Zatkana odma olejowa. Jak rozpoznać objawy tej awarii i do czego może ona doprowadzić?

Data:
W kategorii Odpowietrzenie

Jeden z klientów skarżył się naszemu specjaliście na problemy z uszczelnieniami silnika, które mu regularnie „wywalają” na skrzyni korbowej. W odpowiedzi nasz ekspert poradził mu sprawdzenie stanu odmy olejowej i zmianę oleju silnikowego na lepszy. Dlaczego? Ponieważ jakość oleju wpływa również na pracę odmy olejowej, a ta – kiedy się zatka – prowadzi m. in. do wybijania uszczelnień. Ale po kolei.

Czym jest odma olejowa?

Odma olejowa jest systemem odpowietrzania skrzyni korbowej, w którego skład wchodzi również tzw. separator oleju. Czy odpowietrzenie tej części silnika jest w ogóle potrzebne? Otóż jest i to bardzo! Przede wszystkim musicie pamiętać, że żaden silnik nie jest całkowicie szczelny i że do każdej jednostki napędowej przenika mniejsza lub większa ilość gazów poprzez pierścienie na tłokach. Po drugie, zarówno gazy przenikające z zewnątrz, jak i gazy wytwarzanie wewnątrz skrzyni korbowej, ulegają sprężeniu poprzez pionowy ruch tłoka. W ten sposób powstaje ciśnienie napierające na ścianki silnika, w tym na wszystkie uszczelnienia. Ale to nie wszystko. Bo właśnie w tym momencie pojawia się problem wpływu oleju silnikowego na zatykanie się odmy olejowej.

W jaki sposób słabej jakości olej silnikowy wpływa na odmę olejową?

Często najsilniejszym źródłem gazów w komorze skrzyni korbowej jest olej silnikowy. Gazy te pochodzą z oparów, które wydziela każdy olej. Ich ilość jest jednak odwrotnie proporcjonalna do jakości oleju. Im więc gorszej jakości oleju silnikowego używacie, tym więcej będzie gazów w skrzyni korbowej Waszego silnika, a tym samym większe będzie panowało tam ciśnienie. Poza tym słabej jakości olej to nie tylko większa ilość gazów, ale i dużo więcej zanieczyszczeń. A zanieczyszczenia te dodatkowo szybko zalepiają sitko w separatorze i sprawiają, że przewód odmy traci drożność. Dochodzi więc do zatkania odmy olejowej w najgorszej możliwej sytuacji – gdy nieszczelność silnia i ciśnienie wytwarzane przez tłoki są „wspomagane” przez gazy ze słabej jakości oleju. Jakie są tego efekty?

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny odmy olejowej w naszej ofercie!

Jakie są objawy zatkania odmy olejowej?

Wszystko objawy zatkania odmy olejowej wynikają pośrednio lub bezpośrednio z wysokiego ciśnienia panującego wówczas w komorze skrzyni korbowej. W pierwszej kolejności ciśnienie to zaczyna napierać na ścianki skrzyni w poszukiwaniu jakiejkolwiek drogi ujścia. Zwykle pierwszym objawem – i wcale nie najgorszym – jest wypychanie uszczelniaczy całego dołu silnika. Najgorsze, co można w takiej sytuacji zrobić, to bezrefleksyjnie wymienić uszczelnienia na nowe. One też wkrótce zostaną wypchnięte.

Zatkana odma olejowa może również doprowadzić do wypchnięcia bagnetu służącego do pomiaru poziomu oleju. A nawet jeśli do tego nie dojdzie, o wysokim ciśnieniu panującym w silniku może przekonać Was fakt, że po odkręceniu bagnetu usłyszcie głośny świst powietrza uciekającego z wnętrza silnika.

Do czego może doprowadzić zatkana odma olejowa?

Im nowocześniejszy silnik, tym większe mogą być problemy z odmą olejową, i tym trudniej zdiagnozować jej zatkanie. Co gorsza, nowoczesne silniki są też bardziej wrażliwe na efekty zatkania odmy olejowej, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do poważnej awarii całej jednostki.

W niektórych modelach aut odmę olejową, a dokładniej separator, można zwyczajnie wyczyścić i przywrócić mu drożność. W innych jednak konieczna będzie jego wymiana.


Komentarze

Audi a6c5
Grzegorz
,
25.06.2020
Odpowiedz
Mam audi a6 c5 2.5 v6 tdi 1999 i problem jest taki że pcha olej na rurę wydechową sprawdzałem wlew oleju na nagrzany silniku i jest takie duże psysk i skacze korek. Też mam że jak silnik jest nagrzany to strasznie kopci na biało.
Suzuki Swift sport 1,6 125 KM
Robert
,
23.10.2019
Odpowiedz
Witam mój problem to nadmierne zużycie oleju.Kupiłem samochód z przegrzanym silnikiem objawem było wrzucanie płynu chłodniczego z zbiorniczka wyrównawczego.Diagnoza prosta termostat uszkodzony lub głowica silnika.Po wymianie termostatu niestety usterka nie zniknęła .Postanowiłem oddać do naprawy głowice.Problem z płynem chłodniczym znikną ale silnik zaczął pobierać olej .Zużycie jest tak duże że postanowiłem zrobić remont silnika.Dodam tylko że silnik pobierał i spalał olej w ilości 1l na 300 km .W silniku został wykonany szlif wału wraz z osiowaniem oraz nowe panewki i pierścienie tłoków.Dodam tylko że podczas składania podzespołów silnika, zauważyłem że termostat cieczy został uszkodzony i miał identyczna usterkę jak przy pierwszej wymianie (był zakleszczony w pozycji otwartej) .Dodam tylko że głowica została sprawdzona bardzo dokładnie i jest szczelna.Niestety całe moje starania z naprawa nic nie dały.Silnik dalej kopci i pobiera olej w takiej samej ilości jak wcześniej.Czy może problem tkwi w odmie która powoduje tak duże zużycie oleju.Nie mam pojęcia co mogę zrobić jeszcze.
Przegrzany silnik
Marek
,
08.06.2020
Odpowiedz
Olej bierze silnik albo uszczelniacze zaworów są przegrzane. To było sprawdzone. Ubywało oleju 1 l. na 500 km. Po wymianie uszczelniaczy zużycie wróciło do normy, 1 l. na 10 tys. km.
I jakie przyczyny?
Artur
,
19.02.2020
Odpowiedz
Rozumiem z treści, że słabej jakości olej to jedyna przyczyna zapchanej odmy? Pójdę do sklepu, powiem poproszę olej dobrej jakości", wymienię olej i będzie po problemie? Na prawdę złote rady w tym artykule
Suzukiswift
Opat
,
13.01.2020
Odpowiedz
Czy problem z pobieraniem oleju został rozwiązany i w jaki sposób? Pytanie Do Roberta.
zatkana odma
Gabriel
,
16.12.2019
Odpowiedz
Samochodem jeżdżę już długo, ale na szczęście nigdy nie miałem do czynienia z zatkaną odmą olejową. Jak tak teraz czytam to faktycznie muszę się zainteresować tym tematem i tak jak pisze Norbert od czasu do czasu sprawdzić profilaktycznie. Super artykuł. Często tu wchodzę coś poczytać
zatkana odma
Norbert
,
09.09.2019
Odpowiedz
Jak to z samochodem bywa najważniejsza jest profilaktyka ;) Raz na jakiś czas trzeba sprawdzić, czy wężyk jest czysty. Należy też stosować oleje odpowiedniej jakości, a nie kupować byle co... Na takich rzeczach nie należy oszczędzać

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.