Olej do dyferencjału

Obecnie każdy samochód posiada co najmniej jeden mechanizm różnicowy na pokładzie. Auta terenowe oraz sportowe mogą ich mieć nawet kilka, po jednym na każdą oś oraz centralny dyferencjał, tzw. międzyosiowy. Aby takie rozwiązanie mogło prawidłowo spełniać swoją funkcję, odpowiednie smarowanie mechanizmu różnicowego jest absolutnie niezbędne.

Dyferencjał w samochodzie

Najczęściej podczas pokonywania zakrętów samochodem dwa koła tej samej osi muszą pokonać odcinki o różnej długości. Dla zachowania prawidłowego toru jazdy, koła musza obracać się z różnymi prędkościami. Zastosowanie mechanizmu różnicowego pozwala na przekazywanie jednakowego momentu obrotowego na oba koła, bez względu na napotykany opór. Dzięki temu koło o mniejszych oporach toczenia może obracać się szybciej od koła mającego większy opór. W samochodach z napędem na tylną lub przednią oś dyferencjał umieszczony jest pomiędzy kołami napędzającej osi. Z kolei w autach sportowych oraz terenowych wyposażonych w napęd 4x4 pojawia się również dyfer międzyosiowy, nazywany centralnym mechanizmem różnicowym. Bez względu jednak na ilość dyferencjałów oraz ich funkcje w danym modelu auta, właściwe smarowanie mechanizmu różnicowego odgrywa w nim kluczową rolę.

Olej do dyferencjału

Każdy dyfer działa z wykorzystaniem oleju, bez względu na to, czy jest to rozwiązanie oparte na przekładniach zębatych czy też sprzęgle lepkościowym. Olej mechanizmu różnicowego zapewnia ciągłe smarowanie poszczególnych elementów, zmniejsza ich wzajemne tarcie oraz powstające wibracje, chroni mechanizm przed korozja oraz zachowuje jego ogólną sprawność i czystość. Zła obsługa olejowa dyferencjału lub jej całkowite zaniechanie sprawi, że żywotność przekładni różnicowej drastycznie się zmniejszy, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty związane z naprawą lub kupnem i wymianą nowego dyferencjału.

Jaki olej do mostu napędowego?

W zależności od modelu samochodu stosowane są odpowiednie rodzaje olejów silikonowych lub zwykłych. Aby odpowiednio dobrać olej do dyferencjału, w pierwszej kolejności należy zapoznać się ze wskazaniami producenta auta odnośnie charakterystyki takiego płynu oraz częstotliwości jego wymiany. Jednymi z najpopularniejszych obecnie produktów wykorzystywanych do smarowania dyfra w samochodzie są oleje klasy GL-4 oraz GL-5. Pamiętajmy jednak, że nie należy ich stosować zamiennie i stosować teoretycznie lepszego GL-5 w sytuacji, gdy producent zaleca stosowanie oleju GL-4. Trzeba brać również pod uwagę klasę lepkości oleju mechanizmu różnicowego. Klasyfikacja SAE mówi o klasach lepkości 75W, 80W, 90W oraz 140W. Co do zastosowania odpowiedniego preparatu oraz częstotliwości jego wymiany należy trzymać się zaleceń producenta, a także skonsultować się wykwalifikowanym mechanikiem.

Popularni producenci olejów do mostu napędowego

  • Mobil
  • Castrol
  • Motul
  • Liqui Moly
  • Ravenol

Największy wybór olejów mechanizmu różnicowego tylko w iParts.pl! Dostępny olej do mostu napędowego to produkty renomowanych marek specjalizujących się w produkcji olejów samochodowych i wszelkiego rodzaju płynów eksploatacyjnych. Aby znaleźć odpowiedni produkt, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili otrzymasz pełną listę preparatów, które zapewnią odpowiednie smarowanie mechanizmów różnicowych w Twoim samochodzie.

