Części zacisków hamulcowych samochodowych

Tarcze hamulcowe są na wyposażeniu samochodowym od ponad 50 lat. Tarczowy układ hamulcowy to rozwiązanie, które systematycznie wypiera z rynku system bębnowy i jest obecnie najlepszym dostępnym rozwiązaniem w tym zakresie. Głównymi elementami budowy układu są oczywiście tarcza i zacisk hamulcowy.

Tarczowe hamulce samochodowe

Pierwszy raz hamulce samochodowe wykorzystujące tarcze oraz zaciski zastosowano w sportach motorowych. Zamontowano je w Jaguarze C startującym w 1953 roku w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Pierwsze miejsce zdobyli wówczas kierowcy Tony Rolt i Duncan Hamilton prowadzący model C, a 4 okrążenia za nimi na metę przyjechała kolejna załoga Jaguara – Stirling Moss i Petter Walker.

Zasada działania hamulców tarczowych jest mało skomplikowana. Tarcza w całym układzie jest elementem czynnym, i obraca się wraz z kołem. Jest ona mocowana na sztywno do piasty. Elementem biernym w układzie hamulcowym są klocki hamulcowe. Są to części zacisków hamulcowych, które przymocowane są na stałe do zwrotnicy koła. Klocki są elementem ciernym i mogą poruszać się w kierunku prostopadłym do tarczy. Po naciśnięciu pedału hamulca następuje wysunięcie się tłoczka hamulcowego, który dopycha klocki do tarczy. W wyniku siły tarcia energia kinetyczna samochodu zamieniana jest na energię cieplną.

Zacisk hamulcowy

Głównym zadaniem zacisków hamulcowych jest utrzymywanie w jednym miejscu klocków hamulcowych, które są elementami biernymi hamulca tarczowego.

Podstawowe elementy zacisków hamulcowych to:

  • tłoczek zacisku hamulcowego
  • śruba mocująca tarczę hamulcową
  • śruba prowadnicy zacisku hamulcowego
  • gumowa osłona prowadnicy

Poszczególne części zacisków hamulcowych ulegają z czasem eksploatacyjnemu zużyciu. O ile wymiana klocków oraz tarcz hamulcowych nie jest zbyt skomplikowana, a ich zużycie nie powoduje jakichś poważniejszych usterek, o tyle uszkodzenie zacisków hamulcowych może być przyczyną wycieku płynu hamulcowego. Systematyczne serwisowanie części układu hamulcowego pozwali zapobiec poważniejszym awariom i konieczności regenerowania zacisków hamulcowych. Trzymając rękę na pulsie można ograniczyć mechaniczną ingerencję w te elementy wyłącznie do rozebrania zacisków, przeczyszczenia prowadnic, zamontowania nowych uszczelek i gumki do zacisków hamulcowych. To na kierowcy spoczywa obowiązek dbania o prawidłowe działanie układu hamulcowego w jego samochodzie, co wiąże się m.in. z kontrolą stanu zacisków hamulcowych oraz ich ewentualną regeneracją lub wymianą.

Popularni producenci elementów zacisków hamulcowych

  • Brembo
  • TRW
  • Bosch
  • ATE
  • A.B.S.
  • Lauber
  • Budweg Caliper
  • Textar
  • FTE
  • Elstock

Jeżeli interesuje Cię zestaw naprawczy zacisków lub po prostu szukasz części do zacisków hamulcowych, iParts.pl ma wszystko, czego potrzebujesz! Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. W kilka sekund otrzymasz pełną listę dedykowanych do Twojego samochodu części. Sklep iParts.pl zapewnia najlepszą relację ceny do jakości oferowanych części na rynku!

Powiązane kategorie produktowe

  • klocki hamulcowe
  • szczeki hamulcowe
  • osłona tarczy hamulcowej
  • linka hamulca ręcznego
  • pompa hamulcowa
  • przewody hamulcowe sztywne

Zapraszamy do iParts.pl po wysokiej klasy części zacisków hamulcowych do każdego modelu samochodu. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną na każdym etapie zakupów, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Pojedyncze części zacisku hamulcowego KAWE
Pojedyncze części zacisku hamulcowego TRISCAN
Pojedyncze części zacisku hamulcowego BUDWEG CALIPER
Pojedyncze części zacisku hamulcowego FTE
Pojedyncze części zacisku hamulcowego AUTOFREN SEINSA
Pojedyncze części zacisku hamulcowego ERT
Pojedyncze części zacisku hamulcowego FRENKIT
Pojedyncze części zacisku hamulcowego NK

FAQ

Jakie są przyczyny zużycia zacisków hamulcowych?

Zaciski hamulcowe to elementy eksploatacyjne, a na ich żywotność ma wpływ kilka podstawowych czynników. Przede wszystkim główną przyczyną zużywania się zacisków hamulcowych jest korozja. Zaciski są nieustannie wystawiane na kontakt z brudem drogowym i wodą, a w zimie z solą drogową. Znajdująca się na nich guma ochronna z czasem ulega degradacji, co z kolei prowadzi do uszkodzeń odsłoniętych elementów zacisku.

Ile kosztuje zacisk hamulcowy?

Cena zacisku hamulcowego tych z najwyższej półki może wynieść nawet 1400-1500 zł. Wszystko zależy od modelu auta, w którym zacisk ma być założony, producenta, jakości wykonania, materiału oraz skomplikowania całego mechanizmu. W iParts.pl ceny dobrej jakości zacisków hamulcowych zaczynają się od 140-150 zł za sztukę.

Ile kosztuje regeneracja zacisków hamulcowych?

Regeneracja zacisku hamulcowego, np. tylnego, to koszt zaczynający się od około 100 zł. Z kolei regeneracja wszystkich zacisków hamulcowych w samochodzie może przekroczyć wartość rzędu 300-400 zł. Generalnie pod względem mechanicznym zacisk hamulcowy jest banalny w budowie, więc regeneracja nie jest skomplikowana, a tym bardziej niemożliwa. Jednak zbyt duże wżery na tłoczku zacisku mogą spowodować, że element ten nie będzie możliwy do zregenerowania.

Jakie są najczęstsze objawy usterki zacisków hamulcowych?

Najczęstsze objawy awarii zacisków hamulcowych to:

  • rdzawy nalotu na tarczach
  • nierównomierne ścieranie się klocków hamulcowych
  • ściąganie samochodu w jedną stronę podczas hamowania
  • słabsza skuteczność hamowania
  • piszczenie hamulców w trakcie ruszania
  • ubytki płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym
  • drgania pojawiające się na kierownicy lub pedale hamulca
Jakie są objawy uszkodzenia tłoczka w zacisku?

Tłoczek zacisku hamulcowego odpowiada za dociśnięcie klocków do tarcz. W sytuacji jego uszkodzenia m.in. spada skuteczności hamowania oraz zaczyna ściągać auto podczas hamowania. Za uszkodzenie tłoczków odpowiadają zazwyczaj zużyte pierścienie uszczelniające, które po pewnym czasie zaczynają przepuszczać wodę, piasek i inne zanieczyszczenia. Wpływa to negatywnie na ruch tłoczka, a więc i na słabszą efektywność hamowania. Jedynym skutecznym rozwiązaniem w takim przypadku jest wymiana tłoczka wraz z uszczelniaczami. Za komplet dla jednego zacisku trzeba zapłacić od 30 do 100 zł.