Wybierz markę:
Rury układu wydechowego
Podstawowym zadaniem każdego układu wydechowego jest odprowadzenie spalin z silnika na zewnątrz oraz zniwelowanie do minimum hałasu generowanego przez jednostkę napędową. Stanowi on swoisty układ oddechowy samochodu.
Układ wydechowy, tak naprawdę, składa się z kilku elementów. Spaliny pochodzące z cylindrów silnika trafiają do kolektora wydechowego, stamtąd wędrują do pierwszego odcinka rury wydechowej, a następnie do tłumika lub zespołu tłumików, skąd przemieszczają się do części wylotowej rury wydechowej. Układ wydechowy pełni również inną bardzo ważną funkcję, a mianowicie odpowiada za oczyszczanie spalin przed wydaleniem ich do powietrza atmosferycznego. Odbywa się to z wykorzystaniem katalizatora, w którym dochodzi do dopalenia spalin.
Ogólnie rzecz ujmując, układy wydechowe są zaliczane do tych podzespołów samochodowych, które zużywają się eksploatacyjnie i najczęściej nie są objęte okresem gwarancyjnym producenta. Układ ten to nie tylko rury wydechowe, tłumiki oraz katalizator, ale również w jego skład wchodzą uszczelki, obejmy, opaski i wieszaki odpowiadające za szczelność całego systemu oraz jego stabilność podczas jazdy. Średnią długość bezawaryjnej pracy układu wydechowego szacuje się na okres od 3 do 4 lat ciągłej eksploatacji.
Układ wydechowy w samochodzie pracuje w bardzo ekstremalnych warunkach, co powoduje częste uszkodzenia mechaniczne jego podzespołów oraz pojawianie się korozji zarówno w wewnątrz, jak i na zewnątrz układu. Podczas jazdy rury układu wydechowego oraz inne metalowe elementy nagrzewają się, a następnie podczas postoju stygną. Takie wahania temperatur powoduje, że na zimnych ściankach układu gromadzi się para wodna, która reaguje z gazowymi składnikami spalin. W wyniku takiej koegzystencji powstają kwasy przyspieszające korozję metalowych elementów. Również warunki zewnętrzne w postaci m.in. kamieni oraz wody bogatej w rozpuszczone sole wpływają na powolną destrukcję układu wydechowego w samochodzie.
We współczesnych samochodach stosuje się do budowy układów wydechowych stal stopową oraz różnego rodzaju materiały pokryte powłokami antykorozyjnymi. Dzięki temu zniwelowano w dużym stopniu pojawianie się korozji w newralgicznych miejscach układu wydechowego. Pamiętajmy, że spaliny w rurach wydechowych mogą osiągać temperaturę rzędu 800 stopni Celsjusza (w przedniej części układu), a przy wylocie od 200 do 300 stopni Celsjusza. W przypadku pęknięcia lub przepalenia rury lub tłumika nie należy ich spawać ani w żaden inny sposób łatać, ponieważ po krótkim czasie problem powróci. Najlepiej jest wymienić uszkodzoną część lub cały układ na nowy i mieć spokój na kilka lat.
Polecane akcesoria do układu wydechowego:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Biały dym z rury wydechowej. W jaki sposób dochodzi do tego zjawiska? Co należy sprawdzić, gdy się pojawi?
- Strumienica samochodowa. Czym jest, jakie daje korzyści i kiedy warto ją zamontować?
- Aktywny układ wydechowy mechaniczny i elektroniczny, czyli gruszki vs przepustnice. Co nam daje i czy warto w to inwestować?
- Czarny dym z rury wydechowej. Jaka jest tego przyczyna? Jak postępować w sytuacji, gdy z wydechu leci czarny dym?
- Dlaczego samochód dymi na niebiesko? Z jakich powodów? Czego objawem jest niebieski dym z wydechu?
- Czujnik liniowy A/F, czyli nowy rodzaj czujnika tlenu. Czym jest, jak działa i do czego jest wykorzystywany?
- Wymiana kryzy wydechu. Czy skorodowana kryza może być powodem głośnej pracy układu wydechowego?
FAQ
Ceny rur wydechowych dostępnych w naszym sklepie mieszczą się w zakresie od 80 do 130 zł. W ofercie można znaleźć rury wydechowe do wielu popularnych modeli samochodów. Każdy, kto szuka wysokiej jakości zamienników z pewnością znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.
Najłatwiejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie kanału i szukanie usterki w czasie pracy silnika. W ten sposób najszybciej i najskuteczniej rozpoznamy, które uszkodzenie powoduje nieszczelność układu.
Jest to trudne. Wydech wykonany jest z metalowych rur, które z czasem ulegają korozji. Przez wzgląd na wysokie temperatury podczas pracy silnika nie jesteśmy go w stanie zabezpieczyć preparatami do konserwacji samochodu co skutecznie uniemożliwia jego zabezpieczenie.
Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana całego elementu na nowy. Jeśli korozja lub uszkodzenie mechaniczne doprowadziło do zniszczenia części w jednym miejscu, to możemy być praktycznie pewni, że niedługo problem pojawi się ponownie.
Kluczowa jest średnica, kształt oraz sposób mocowania. Istnieje na rynku wiele zamienników, które bardzo dobrze pasują do określonych modeli samochodów. Niektórzy właściciele na własną rękę przebudowują układ wydechowy wykonując go na zamówienie.
Jeśli dźwięk dochodzi do nas od spodu samochodu to możemy spodziewać się, że uszkodzeniu uległ układ wydechowy. Warto więc sprawdzić jego stan, zobaczyć co powoduje nieszczelność i jak najszybciej usunąć usterkę.