wiedzieć, co powinno nas zaniepokoić i skłonić do dokładnego przyjrzenia się uszczelce kolektora ssącego. Jakie są więc najczęstsze sygnały, które wskazują na to, że uszczelka kolektora dolotowego wymaga wymiany?

Najpowszechniej występującym objawem usterki jest spadek mocy silnika. Awaria uszczelki może bowiem prowadzić do zmniejszenia ciśnienia w kolektorze dolotowym. Zaniepokoić powinno także wszelkie szarpanie silnika i nieregularna praca na biegu jałowym oraz syczenie dochodzące z okolic kolektora. Czasami pojawiać mogą się także problemy z zapłonem. Innym sygnałem, który wskazuje na uszkodzenie uszczelki kolektora dolotowego jest wydobywanie się białego dymu z rury wydechowej. Jest to spowodowane wyciekaniem płynu chłodniczego do komory spalania. W przypadku zauważenia któregoś z powyższych objawów zdecydowanie warto skonsultować się z mechanikiem. Zaniechanie naprawy może bowiem doprowadzić do dużo poważniejszych awarii i konieczności przeprowadzenia znacznie bardziej kosztownych napraw.

Wymiana uszczelki pod kolektor ssący

Gdy będziemy już wiedzieć, że powodem problemów z pracą silnika jest uszczelka kolektora ssącego, konieczny będzie zakup odpowiedniego podzespołu. Musi być on jednak dopasowany do konkretnego modelu auta. Nasz sklep ma w asortymencie części do praktycznie wszystkich samochodów, dlatego znalezienie właściwego produktu nie będzie problemem. Uszczelki pod kolektor ssący są zwykle także bardzo tanie. Droższa może być natomiast ich wymiana. Trzeba jednak pamiętać, że uszkodzone uszczelki kolektora ssącego mogą powodować poważne problemy. Dlatego znacznie bardziej opłacalna będzie wymiana tego podzespołu, niż remont lub wymiana całego silnika spowodowana usterkami, które mogą być następstwem uszkodzonej uszczelki.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelka kolektora dolotowego AJUSA
Uszczelka kolektora dolotowego GLASER
Uszczelka kolektora dolotowego VICTOR REINZ
Uszczelka kolektora dolotowego ELRING
Uszczelka kolektora dolotowego BGA
Uszczelka kolektora dolotowego CORTECO
Uszczelka kolektora dolotowego FAI AutoParts
Uszczelka kolektora dolotowego PAYEN
Uszczelka kolektora dolotowego ELWIS ROYAL

FAQ

Jak wymienić uszczelkę kolektora dolotowego?

Wymianę uszczelki kolektora dolotowego należy zacząć od wymontowania całego kolektora z pojazdu i dokładnego oczyszczenia miejsc, w których przylegała stara uszczelka. Po dokładnym usunięciu pozostałości i różnego rodzaju osadów można przystąpić do montażu nowej uszczelki. Podczas zakładania kolektora dolotowego należy pamiętać, by wszystkie śruby dociągnąć z odpowiednią siłą. Uszczelki powinno się wymieniać przy każdym wymontowaniu kolektora dolotowego.

Jakie są objawy awarii uszczelki kolektora dolotowego?

Najczęściej pojawiającymi się objawami usterki uszczelki kolektora dolotowego są nierówna praca jednostki na biegu jałowym, spadek mocy silnika, a także charakterystyczne syczenie dochodzące z okolic kolektora podczas pracy. Podobne objawy występują również podczas awarii samego kolektora dolotowego, przez co warto dokładnie sprawdzić jego stan przed ponownym zamontowaniem w samochodzie. Uchroni to nas od sytuacji, w której mimo wymiany uszczelki, usterka będzie nadal występowała.

Ile kosztuje uszczelka kolektora dolotowego?

Ceny zakupu nowych uszczelek kolektorów dolotowych zaczynają się już od kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych. Koszt zależny jest oczywiście od tego, do jakiego modelu samochodu pasuje dany element. Cena waha się również w zależności od producenta samej części. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo wiele uszczelek kolektora dolotowego, pochodzących od renomowanych dostawców, które dostępne są w bardzo atrakcyjnych cenach.

Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką kolektora dolotowego?

Uszkodzenie uszczelki kolektora dolotowego daje bardzo wyraźne oraz uciążliwe skutki. Należą do nich: nierówna praca na biegu jałowym, spadek mocy, czy niepokojące dźwięki podczas pracy silnika. Uszkodzona uszczelka doprowadza do rozszczelnienia się całego układu, do którego mogą w takim przypadku trafiać różne zanieczyszczenia. Ich duża ilość może negatywnie wpływać na kondycję naszej jednostki napędowej. W przypadku uszkodzenia uszczelki kolektora dolotowego należy więc bezzwłocznie udać się do specjalistycznego serwisu, który usunie awarię.

Czy da się wymienić uszczelkę bez zdejmowania kolektora dolotowego?

W niektórych silnikach oraz rozwiązaniach wymiana uszczelki bez konieczności zdejmowania kolektora dolotowego jest teoretycznie możliwa. Podczas wymiany tego elementu warto jednak zadbać o to, by została ona przeprowadzona z należytą precyzją i starannością. Właśnie dlatego wyjęcie kolektora powinno być obowiązkową pozycją na liście prac wykonywanych podczas wymiany uszczelki. Dzięki temu przełoży się to na żywotność nowego elementu, a także pozwoli nam cieszyć się bezawaryjną jazdą.