Podpora wału napędowego

Wał napędowy w samochodzie przenosi napęd z silnika do mostu napędowego. Biegnie on do tylnej osi od skrzyni biegów lub przekładni kątowej, w zależności od ustawienia jednostki napędowej. Dla zminimalizowania ryzyka uszkodzeń wału, a tym samym unieruchomienia pojazdu, konieczna jest podpora wału napędowego.

Typy układów napędowych

Współczesne konstrukcje samochodów posiadają różne rodzaje układów napędowych. Większość dzisiejszych aut jest wyposażona w napęd na przednią oś oraz silnik umieszczony z przodu. Są również konstrukcje, w których wał napędowy w samochodzie napędza tylne koła, a jednostka napędowa znajduje się z przodu, a także takie, gdzie napęd przenoszony jest na obie osie (silnik może być zamontowany zarówno z przodu, z tyłu, jak i centralnie). W klasyczny układzie z napędem na tylną oś oraz silnikiem z przodu oraz napędzie 4x4 pomiędzy skrzynią biegów a tylnym mostem znajduje się wał napędowy, który odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego na koła. Klasyczny układ napędowy jest szczególnie popularny w modelach marek Mercedes, BMW, Toyota czy Lexus, a zwłaszcza w samochodach sportowych. Z kolei napęd na cztery koła to domena aut terenowych, samochodów typu SUV, a także niektórych pojazdów osobowych, np. marki Audi.

Podpora wału napędowego w samochodzie

Wał napędowy w samochodzie obraca się z dużą prędkością na znacznej swej długości. Podczas pracy oddziałują na niego ogromne siły, zwłaszcza siły odśrodkowe, powodujące zginanie się wału. Może to doprowadzić do pęknięcia wału i generowania dużych wibracji przenoszonych poprzez napęd na nadwozie pojazdu. Aby temu zapobiec stosuje się podporę wału napędowego, a niekiedy kilka takich podpór.

Podpora wału napędowego ma postać łożyska zamocowanego do podwozia samochodu, w którego wnętrzu obraca się wał. Dzięki takiemu wzmocnieniu zmniejsza się obszar, na którym wał pracuje bez podparcia, a tym samym niwelowane są siły wpływające na wyginanie się wału podczas pracy. Złe działanie podpory może wynikać ze zwykłego zużycia tego elementu wynikającego z długotrwałej eksploatacji podpory pod dużym obciążeniem. Może dojść również do przedostania się zanieczyszczeń oraz wilgoci do łożyska, co wpłynie na jego szybsze zużycie, a także do uszkodzenia mechanicznego podpory. Gdy dojdzie już do awarii tego elementu, odczujemy to na skutek pojawiających się wibracji podczas ruszania i przyspieszania samochodem. Niestety, wymiana podpory wału napędowego nie należy do czynności łatwych i przyjemnych. Wymaga ona demontażu całego wału, a więc czasochłonnych operacji z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi oraz specjalistycznego kanału lub podnośnika samochodowego.

Popularni producenci podpory wału napędowego

  • FAG
  • MaxGear
  • Meyle
  • Pascal
  • SKF
  • Ruville
  • Triclo
  • Febest

Sklep iParts.pl oferuje podpory wału napędowego do praktycznie każdego typu napędu oraz modelu auta. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i dostarczane przez znanych i godnych zaufania producentów części układu napędowego. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Wał napędowy w samochodzie od iParts.pl to gwarancja jakości w przystępnej cenie rynkowej. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Podpora wału napędowego TEDGUM
Podpora wału napędowego ORIGINAL IMPERIUM
Podpora wału napędowego GSP
Podpora wału napędowego FEBI BILSTEIN
Podpora wału napędowego SWAG
Podpora wału napędowego BTA
Podpora wału napędowego FEBEST
Podpora wału napędowego VAICO

FAQ

Jaka jest rola podpory wału napędowego?

Podpora wału napędowego spełnia bardzo istotną rolę w działaniu całego układu przeniesienia napędu. Jej zadaniem jest ustabilizowanie wału w jednym położeniu, a także redukowanie jego drgań, które mogą powstawać podczas pracy. Zastosowanie podpory wału poprawia więc komfort kierowcy oraz pasażerów, a także realnie wpływa na jakość pracy układu przeniesienia napędu. Rola podpory wału jest więc bardzo istotna, a jej prawidłowe działanie ma realny wpływ na ogólną kondycję naszego samochodu.

Jakie są objawy uszkodzonej podpory wału napędowego?

Uszkodzona podpora wału to wbrew pozorom bardzo powszechna i często występująca usterka, która dotyka samochody wyposażone w tylny napęd. Podpora musi radzić sobie z dużymi przeciążeniami oraz siłami, które na nią działają. W związku z tym łatwo może dojść do jej awarii. W momencie, kiedy podpora wału zostanie uszkodzona, na nadwozie samochodu przenoszone są bardzo silne drgania, których częstotliwość zależna jest bezpośrednio od prędkości obrotowej wału, a więc im wyższa prędkość, tym większe i bardziej uciążliwe wibracje. W niektórych przypadkach może do tego dojść również uciążliwy hałas.

Czy da się jeździć samochodem z uszkodzoną podporą wału?

Teoretycznie da się korzystać z samochodu, który ma uszkodzoną podporę wału. Powinniśmy jednak unikać użytkowania pojazdu, który został dotknięty taką awarią. Uszkodzenie podpory wału może mieć bardzo negatywne skutki na działanie innych elementów układu przeniesienia napędu. Jazda z uszkodzoną podporą może więc wywoływać inne awarie oraz usterki, które będą jeszcze trudniejsze i bardziej kosztowne do usunięcia. Jeśli zaobserwujemy w swoim samochodzie objawy uszkodzenia podpory wału napędowego, powinniśmy jak najszybciej udać się do odpowiedniego serwisu.

Ile kosztuje podpora wału do samochodu?

Ceny podpór wału napędowego zaczynają się w granicach 100 – 200 zł. W niektórych przypadkach koszt zakupu może wynosić nawet kilkaset złotych. Ceny zależne są oczywiście od wersji oraz modelu samochodu, do którego dedykowany jest dany element, jego producenta oraz kilku innych parametrów. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo podporu wału, które pochodzą od renomowanych i sprawdzonych dostawców, a które dostępne są w bardzo atrakcyjnych dla kupującego cenach.

Jak wymienić podporę wału w samochodzie?

Wymiana podpory wału napędowego nie jest zbyt skomplikowana, jednak wymaga dobrego dostępu od strony podwozia oraz wykorzystania specjalistycznych narzędzi. Jeśli nie posiadamy profesjonalnego podnośnika lub kanału, to samodzielna wymiana tego elementu może okazać się niemożliwa. Właśnie dlatego warto takie działania powierzać fachowcom, którzy dysponują doświadczeniem oraz narzędziami, dzięki którym możliwe jest dokonanie takiej naprawy w stosunkowo krótkim czasie.