Zmiany w przepisach dotyczących tablic rejestracyjnych. Koniec z obowiązkiem wymiany numerów, problemy z tablicami amerykańskimi

Data:

Ostatnie zmiany prawne dotyczące tablic rejestracyjnych to kolejne z serii działań ustawodawcy, które mają ułatwiać życie kierowcom i właścicielom aut. Te poprzednie przyniosły więcej zamieszania niż korzyści. Jak będzie tym razem?

Wiem, że w tym roku zmieniły się przepisy dotyczące tablic rejestracyjnych – pisze do nas Karol z Gliwic. – Nie trzeba będzie ich już wymieniać przy okazji kupna nowego auta, choć nie jestem pewien, czy dotyczy to każdego przypadku. Jakiś czas temu sporo słyszałem o zamieszaniu związanym z samochodami sprowadzanymi z USA i Japonii. Problem dotyczył właśnie tablic rejestracyjnych do tych aut. Podobno również od jakiegoś czasu niektórzy kierowcy mają spore trudności z przejściem przeglądu właśnie ze względu na tablice rejestracyjne. O co tu chodzi? Pytam, bo akurat zastanawiam się na kupnem samochodu sprowadzonego ze Stanów, ale jeśli ma to oznaczać, że nie będę go mógł normalnie użytkować lub robić jakieś grube kombinacje, żeby dało się nim jeździć, to jednak spasuję.

Rzeczywiści, w ostatnich latach mieliśmy kilka zmian dotyczących tablic rejestracyjnych, które to zmiany wywoływały coś więcej niż zamieszanie. Po dwóch nowelizacjach doszło do sytuacji, w której część kierowców znalazła się bądź to w bardzo trudnej sytuacji, bądź też stanęli w obliczu ewidentnego bubla prawnego. O co chodzi?

Nowe przepisy dotyczące wymiany tablic rejestracyjnych. Co zmieniło się od 31 stycznia 2022 roku?

Do tej pory kupując samochód używany – używany, a więc wcześniej już zarejestrowany i posiadający odpowiednie tablice rejestracyjne – każdy kierowca miał obowiązek przerejestrować go na swoje nazwisko, a dodatkowo wymienić tablice rejestracyjne, o ile pojazd ten zarejestrowany był na terenie innego powiatu. Była to zaszłość z czasów słusznie minionych, kiedy państwo czuło potrzebę mieć pod kontrolą wszystko i wszystkich jeszcze bardziej niż jest to obecnie. Po zmianie, która weszła w życie 31 stycznia 2022 roku, tablice rejestracyjne są przypisane do samochodu, nie do jego właściciela (w zasadzie do jego miejsca zameldowania czy zamieszkania), co oznacza, że mieszkając w Krakowie, możesz zakupić auto od kierowcy z Gdańska i użytkować je spokojnie na gdańskich numerach. Możesz, ale nie musisz. Jeśli chcesz wymienić tablice na nowe, masz do tego pełne prawo. Masz też obowiązek dokonać wymiany tablic na nowe, jeśli:

  • stare tablice zostały uszkodzone lub są nieczytelne;
  • nie są zgodne z obecnie obowiązującym standardem.

Oczywiście, przy tej okazji od razu nasuwa się wspomnienie problemu z tablicami rejestracyjnymi aut sprowadzanych z USA lub Japonii. W krajach tych tablice rejestracyjne posiadają mniejsze wymiary, przez co i samochody przeznaczone na tamtejsze rynki projektowane są z myślą o mniejszej przestrzeni niezbędnej do ich montażu. Aby pójść na rękę właścicielom tych właśnie aut, polski ustawodawca kilka lat temu wprowadził do użytku krajową wersję tablic rejestracyjnych o zmniejszonym formacie. No i zaczęły się problemy.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny akcesoriów samochodowych w naszej ofercie!

Montaż zmniejszonych tablic rejestracyjnych, zwanych „amerykańskimi”. Jakie problemy się z tym wiążą?

Polskie tablice rejestracyjne o zmniejszonym formacie są wersją skróconą tablic standardowych, a ich numeracja ogranicza się zwykle do 1 litery i 3 cyfr. Tablice te tak bardzo spodobały się polskim kierowcom, że ci bardzo chętnie zaczęli się po nie zgłaszać, nawet jeśli obiektywnie rzecz ujmując nie mieli żadnej potrzeby montować tablic o zmniejszonym formacie. Wydziały komunikacji tablice te wydawały początkowo na podstawie samej deklaracji właściciela samochodu, który zaznaczał, iż w jego samochodzie nie można zamontować tablic standardowych. Chętnych na te tablice zrobiło się wkrótce tak wielu, że przerosło to i oczekiwania i możliwości wydziałów komunikacji. Jak zaczęto sobie z tym radzić? Początkowo wprowadzając kontrole tablic rejestracyjnych, ze szczególnym naciskiem na wszystkich tych właścicieli aut, którzy zadeklarowali niemożność zamontowania w swoich pojazdach tablic standardowych. Ale to nie wszystko.

Mniej więcej rok przed rezygnacją z obowiązku zmiany tablic rejestracyjnych, ustawodawca wprowadził pakiet przepisów sprawiających, iż właściciele aut typowo europejskich, przystosowanych do standardowych tablic rejestracyjnych, a jeżdżący na nowych tablicach małoformatowych, mogą mieć poważne problemy z przejściem przeglądu. O ile bowiem wcześniej taka sytuacja była nieraz przez diagnostów tolerowana, to od 2 lat jest to już wprost zabronione. Oczywiście, jeśli sprowadzacie auta z USA lub Japonii i jego konstrukcja jest dostosowana do małych tablic rejestracyjnych (posiadają zmniejszoną, dostosowaną do lokalnych standardów blendę), nadal możecie śmiało i całkowicie zgodnie z prawem starać się o polskie tablice małoformatowe. Ani policja, ani diagnosta nie będą mieli podstaw to robienia Wam z tego tytułu jakichkolwiek problemów.

Dlaczego nie możemy korzystać z wprowadzonych niedawno profesjonalnych tablic rejestracyjnych? Dla kogo są przeznaczone?

Na koniec jeszcze słowo o innej sprawie z ostatnich lat związanej z tablicami rejestracyjnymi. Spodziewane i wyczekiwane przez wielu tzw. profesjonalne tablice rejestracyjne – wprowadzane na wzór niemieckich, a umożliwiające np. komisom samochodowym czasowe zarejestrowanie każdego wystawionego na sprzedaż auta, by potencjalny kupiec mógł wybrać się legalnie na jazdę próbną takim pojazdem – okazały się jednym wielkim bublem prawnym. Jeden skromy dopisek do ustawy sprawił, iż z tablic tych praktycznie nie da się skorzystać. Zostały zarezerwowane wyłącznie dla aut, które nigdy wcześniej nie były rejestrowane. Nigdzie. I tak oto po raz kolejny musieliśmy się wszyscy obejść smakiem.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.