Parowniki klimatyzacji

Parownik klimatyzacjiParownik klimatyzacji stanowi jeden z podstawowych elementów całego układu, w którym dochodzi do procesu wymiany ciepła. Jego głównym zadaniem jest schładzanie powietrza, a następnie dostarczenie go do wnętrza pojazdu we współpracy z wentylatorem dmuchawy nagrzewnicy. Czynnik chłodzący, przed dostaniem się do parownika klimatyzacji musi ulec sprężeniu – dochodzi do tego w zaworze rozprężonym bądź w dyszy dławiącej. Na zakończeniu tych części znajduje się specjalna kapsuła z gazem, która wraz ze wzrostem temperatury powiększa swoją objętość, działając na zasadzie czujnika. Kapsuła ta ma bezpośredni wpływ na działanie przepony zaworu, która wraz ze wzrostem temperatury zmienia kształt, w wyniku czego dochodzi do otwierania lub zamykania iglicy zaworu, odpowiedzialnej za dozowanie czynnika chłodzącego. Nieco inaczej proces ten przebiega w przypadku posiadania dyszy dławiącej zamiast zaworu rozprężonego. Wówczas, niewielkich rozmiarów otwór wewnątrz dyszy wytwarza różnicę ciśnień, przez co jest w stanie dozować ilością przedostającej się cieczy chłodzącej.

Prawidłowa praca parownika klimatyzacji możliwa jest dzięki jego konstrukcji, na którą składa się wiele cienkich, metalowych rurek, przez które przedostaje się czynnik chłodzący (podobnie jak w chłodnicy cieczy).  Ożebrowanie najczęściej wykonane jest z aluminium, które ze względu na niższą wagę i lepsze właściwości przewodzenia ciepła zastąpiło miedź. Po zakończeniu procesu schładzania powietrza, jest ono kierowane do kabiny kierowcy za pośrednictwem wentylatora dmuchawy nagrzewnicy. Warto pamiętać, że w procesie schładzania powietrze ulega znacznemu osuszeniu, czemu towarzyszy proces skraplania. Krople wody można zauważyć na żeberkach parownika, dlatego gdy zauważymy pod naszym samochodem plamę wody to nie powinniśmy mieć powodów do zmartwień, gdyż w tym przypadku jest to naturalne zjawisko.

Lokalizacja parownika klimatyzacji

Parownik klimatyzacji montowany jest w nagrzewnicy. Zlokalizowana jest ona przeważnie głęboko pod deską rozdzielczą i aby dostać się do samego parownika jesteśmy zmuszeni do rozebrania znacznej części wnętrza naszego samochodu, wyjęcia całej nagrzewnicy, rozebrania jej i dopiero wtedy uda nam się uzyskać dostęp do samego parownika układu klimatyzacji.

Czyszczenie parownika klimatyzacji

Parownik układu klimatyzacji jest ważnym elementem całego zespołu. Spełnia odpowiedzialną rolę, jednak na jego powierzchni mogą zbierać się znaczne ilości zabrudzenia. Fakt, że dostęp do niego jest bardzo utrudniony znacznie komplikuje procedurę jego okresowego czyszczenia. Aby skutecznie oczyścić parownik musimy go zarówno odgrzybić jak i mechanicznie usunąć zabrudzenia. Należy jednak pamiętać, że jest to bardzo delikatny element, który łatwo jest uszkodzić, co za tym idzie czyszczenie powinno być wykonane z olbrzymią starannością. Fakt, że tani parownik klimatyzacji samochodowej to koszt w granicach 100-200 zł za gotową do montażu część, jednak zawsze warto zacząć od próby uratowania fabrycznie zamontowanego w naszym pojeździe podzespołu.

Popularni producenci parowników klimatyzacji samochodowej

  • Valeo
  • Denso
  • Nissens
  • Behr
  • Hella
  • Delphi

W naszym sklepie internetowym znajdziesz szeroki wybór części zamiennych pochodzących od renomowanych producentów. Każdy z oferowanych produktów jest nowy, oryginalnie zapakowany i w pełni sprawny.

Wszystkie części, które możesz kupić w naszym sklepie są fabrycznie nowe i pochodzą od renomowanych producentów. Możesz wybierać wśród wielu popularnych na rynku części zamiennych marek. Nasza obsługa zapewnia również profesjonalne wsparcie w zakresie kupna oraz wymiany danej części. Tanie parowniki klimatyzacji cieszą się popularnością wśród klientów naszego sklepu.

Polecane akcesoria do układu klimatyzacji:

Najpopularniejsi producenci

Parownik NISSENS
Parownik DELPHI
Parownik NRF
Parownik VALEO
Parownik VEMO
Parownik MAHLE
Parownik BEHR HELLA SERVICE
Parownik HELLA

FAQ

Do czego służy parownik w układzie klimatyzacji?

Zadaniem parownika jest wymiana ciepła. Jego głównym zadaniem jest schłodzenie powietrza, które następnie trafia do wnętrza pojazdu. Spełnia on więc bardzo ważną rolę, wręcz kluczową dla działania całego układu.

Jak zbudowany jest parownik w układzie klimatyzacji?

Parowniki montowane w samochodach zbudowane są z rurek o owalnym przekroju, które ułożone są w formie żeberek i wymuszają w ten sposób, by powietrze w nich płynące musiało przebyć jak najdłuższą drogę. Wyróżniamy 4 podstawowe typy ich ułożenia: obieg równoległy, obieg typu U, obieg typu S oraz obieg typu W.

Czy przykry zapach w moim samochodzie jest winą parownika?

Przykre zapachy mogą pochodzić z wielu różnych elementów w układzie klimatyzacji, w tym również z parownika. Spełnia on również rolę filtra, więc wszelkie brzydkie zapachy zbierają się w nim latami i dają wrażenie uciążliwego, przykrego zapachu. Wilgoć, która może się w nim zbierać dodatkowo potęguje ten efekt.

Czy samodzielnie mogę wyjąć i oczyścić parownik?

Tak, jednak jego umiejscowienie stanowi spory problem. Przeważnie znajduje się on za nagrzewnicą, zatem schowany jest głęboko pod deską rozdzielczą. Przegroda sprawia, że dostęp do tego elementu jest wyłącznie od wewnątrz, a zatem jeśli planujemy wyjęcie parownika to czeka nas uciążliwe zadanie jakim jest rozebranie wnętrza naszego pojazdu.

Jak zapobiegać powstawaniu uciążliwych zapachów w parowniku?

Należy unikać sytuacji, w których sami wprowadzamy intensywne zapachy, np. jedzenia, perfum, zwierząt lub znaczną ilość wilgoci do wnętrza naszego pojazdu. Również intensywnie pachnące, dedykowane dla samochodów odświeżacze powietrza mogą być źródłem problemu.

Ile kosztuje parownik?

Parownik jest ważnym elementem układu klimatyzacji, dlatego nasz sklep oferuje szeroki wybór tych części, które pasują do wszystkich popularnych modeli samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy klimatyzacji. Ceny parowników mieszczą się w przedziale od 230 do 280 zł.