Paski wielorowkowe PK

pasek klinowy wielorowkowy

Pasek klinowy, choć niepozorny i mało okazały, jest elementem niezwykle ważnym w prawidłowym funkcjonowaniu wielu urządzeń osprzętu jednostki napędowej. Pasek klinowy wielorowkowy to element o wiele trwalszy i bardziej wydajny niż standardowe paski klinowe, jednak i jemu zdarzają się drobne awarie i uszkodzenia na skutek systematycznej eksploatacji. U nas znajdziesz najwyższej jakości paski klinowe wielorowkowe pochodzące od renomowanych producentów elementów osprzętu silnika. Dodatkowo nasze produkty oferujemy po najniższej cenie rynkowej.  

Pasek klinowy wielorowkowy w samochodzie

Produkowane jeszcze 30 lat temu paski klinowe nie były zbyt trwałymi elementami. Bardzo często ulegały one rozwarstwieniu, szczególnie na brzegach, a także nagminnie wyciągały się i pękały. Ich żywotność szacowano na nie więcej niż 20-30 tys. km przebiegu. Obecnie dzięki paskom klinowym wielorowkowym dystans ten zwiększył się do ponad 60 tys. i są one w stanie wytrzymać nawet kilkuletnią intensywną eksploatację. Pasek wieloklinowy (wielorowkowy) można porównać pod względem budowy do elementu złożonego z kilku pasków klinowych, co przekłada się na ich większą trwałość. Pasek klinowy wielorowkowy charakteryzuje się znacznie mniejszą grubością niż standardowy pasek, co skutecznie zmniejsza naprężenia powstające podczas jego poruszania się na kołach pasowych. Pasek wielorowkowy, w odróżnieniu od zwykłego paska, jest w stanie przekazywać napęd z jednostki napędowej zarówno stroną wewnętrzną (klinową), jak i zewnętrzną (gładką). Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest skuteczne napędzanie kilku urządzeń jednocześnie, jak alternator, pompę wody, pompę wspomagania układu kierowniczego czy też sprężarki systemu klimatyzacji.

Sposób działania paska klinowego wielorowkowego

Pasek klinowy w samochodzie odpowiedzialny jest między innymi za napędzanie pompy wody, alternatora oraz sprężarki klimatyzacji. Ze względu na technikę wykonania wyróżniamy dwa rodzaje pasków – klinowe oraz wielorowkowe. Paski klinowe wielorowkowe stosowane są w większości współcześnie produkowanych samochodów głównie ze względu na udoskonaloną skuteczność działania i zwiększoną wytrzymałość w porównaniu z tradycyjnymi paskami klinowymi. Można śmiało przyjąć, że ponad 90 proc. współczesnych samochodów ma obecnie zamontowane pod maskami paski wieloklinowe. Stworzenie rowków na powierzchni paska klinowego wielorowkowego umożliwiło jego całkowite przyleganie do kół pasowych, co gwarantuje cichszą i wydajniejszą pracę. Pamiętajmy, że niezależnie od rodzaju paska klinowego zastosowanego w naszym samochodzie warto regularnie sprawdzać jego naciąg. Naciąg paska klinowego najlepiej jest sprawdzać w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Czynnością tą nie musimy się przejmować, jeżeli auto wyposażone jest w automatyczny napinacz.

Typowe usterki paska klinowego wielorowkowego w samochodzie

Pasek wieloklinowy, jak większość elementów mechanicznych w samochodzie, ulega naturalnemu procesowi zużycia, czego efektem jest np. jego ścieranie się. Na żywotność paska wpływa również temperatura oraz jego kontakt z produktami ropopochodnymi. Uszkodzony pasek klinowy wielorowkowy może wpływać na długotrwałe oddziaływanie naprężeń na kołach pasowych, czego efektem są pęknięcia na jednym lub kilku klinach. Jeżeli koła pasowe są nadmiernie zużyte lub dochodzi do ich niewspółosiowego ustawienia względem siebie, wówczas dochodzi do stopniowego ścierania się paska wieloklinowego lub też uszkodzenia jego skrajnych klinów. Na pasek negatywnie oddziałują również wszelkie oleje i smary, które przedostaną się na jego powierzchnię. W takich sytuacjach praca paska wielorowkowego zostaje zaburzona i ma on tendencję do ślizgania się po kołach pasowych. Pasek wielorowkowy powinno się wymieniać profilaktycznie co 4 lata, a wraz z nim również napinacze oraz rolki prowadzące.

