Promocje

644 zł
Cena katalogowa 399
ATE
Pompa hamulcowa do: Mercedes-Benz S W109 300 SEL, W116 450 SE, SL R107 450 SL, SL coupe C107 450 SLC
172 zł
Cena katalogowa 279
FEBI BILSTEIN
Pompa hamulcowa do: Mercedes-Benz C123 230C, S W116 280S, S W126 500 SEL, SL R107 500 SL
160.99 zł
Cena katalogowa 199
DELPHI
Pompa hamulcowa do: Opel Astra F 1.4, 1.4 16V, Opel Corsa B 1.2i 12V, Opel Tigra 1.4 16V, 1.6 16V
71 zł
Cena katalogowa 99
TEXTAR
Pompa hamulcowa do: Fiat Cinquecento 0.7 i, 0.9 i, 1.1 Sporting, Fiat Seicento 0.9, 1.1

Pompy hamulcowe samochodowe tanie w iParts.pl!

Pompa hamulcowa

Pompa hamulcowa jest jednym z kluczowych elementów wykorzystywanych w samochodowych układach hamulcowych. Ma ona ogromny wpływ na właściwe działanie hamulców, co jednocześnie przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Głównym zadaniem pompy hamulcowej jest transportowanie płynu hamulcowego do hamulców podczas rozpoczęcia procesu wyhamowywania auta.

Pompa hamulcowa w samochodzie

Pompa hamulcowa do samochodu to urządzenie, które pompuje przewodami płyn hamulcowy do hamulców. Jest ona obsługiwana poprzez dźwignię, która uruchamia się po naciśnięciu pedała hamulca. Dźwignia znajduje się bezpośrednio za wzmacniaczem siły hamowania, do którego zamontowany jest pedał hamulca. Dzięki naciskowi wywartemu na dwa obwody hamulcowe płyn uruchamia tarcze, które zatrzymują klocki hamulcowe (w przypadku hamulca tarczowego). W układzie pompy hamulcowej najczęściej wykorzystuje się technologię mechanizmu tłokowego, w którym głównym elementem wpływającym na ciśnienie wewnątrz komory jest tłok, poruszający się ruchem posuwisto-zwrotnym.

Budowa pompy hamulcowej

Pompa hamulcowa to w zasadzie proste w budowie urządzenie, składające się z korpusu, sprężyny dociskowej, pierścienia uszczelniającego, cylindra, tłoka, a także wlotu i wylotu płynu hamulcowego. Pompy hamulcowe posiadają również zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego. Taki zbiorniczek ma najczęściej umieszczony w korku czujnik stanu płynu, który jest połączony z kontrolką na tablicy rozdzielczej. Zapalenie się tej kontrolki świadczy zazwyczaj, że przewody i klocki hamulcowe są już mocno zużyte i należy je wymienić. Sam zbiornik wyrównawczy pełni w układzie hamulcowym dwie podstawowe funkcje — dostarcza płyn do pompy, natomiast jego nadmiar trafia z powrotem do zbiorniczka.

Pompa hamulcowa x2

Obecnie standardowy układ hamulcowy w samochodzie wyposażony jest w dwudzielną pompę hamulcową. Takie rozwiązanie pozwala na podzielenie układu hamulcowego na dwa niezależne obwody. Podwójna pompa hamulcowa jest rozwiązaniem znacznie bezpieczniejszym niż pojedynczy układ, w którym jakakolwiek awaria prowadzi do całkowitego zablokowania możliwości hamowania.

W przypadku dwóch obwodów hamulcowych, gdy jeden ulegnie uszkodzeniu, drugi będzie nadal zapewniał sprawne działanie całego układu hamulcowego, choć nieco mniej efektywne. Pierwsze podwójne pompy pojawiły się już w latach 30. XX wieku. Ich zastosowanie stało się obowiązkowe dopiero w 1967 roku w Stanach Zjednoczonych na skutek zaostrzenia prawa. W Europie podwójne pompy hamulcowe w samochodach pojawiły się nieco później. Według przepisów, w razie awarii jednego z obwodów, całkowita efektywność układu nie może zmniejszyć się o więcej niż 30 proc.

W odróżnieniu od standardowego mechanizmu, pompa hamulcowa dwudzielna ma w cylindrze dodatkowy tłoczek, nazywany swobodnym, który rozdziela go na dwie osobne komory robocze. Inaczej wygląda również budowa zbiornika wyrównawczego. Mimo, że nadal znajduje się on nad cylindrem, to jest on dzielony lub podwójny. Oddzielne kanaliki odprowadzają z niego płyn hamulcowy do cylindra po obu stronach tłoczka swobodnego.

