Odmy olejowe silnika samochodowego

Podczas trwania procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, z komory spalania poprzez pierścienie w tłokach przedostaje się do skrzyni korbowej pewna ilość gazów, które powodują wzrost ciśnienia w skrzyni. Aby obniżyć powstałe w ten sposób ciśnienie i utrzymać je na właściwym poziomie, niezbędna jest odma olejowa, nazywana również przewodem odpowietrzającym skrzynię korbową.

Odma olejowa w samochodzie

W skrzyni korbowej, zaraz pod tłokami, powstaje nadciśnienie na skutek przedostawania się tam powietrza lub gazów z komory spalania. Skrzynia korbowa silnika to pusta przestrzeń w komorze jednostki napędowej, w której znajduje się wał korbowy. To tam dochodzi do wstępnego sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej, która z niewielką ilością oleju silnikowego zostaje przekierowana do komory spalania. Do prawidłowego wykonania tego procesu potrzebna jest sprawnie funkcjonująca odma silnika. Jej zadanie jest minimalizowanie ryzyka niekontrolowanego wzrostu ciśnienia gazów w skrzyni korbowej, co może doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej. Odma jest najczęściej połączona z separatorem oleju, którego zadaniem jest skraplanie mgły olejowej i przekierowywanie jej ponownie do silnika. Do odmy olejowej podłączony jest również podgrzewacz, który odpowiada za rozpuszczanie gęstych osadów, a więc dba o czystość całego układu. Ponadto działanie odmy wspomaga zawór PCV, którego zadaniem jest odprowadzanie gazów z jednostki napędowej oraz doprowadzanie świeżego powietrza, a także membranowy zawór wyrównywania ciśnień, który usuwa nadmierne gazy, kierując je do układu dolotowego.

Sposób działania odmy olejowej

W starszych typach pojazdów odma olejowa w samochodzie miała postać przewodu, którego zadaniem było odprowadzenie gazów spalania ze skrzyni korbowej na zewnątrz. We współczesnych konstrukcjach aut odma jest nieco bardziej złożonym elementem, gdzie spaliny, których ciśnienie jest regulowane poprzez specjalny zawór, odprowadzane są do kolektora dolotowego, a następnie do komór spalania jednostki napędowej. Podczas tego procesu urządzenie zwane separatorem oddziela z gazów olej silnikowy, który trafia z powrotem do miski olejowej.

Typowe usterki odmy olejowej w samochodzie

Samochodowa odma silnika, jak większość elementów w tym układzie, ma określony okres swojej żywotności. Problem pojawia się z czasem, gdy gromadzą się w niej pozostałości w postaci gęstej mazi, która może doprowadzić do zatkania przewodu. Uszkodzona odma olejowa prowadzi do powstawania w komorze korbowej nadciśnienia, czego objawem jest najczęściej przedostawanie się oleju z jednostki napędowej przez uszczelnienia. Usterka odmy olejowej może powodować również podnoszenie się bagnetu, wykorzystywanego do sprawdzania poziomu oleju w silniku. Gdy wyjmiemy bagnet lub odkręcimy korek wlewu oleju, usłyszymy wówczas charakterystyczny syk świadczący o uchodzącym ciśnieniu. Niestety, wymiana odmy silnika jest usługą kosztowną, zwłaszcza gdy awarii uległ uszczelniacz od strony skrzyni biegów.

Popularni producenci odm olejowych

  • Febi Bilstein
  • SWAG
  • Topran
  • Vaico
  • Metzger
  • MaxGear

Jeżeli w Twoim samochodzie odpowietrzenie skrzyni korbowej nie działa prawidłowo, potrzebujesz nowej odmy olejowej. W iParts.pl znajdziesz bogaty wybór tego rodzaju części pochodzące wyłącznie od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego samochodu. Znajdziemy dla Ciebie idealne rozwiązanie w kilka sekund.

Jeśli tania odma olejowa, to tylko w iParts.pl! Wszystkie oferowane przez nas części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. To najlepsza relacja ceny do jakości. Zapewniamy najwyższą jakość wszystkich produktów oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Odpowietrzenie VAICO
Odpowietrzenie GATES
Odpowietrzenie METZGER
Odpowietrzenie ORIGINAL IMPERIUM
Odpowietrzenie Metalcaucho
Odpowietrzenie FEBI BILSTEIN
Odpowietrzenie SWAG
Odpowietrzenie ABAKUS
Odpowietrzenie MAXGEAR

FAQ

Czym jest odma olejowa?

Odma olejowa ma za zadanie skuteczne odpowietrzenie skrzyni korbowej, kierując gazy do cylindrów. Niewłaściwe działanie tego systemu odpowietrzania może doprowadzić do niekontrolowanego wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej oraz wycieku oleju. Konsekwencją zapchanej odmy może być nawet poważna awaria jednostki napędowej.

Na czym polega odpowietrzanie skrzyni korbowej?

Podstawowym zadaniem układu odpowietrzania jest rozładowanie nadciśnienia gazów spalinowych generowanych w skrzyni korbowej silnika, odseparowanie z nich cząstek oleju oraz doprowadzenie strumienia gazów do kolektora dolotowego. Dzięki temu układowi gazy spalinowe zostają wymieszane z zasysanym powietrzem i trafiają ponownie do cylindrów jednostki napędowej. Proces dystrybucji oczyszczonych gazów spalinowych jest kontrolowany przez zawory lub klapy sterowane pneumatycznie bądź elektronicznie. Regulacja przepływu gazów do kolektora dolotowego uwzględnia zmiany ciśnienia w skrzyni korbowej, ponieważ zbyt duże podciśnienie mogłoby uszkodzić trwale uszczelnienia silnika.

Czym są przedmuchy gazów spalinowych?

Przedmuchy gazów spalinowych mogą pojawiać się w kilku obszarach silnika. Najbardziej narażonym miejscem jest przestrzeń pomiędzy pierścieniami tłokowymi, tłokiem a cylindrem. To właśnie tutaj z komory spalania gazy spalinowe dostają się do skrzyni korbowej w największych ilościach. Kolejnym newralgicznym obszarem przedmuchów jest przestrzeń wokół prowadnic zaworowych oraz ułożyskowań turbosprężarek. Dodatkowym problemem jest zjawisko „porywania” drobnych cząstek oleju przez strumień gazów spalinowych i przekazywania ich do wnętrza układu odpowietrzania. Aby wyeliminować niekorzystny proces przemieszczania cząstek oleju wraz z gazami spalinowymi, wykorzystuje się specjalne oddzielacze olejowe.

Ile kosztuje odma olejowa?

Przede wszystkim warto pamiętać, że koszt zadbania o odmę wobec ewentualnych kosztów naprawy jest relatywnie niewielki. Cena nowej odmy olejowej to koszt w granicach około 200 zł, jednak cena może się wahać w zależności od konkretnego modelu auta. Wymiana czy czyszczenie odmy nie powinno również wiązać się z dużymi kosztami. Najważniejsze są jednak regularne przeglądy, wymiany filtrów i olejów. Pozwoli to wydłużyć żywotność odmy olejowej i zaoszczędzić pieniądze.

Kiedy odma olejowa nadaje się do wymiany?

Jeżeli podczas jazdy da się odczuć charakterystyczne “szarpanie” jednostki, pojawi się nierównomierna praca silnika na wolnych obrotach czy też na desce rozdzielczej zapali się sygnalizacja w postaci kontrolki jednostki napędowej, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo awarii odmy olejowej. W takiej sytuacji należy jak najszybciej udać się do serwisu celem naprawy lub wymiany tego elementu.