Popularni producenci pasków klinowych wielorowkowych

  • Bosch
  • SKF
  • Gates
  • Febi Bilstein
  • Lemforder
  • Mapco
  • INA
  • Contitech
  • Dayco
  • Metzger
  • BTA

Chcesz zakupić tani pasek klinowy wielorowkowy do swojego auta? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu wersję silnikową. W iParts.pl znajdziesz tylko i wyłącznie wysokiej jakości paski klinowe wielorowkowe do niemal wszystkich marek współczesnych samochodów.  

Powiązane kategorie produktowe

Wszystkie paski klinowe wielorowkowe, które znajdziesz w iParts.pl, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Z naszej strony zapewniamy profesjonalne doradztwo techniczne, natychmiastową realizację zamówienia oraz najniższe ceny rynkowe na wszystkie oferowane produkty.

Polecane akcesoria do pasków napędowych:

Najpopularniejsi producenci

Pasek klinowy wielorowkowy INA
Pasek klinowy wielorowkowy GATES
Pasek klinowy wielorowkowy SKF
Pasek klinowy wielorowkowy DAYCO
Pasek klinowy wielorowkowy BOSCH
Pasek klinowy wielorowkowy SNR
Pasek klinowy wielorowkowy MEYLE
Pasek klinowy wielorowkowy FEBI BILSTEIN
Pasek klinowy wielorowkowy CONTINENTAL CTAM

FAQ

Jaka jest cena paska klinowego wielorowkowego?

Ceny pasków klinowych wielorowkowych zależne są od ich długości, tego jak duże siły muszą one wytrzymać, a także modelu i wersji samochodu do której są przeznaczone. Pasek klinowy wielorowkowy kosztuje w naszym sklepie od 20 do 50 zł.

Jak wymienić pasek klinowy w swoim samochodzie?

Do wymiany paska wielorowkowego najlepiej jest zablokować wszystkie rolki, a następnie poluzować napinacz. Pozwoli nam to zdjąć pasek oraz założyć nowy. Po tym ustawiamy napinacz w poprzednim położeniu i możemy uwolnić pozostałe rolki.

Dlaczego pasek klinowy w samochodzie może piszczeć?

Z wiekiem guma, z której zbudowany jest pasek wielorowkowy ulega utlenieniu oraz naciągnięciu, co może powodować powstawanie dźwięków podczas pracy. Może się to również wiązać ze ślizganiem paska, a tym samym z chwilowym brakiem napędzania innych elementów osprzętu silnika.

Co ile kilometrów powinienem wymieniać pasek klinowy?

Nie jest to nigdy jasno określone. Rolą kierowcy jest stałe monitorowanie stanu paska wielorowkowego, a także jego naciągnięcia. Jeśli zaczną być widoczne wyraźne ślady użytkowania lub zacznie się problem z jego ślizganiem to warto wymienić pasek na nowy.

Jak sprawdzić stan paska klinowego?

Najlepiej jest to zrobić zaglądając pod maskę i starannie oglądając pasek z każdej strony. Warto również przy okazji sprawdzić, czy jest on odpowiednio naciągnięty i czy nie jest z żadnej strony poszarpany.

Jak zweryfikować czy pasek klinowy jest odpowiednio naciągnięty?

Należy dostać się do niego, przeważnie nie jest zbyt głęboko schowany pod maską, a następnie mocno złapać w miejscu, gdzie nie dotyka żadnej rolki i starać się go maksymalnie przechylić w jedną i w drugą stronę. Jeśli uda nam się przechylić go o więcej niż 90 stopni, to znaczy że musimy go mocniej naciągnąć.