Popularni producenci pomp hamulcowych

  • A.B.S.
  • Bosch
  • ATE
  • TRW
  • Valeo
  • Febi Bilstein
  • Brembo
  • ABE
  • Metelli
  • LPR

W ofercie iParts.pl znajdziesz tanie pompy hamulcowe zapewniające jednocześnie najwyższą jakość wykonania oraz doskonałe parametry techniczne. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund odpowiednią pompę hamulcową do Twojego samochodu.

Powiązane kategorie produktowe

  • klocki hamulcowe
  • czujnik ABS
  • cylinderek hamulcowy
  • płyn hamulcowy
  • zacisk hamulcowy

Zadbaj o hamulce samochodowe! Sklep iParts.pl to największy wybór części zamiennych w najniższej cenie rynkowej. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, doskonałą relację ceny do jakości oraz szybką realizację zamówienia.

Polecane akcesoria do układu hamulcowego:

Najpopularniejsi producenci

Pompa hamulcowa TRW
Pompa hamulcowa CIFAM
Pompa hamulcowa METELLI
Pompa hamulcowa LPR
Pompa hamulcowa ERT
Pompa hamulcowa BOSCH
Pompa hamulcowa ATE
Pompa hamulcowa JAPKO
Pompa hamulcowa A.B.S.

FAQ

Jakie są objawy awarii pompy hamulcowej?

Niesprawna pompa daje pewne objawy, które powinny od razu zwrócić Twoją uwagę. Przede wszystkim oznaką, że element ten prawdopodobnie nie działa tak, jak powinien, jest brak oporu w pedale hamulca – nacisk staje się miękki, a pedał wpada w podłogę. Jeżeli opór nie pojawia się nawet po kilkukrotnym naciskaniu albo pedał nie wraca do pozycji startowej – możesz podejrzewać niesprawną pompę. Hamowanie z opóźnieniem i wydłużenie drogi hamowania również może wynikać z awarii tego elementu, pamiętaj jednak, że podobne symptomy są spowodowane usterką m.in. przewodów hamulcowych.

Jak sprawdzić, czy pompa hamulcowa jest sprawna?

Awaria pompy hamulcowej to poważna usterka, której nie można bagatelizować. Jeżeli masz podejrzenia, że ten element układu hamowania jest niesprawny, bo Twój niepokój wzbudził np. tzw. miękki pedał hamulca – możesz samodzielnie wykonać test. Kiedy silnik jest wyłączony, naciśnij kilka razy pedał hamulca – ważne by zrobić to dosyć energicznie. W przypadku, gdy pedał po wciskaniu nie twardnieje lub zostaje w tej pozycji – prawdopodobnie masz do czynienia z awarią pompy.

Czym grozi awaria pompy?

Pompa hamulcowa - jak sama nazwa wskazuje - jest odpowiedzialna za pompowanie płynu hamulcowego, który przechodzi przez przewody do hamulców. Dzięki temu tłok, który znajduje się w zacisku, zostaje wypchnięty, a klocek hamulcowy dociska do tarczy. Pompa hamulcowa ma jak widać bardzo ważne zadanie w całym układzie i warto szybko zlikwidować awarię tego elementu, w przeciwnym razie hamulce mogą nie działać poprawnie, a to z kolei stwarza zagrożenie zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Jakie są przyczyny usterek pompy hamulcowej?

Najczęstszą przyczyną awarii pompy hamulcowej jest długoletnia, intensywna eksploatacja. Wpływ na sprawność pompy ma również stan innych elementów – przede wszystkim przewodów hamulcowych, które mogą być skorodowane lub sparciałe. Powodem nieprawidłowego funkcjonowania pompy hamulcowej może być również stopień zużycia części odpowiedzialnych za jej uszczelnianie. Regularna kontrola stanu poszczególnych składowych układu hamowania pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek związanych z tego typu usterkami.

Jakie są ceny pomp hamulcowych?

Jeżeli chodzi o koszty pomp hamulcowych, to ceny są bardzo zróżnicowane – koszty uzależnione są m.in. od konkretnej marki, jak i właściwości technicznych. Dla przykładu ceny różnią się nawet ze względu na wykorzystany materiał – pompy mogą być wykonane m.in. z żeliwa lub aluminium. W sklepie iParts.pl przygotowaliśmy szeroki przekrój pomp hamulcowych polecanych producentów. Oferujemy fabrycznie nowe produkty, ceny najczęściej wybieranych pomp wahają się w granicach od około 59zł do około 750zł.