Olej do tylnego mostu w iParts.pl to gwarancja najlepszej jakości w atrakcyjnej cenie. Zapewniamy profesjonalna obsługę, fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Oleje mechanizmu różnicowego i mostu LIQUI MOLY
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu MOTUL
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu CASTROL
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu EUROL
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu MOBIL
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu ARAL
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu SHELL
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu VAICO
Oleje mechanizmu różnicowego i mostu FEBI BILSTEIN

FAQ

Co ile trzeba wymieniać olej w dyfrze?

Jeżeli producent samochodu nie zaleca wyraźnie krótszych interwałów, olej w dyferencjale należy zawsze wymieniać nie później niż co 40 tys. km. Z całą pewnością czasu tego nie powinno się wydłużać, nawet jeśli producent auta twierdzi inaczej. W starszych konstrukcjach również zaleca się interwały co około 40 tys. km, obecnie można przejechać 80-100 tys. km. Zdarza się, że producent w ogóle nie przewiduje konieczności wymiany oleju w mechanizmie, trzeba jedynie kontrolować, czy nie pojawiły się w nim wycieki.

Jaki olej do mechanizmu różnicowego?

W zależności od modelu samochodu stosowane są różne rodzaje olejów silikonowych lub zwykłych. Aby prawidłowo dobrać olej do dyferencjału w samochodzie, przede wszystkim należy zapoznać się z zaleceniami producenta auta odnośnie charakterystyki takiego płynu oraz częstotliwości jego wymiany. Jednymi z najpopularniejszych obecnie produktów wykorzystywanych do smarowania mechanizmu różnicowego są oleje klasy GL-4 oraz GL-5. Nie należy ich stosować zamiennie i używać teoretycznie lepszego GL-5 w sytuacji, gdy producent zaleca stosowanie oleju GL-4. Trzeba brać również pod uwagę klasę lepkości oleju. Klasyfikacja SAE mówi o klasach lepkości 75W, 80W, 90W oraz 140W. Co do zastosowania odpowiedniego preparatu oraz częstotliwości jego wymiany, należy trzymać się zaleceń producenta, a także skonsultować się wykwalifikowanym mechanikiem.

Do czego służy olej w dyferencjale?

Dyferencjał, a dokładniej przekładnia różnicowa, występuje najczęściej w samochodach tylnonapędowych. Skoro jest to przekładnia, działająca w podobny sposób do skrzyni biegów, musi więc również być podobnie zbudowana i wykonywać zbliżoną do niej pracę. I tak też się dzieje. W dyferencjale wiele metalowych elementów podlega sile tarcia. Ze względu na nie elementy mechanizmu różnicowego wymagają stałego i wydajnego smarowania, które redukuje tarcie, chłodzi oraz oczyszcza (odbiera zanieczyszczenia). Bez oleju dyferencjał funkcjonowałby równie długo i z podobnym negatywnym skutkiem, jak skrzynia biegów lub silnik pozbawiony smarowania. Skończyłoby się to zatarciem, a więc całkowitym zniszczeniem całego mechanizmu.

Ile kosztuje olej do dyferencjału?

Wszystko zależy od modelu samochodu jego wieku, stanu technicznego, rodzaju dyferencjału, a także od samego producenta takiego preparatu. Nie jest to jednak wydatek zbyt duży. Dobry olej mechanizmu różnicowego można kupić już za ok. 25-30 zł. Te lepsze preparaty kosztują jedynie kilkanaście, maksymalnie kilkadziesiąt złoty więcej.

Jak wymienić olej w moście?
  • Sprawdzamy, jaki olej jest nam potrzebny.
  • Oczyszczamy okolice korka wlewowego oraz spustowego.
  • Odkręcamy korek wlewowy w celu inspekcji stanu oleju.
  • Odkręcamy korek spustowy i spuszczamy olej.
  • Zakręcamy korek spustowy.
  • Wlewamy nowy olej do momentu, gdy zacznie się on nam przelewać przez korek wlewowy.
  • Zakręcamy korek wlewowy.