Tanie piasty koła w iParts.pl!

Piasta koła

Piasta koła w samochodzie to jeden z podstawowych elementów konstrukcji koła. Bez piasty żadne auto nie ruszy nawet z miejsca, ponieważ to ona łączy koło z całą konstrukcją pojazdu. Jakiekolwiek uszkodzenie lub awaria piasty może okazać się bardzo niebezpieczna, dlatego też dbanie o odpowiedni stan techniczny tego elementu jest niezwykle istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W iParts.pl masz do dyspozycji produkty znanych producentów do wszystkich marek i modeli aut, a wśród nich znakomite piasty koła w najniższej rynkowej cenie.

Piasta koła w samochodzie

Piasta to najczęściej element koła napędowego, przekładniowego lub innego podzespołu zamontowanego na wale albo na osi. W piastach zakładane są zazwyczaj łożyska w przypadku połączeń ruchomych, jednak mogą być to również m.in. połączenia wpustowe, wielowpustowe, klinowe czy też wciskowe. We współczesnych samochodach najczęściej znajdują się piasty z łożyskami, będące podstawowymi elementami ich układu jezdnego. Łożyska i piasta koła pozwalają na obracanie się koła na nieruchomych osiach zawieszenia. W dzisiejszych samochodach łożyska i piasty kół można podzielić na dwa podstawowe rodzaje pod względem konstrukcji. Piasty najczęściej stosuje się jako elementy nakładane na nieruchomą oś koła z gwintem, które dokręca się za pomocą nakrętki centralnej. Elementem nieruchomym w takim przypadku jest wewnętrzna bieżnia łożyska, natomiast ruchomym zewnętrzna, na której oparta jest piasta. Podobnie jest w konstrukcji, gdzie łożysko koła jest zintegrowane z bębnem hamulcowym. W przypadku hamulców tarczowych łożysko znajduje się w obudowie, gdzie bieżnia zewnętrzna jest elementem nieruchomym, a w bieżni wewnętrznej znajduje się oś piasty, do której montowane są koła.

Sposób działania piasty koła

Piasta koła to część koła napędowego, powiązana z przegubem i wahaczem. Jej zadaniem jest łączenie z kołem i obracanie, bowiem piasta jest osadzona na osi poprzez łożysko. W niektórych samochodach piasta jest zespolona z łożyskiem i z tarczą lub bębnem hamulcowym. Obecnie na rynku są dostępne trzy generacje łożysk. Pierwsza to kompaktowe łożyska wymienne, składające się z dwóch łożysk zamkniętych w jednej obudowie. Druga generacja to moduły składające się z łożyska i piasty koła, które są nierozbieralne, a więc należy je wymieniać w całości. Trzecia generacja to również całe moduły, składające się z łożyska, piasty, kołnierza do mocowania tarczy hamulcowej, koła oraz zwrotnicy. Często są również wyposażone w czujniki prędkości obrotowej wspomagające pracę systemów ABS i ESP.

Typowe usterki piasty koła w samochodzie

Piasta koła to część, która ma bardzo duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia pojazdu, dlatego też eksperci zalecają, aby wykorzystywać piasty koła tylko i wyłącznie znanych i cenionych producentów. Piasta koła w samochodzie powinna być wymieniona w momencie awarii łożyska. Gdy wymaga ona serwisu pojawia się najczęściej zbyt głośna piasty w czasie jazdy, a także odczuwalne są duże luzy podczas jazdy. Piasty kół oraz łożyska należy wymieniać parami na jednej osi.

Popularni producenci piast kół

  • SKF
  • Japanparts
  • Febi Bilstein
  • GSP
  • BTA
  • Mapco
  • Meyle
  • FAG
  • SWAG
  • Kamoka

Wysokiej jakości i zarazem tania piasta koła tylko w iParts.pl! Wybierz markę swojego samochodu z powyższego zestawienia, następnie podaj model i rocznik, a na końcu wersję silnikową i wybieraj z listy dostępnych części specjalnie wyszukanych dla Twojego samochodu.

Powiązane kategorie produktowe

W iParts.pl posiadamy pełną ofertę piast koła, w której znajdziesz produkty do praktycznie każdej marki samochodu. Oferujemy piasty kół najlepszych światowych producentów. Wszystkie oferowane przez nas części są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).

Polecane akcesoria do układu zawieszenia:

Najpopularniejsi producenci

Piasta koła TOPRAN
Piasta koła FEBEST
Piasta koła FEBI BILSTEIN
Piasta koła KAMOKA
Piasta koła MEYLE
Piasta koła A.B.S.
Piasta koła GSP
Piasta koła ESEN SKV
Piasta koła SNR

FAQ

Jak wymienić piastę koła w samochodzie?

W celu wymiany piasty należy zdjąć koło naszego samochodu, zdemontować zacisk oraz tarczę hamulcową, następnie musimy odkręcić śrubę podtrzymującą łożyska oraz rozpiąć połączenie wahacza i zwrotnicy. Po zdjęciu piasty koła pamiętajmy o dokładnym oczyszczeniu wszelkich powierzchni pod nią się znajdujących. Montując nową część postępujemy odwrotnie niż w wypadku demontażu elementu.

Więcej: Jak naprawić, wymienić piastę koła w samochodzie?

Jakie są przyczyny zużycia lub zniszczenia piast koła?

Piasta jest prostym w budowie elementem zawieszenia. Zniszczenie piasty nie jest prostym zadaniem, jednak czasem zdarza się, że może ona ulec uszkodzeniu. Do głównym powodów może należeć zły montaż oraz zbierające się w jej okolicy zabrudzenia powodujące korozję elementu.

Więcej: Jakie są najczęstsze przyczyny zużycia i uszkodzeń piast i łożysk kół w samochodzie?

Jak sprawdzić piastę koła?

Najlepiej jest to robić drogą eliminacji. Piasta koła może wywoływać bicie koła podczas jazdy, czyli objaw dokładnie taki sam jak w wypadku skrzywienia tarczy czy złego wyważenia koła. Najlepiej jest rozebrać ten element i dokładnie go obejrzeć. Można również sprawdzić, czy jest prosty za pomocą specjalistycznych narzędzi.

Jakie mogą być powody bicia kierownicy podczas jazdy?

Powodem może być źle wyważone koła, luzy na drążkach kierowniczych oraz ich końcówkach, skrzywione tarcze hamulcowe oraz uszkodzone piasty koła. Diagnostyka sprawności tych ostatnich wymaga od nas najwięcej czasu, pracy oraz doświadczenia w tym zakresie, jednak wbrew pozorom jest dość częstym powodem problemów z prowadzeniem samochodu.

Zardzewiała piasta – czy warto wymienić na nową?

Tak. Jeśli na piaście koła widoczne są gołym okiem wżery powstałe wskutek korozji to warto przemyśleć wymianę tego elementu na nowy. Każda niedoskonałość powierzchni piasty koła może prowadzić do problemów podczas jazdy oraz zużycia innych elementów, np. tarcz hamulcowych.

Ile kosztuje piasta koła?

Ceny piast kół zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, a kończą się na kwotach przekraczających 300 zł. W ofercie sklepu można znaleźć szeroki wybór piast kół dedykowanych do wielu różnych modeli samochodów osobowych oraz dostawczych.