Czujniki wydechu - ciśnienia i temperatury spalin

Wprowadzanie coraz bardziej restrykcyjnych norm dotyczących emisji spalin sprawia, że w najnowszych samochodach montowana jest coraz większa ilość czujników mających monitorować skład generowanych przez silnik spalin. Montowane obecnie sensory to m.in. czujnik temperatury spalin (EGT), czujnik ciśnienia spalin czy sonda lambda. Wszystkie te sensory są odpowiedzialne za jak największą czystość spalin wydalanych przez układ wydechowy do atmosfery.

Czujniki układu wydechowego w samochodzie

Układ wydechowy znajduje się w każdym pojeździe z silnikiem spalinowym. Początkowo układ wydechowy był odpowiedzialny wyłącznie za redukcje hałasu i odprowadzenie spalin z dala od kierowcy oraz pasażerów. Z czasem okazało się, że układ wydechowy ma również duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej.

Szybki rozwój światowej motoryzacji sprawił, że z roku na rok przybywało coraz więcej samochodów, które zaczęły emitować do atmosfery ogromne ilości szkodliwych substancji. Zaczęto wprowadzać więc dyrektywy, przepisy i normy emisji spalin, które zmusiły koncerny motoryzacyjne do opracowania i montowania w samochodach systemów odpowiedzialnych za redukcję niebezpiecznych substancji emitowanych w spalinach. Nad ich prawidłową pracą czuwają dziś zaawansowane czujniki układu wydechowego.

Czujnik temperatury spalin i czujnik różnicy ciśnień

Czujnik temperatury spalin odpowiada, jak można się łatwo domyślić, za pomiar temperatury spalin. Zebrane przez czujnik dane są następnie przekazywana do jednostki sterującej jednostki napędowej lub ECU, gdzie podejmowane są odpowiednie działania.

Głównym zadaniem czujnika temperatury spalin w silnikach benzynowych jest ochrona newralgicznych elementów przed zbyt wysokimi temperaturami, które często występują w jednostkach napędowych o mniejszych gabarytach. Jeśli temperatura spalin będzie zbyt wysoka, ECU zmniejszy ją np. obniżając doładowanie ciśnienia w przypadku turbosprężarek lub zwiększając ilość paliwa wtryskiwanego do katalizatora.

Czujnik temperatury spalin w silnikach Diesla wykorzystuje się również do monitorowania temperatury, jaką ma czujnik ciśnienia spalin filtra cząstek stałych (DPF). Pozwala to ustalić optymalną temperaturę regeneracji, ograniczając tym samym emisję szkodliwych substancji zawartych w spalinach. W nowoczesnych układach wydechowych znajdują się często trzy lub więcej czujników (przed turbosprężarką, przed filtrem cząstek stałych i za filtrem FAP / DPF/ GPF).

W 2014 roku wprowadzono na terenie Unii Europejskiej normę emisji spalin Euro 6. Nakłada ona rygorystyczne wymogi odnośnie emisji spalin szczególnie w przypadku samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Zgodnie z normą Euro 6, maksymalna wartość emisji tlenku azotu nie może przekroczyć poziomu 400 mg/kWh (redukcja o 80 proc. w stosunku do Euro 5), a maksymalna wartość cząstek stałych nie powinna być większa od 10 mg/kWh, czyli redukcja o 66 proc. w stosunku do normy Euro 5.

Popularni producenci czujników układu wydechowego

  • Stark
  • Febi Bilstein
  • NGK
  • Pierburg
  • Meat&Doria
  • VDO
  • Metzger
  • Esen SKV

Tylko w iParts.pl wysokiej jakości czujnik układu wydechowego w przystępnej cenie. W ofercie znajdują się m.in. czujniki temperatury spalin, ciśnienia spalin, czujniki ciśnienia doładowania, sondy lambda oraz katalizatory do każdego współczesnego modelu samochodu. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po czujnik ciśnienia spalin w bardzo dobrej ofercie cenowej. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, szybką obsługę, szeroki wybór części oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Czujnik / Sonda MEAT & DORIA
Czujnik / Sonda HOFFER
Czujnik / Sonda BOSCH
Czujnik / Sonda SIDAT
Czujnik / Sonda WALKER PRODUCTS
Czujnik / Sonda TRISCAN
Czujnik / Sonda NGK
Czujnik / Sonda METZGER
Czujnik / Sonda LUCAS

FAQ

Jakie czujniki montowane są w układach wydechowych?

W nowoczesnych układach wydechowych znajdziemy wiele różnych czujników oraz sond, których zadaniem jest stałe śledzenie i monitorowanie jakości oraz ilości spalin wydostających się z naszej jednostki napędowej. Ich zadaniem jest przekazywanie odczytów do komputera, który dzięki temu jest w stanie dobrać odpowiednie parametry pracy całego silnika, a co za tym idzie może realnie poprawić jakość gazów wydechowych, które będą mniej toksyczne i mniej niebezpieczne dla naszego środowiska.

Czy można jeździć z uszkodzoną sondą lambda?

Sonda lambda odpowiada za odczyt różnych parametrów spalin, które trafiają z naszej jednostki napędowej do układu wydechowego. Jakiekolwiek problemy z jej działaniem mogą doprowadzić do obniżenia jakości pracy silnika, np. przez niewłaściwe dobieranie proporcji w mieszance powietrza oraz benzyny. Uszkodzona sonda lambda może doprowadzić również do zniszczenia naszego katalizatora, w którym dochodzi często do zniszczenia warstwy aktywnej. W przypadku usterki sondy lambda warto jak najszybciej wymienić ją na nowy element.

Jak rozpoznać uszkodzony czujnik ciśnienia spalin?

Uszkodzony czujnik ciśnienia spalin daje bardzo podobne objawy jak zatkany filtr DPF lub GPF. Możemy się wówczas liczyć ze spadkiem mocy naszego silnika, znacząco wzrasta zapotrzebowanie jednostki na paliwo, a dodatkowo w kabinie samochodu pojawia się charakterystyczny zapach benzyny lub ropy. Ze względu na duże podobieństwa efektów obu tych usterek, ich właściwe zdiagnozowanie bywa bardzo problematyczne i wymaga ingerencji doświadczonego specjalisty.

Ile kosztują nowe czujniki układu wydechowego?

Ceny czujników, które montowane są w układach wydechowych, zależne są od wielu parametrów. W grę wchodzą tutaj kwestie rodzaju danego czujnika, jego przeznaczenia, a także wersji i modelu samochodu, do którego jest on dopasowany. Koszt zakupu waha się również w zależności od producenta samej części. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo produkty pochodzące od sprawdzonych i renomowanych dostawców, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach.

Jaka jest żywotność sondy lambda?

Żywotność sondy lambda znajdującej się w układzie wydechowym może być różna w zależności od modelu oraz wersji silnika, do którego jest dedykowana. Oczywiście zależy również od tego, czy jest to produkt oryginalny, czy zamiennik, a jeśli zamiennik to jakiej jest on jakości. Średnia żywotność sondy lambda wynosi w granicach 150 – 200 tysięcy kilometrów. Zdarzają się oczywiście przypadki, gdzie jest ona w stanie wytrzymać znacznie powyżej 300 tysięcy i również nie powinno nas to dziwić.