Panewki główne wału korbowego silnika

Silnik spalinowy posiada dwa rodzaje panewek – panewki główne oraz panewki korbowodowe. Zarówno jedne, jak i drugie pełnią podobną rolę w jednostce napędowej i jak inne tego typu elementy z czasem ulegają zużyciu. Panewki główne znajdziemy pomiędzy blokiem silnika a wałem korbowym.

Panewka w samochodzie

We współczesnych samochodach mogą występować trzy typy panewek. Pierwszy rodzaj to tzw. panewki dwuskładnikowe, w których podstawę stanowi stalowe podłoże z warstwą stopu aluminium. Panewki silnika tego typu wykorzystywane są przede wszystkim w średnio obciążonych jednostkach benzynowych, a także w wolnossących silnikach wysokoprężnych. Drugi typ panewek, czyli elementy trójskładnikowe, są montowane w jednostkach wysokoobrotowych. Tego rodzaju panewki wału silnika, oprócz stalowego podłoża i warstwy aluminium, posiadają trzecią dodatkową warstwę – ślizgową. Trzeci typ panewek, których już praktycznie się nie stosuje, są tzw. panewki lite, które wykonywane były w całości ze specjalnych stopów, przede wszystkim metalu łożyskowego. Panewki silnikowe produkowane są z wykorzystaniem procesu galwanizacji lub poprzez tzw. napylanie katodowe (panewki trójskładnikowe). Zaletą panewek napylanych jest większa wytrzymałość i jednocześnie duża elastyczność.

Sposób działania panewki silnika

Panewka to element łożyska ślizgowego, w której obraca się czop wału. Panewka korbowa zbudowana jest w kształcie pierścienia. Zazwyczaj zrobiona jest z wytrzymałego surowca, takiego jak np. brąz, żeliwo szare lub tworzywa sztuczne. Niektóre panewki silnika posiadają w miejscu styku z wałem nacięte rowki, których funkcją jest rozprowadzanie środka smarującego. Panewki główne łożyskują wał na uchwytach w skrzyni korbowej. Jednym z pierwszych symptomów zepsutych panewek jest delikatne klekotanie po odpaleniu zimnego silnika.

Typowe usterki panewek silnika w samochodzie

To, co najgorszego może się zdarzyć w silniku, to obrócenie panewek korbowych. Łagodzą one tarcie powstające w trakcie zmiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. W wyniku zapchania się kanałów olejowych (rowków), olej nie ma możliwości dotarcia do panewki wału silnika, co w efekcie prowadzi do jej zatarcia oraz obracania się. Awaria może być również wynikiem zbyt mocno zabrudzonego oleju, np. opiłkami metalu lub fragmentami zużytego filtra oleju. Stosowanie wszelkiego rodzaju preparatów do uszczelniania jednostki napędowej także może skutecznie zmniejszyć drożność kanałów olejowych. Obrócenie panewki silnika prowadzi do uszkodzenia czopu wału, po którym porusza się korbowód. Naprawa polega na wymianie korbowodu oraz wszystkich panewek. W skrajnych przypadkach konieczna będzie wymiana całej jednostki napędowej.

Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund odpowiednie panewki silnikowe do Twojego auta.

Jeżeli interesuje Cię tania panewka silnika, która jednocześnie oferuje najwyższą jakość wykonania, to nasza oferta idealnie pasuje do Twoich wymagań. W naszym sklepie otrzymujesz dostęp do części pochodzących wyłącznie od sprawdzonych producentów motoryzacyjnych, którzy dają gwarancję na swoje produkty. Kupuj w iParts.pl szybko, tanio i pod fachowym okiem naszych doradców.

Najpopularniejsi producenci

Panewki główne KING
Panewki główne IPSA
Panewki główne KOLBENSCHMIDT
Panewki główne GLYCO
Panewki główne FAI AutoParts
Panewki główne MAHLE
Panewki główne NPS
Panewki główne JAPANPARTS

FAQ

Od czego psuje się panewka?

Mocno zabrudzony olej silnikowy często zapycha kanały olejowe, co z kolei prowadzi do zacierania się panewek i ich obracania. Konsekwencją całego procesu jest najczęściej uszkodzenie czopu wału lub przebicie bloku silnika przez korowód. Aby temu zapobiec, należy pamiętać o systematycznej wymianie oleju, zapewnić optymalną pracę jednostce napędowej, a także stosować wyłącznie dobrej jakości części zamienne.

Ile kosztuje wymiana panewek w silniku?

Sama panewka kosztuje niewiele. Cały komplet można już kupicie za ok. 150 zł, jednak koszt ich wymiany, w zależności od dostępu, może być już o wiele większy. A ile kosztuje naprawa panewki w silniku? Wskazanie jednoznacznej ceny nie jest łatwe, ponieważ może się ona różnić w zależności od tego, z jakim modelem samochodu mechanik ma do czynienia. Na przykład w przypadku czterocylindrowych jednostek napędowych koszt powinien oscylować w granicach od 1000 zł do nawet 3000 zł.

Czy każdy silnik ma panewki?

Panewki znajdują się zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Panewki wału korbowego to podstawowe elementy każdej jednostki tłokowej. Panewki, jako łożyska ślizgowe, składają się z dwóch półpanewek okalających czop korbowy wału korbowego, które oddzielają go od stopy korbowodu. Panewki dwuskładnikowe montowane są najczęściej w średnio obciążonych silnikach benzynowych oraz w wolnossących dieslach. Z kolei panewki trójskładnikowe stosuje się w jednostkach wysokoobrotowych.

Jakie są objawy obróconej panewki?

Jednostajne, miarowe stukanie z komory silnika może świadczyć o konieczności natychmiastowej wymiany panewki. Takie stukanie powinno być szczególnie dobrze słychać, gdy staniemy obok samochodu, którego jednostka napędowa pracującego na biegu jałowym. Zbagatelizowanie tego sygnału może skutkować obróceniem panewki.

Obracająca się panewka wywołuje duże tarcie, co z kolei prowadzi do zwiększania temperatury silnika. Większa temperatura może być przyczyną sklejenia panewki z korbowodem i wałem korbowym. Wówczas najczęściej dochodzi do wybicia dziury w bloku silnika przez korbowód, co jest równoznaczne z trwałym zniszczeniem jednostki napędowej.

Kiedy wymieniać panewki?

Panewki zazwyczaj pracują bezgłośnie. Z czasem jednak mogą ulec zużyciu, co przejawia się najczęściej charakterystycznym stukotem dochodzącym z silnika. Bagatelizowanie delikatnego stukania może doprowadzić do obrócenia panewki, czyli jej zatarcia.

Kiedy wymienić panewki? Prewencyjna wymiana tych elementów powinna następować średnio co 100 tysięcy kilometrów. Wymiana panewek w silnikach wysokoprężnych powinna mieć miejsce częściej, ze względu na obecność sadzy i innych pozostałości spalania. Dla Diesli optymalnym interwałem wymiany panewek jest od 60 do 70 tysięcy przejechanych kilometrów.