Jeden z klientów skarżył się naszemu specjaliście na problemy z uszczelnieniami silnika, które mu regularnie „wywalają” na skrzyni korbowej. W odpowiedzi nasz ekspert poradził mu sprawdzenie stanu odmy olejowej i zmianę oleju silnikowego na lepszy. Dlaczego? Ponieważ jakość oleju wpływa również na pracę odmy olejowej, a ta – kiedy się zatka – prowadzi m. in. do wybijania uszczelnień. Ale po kolei.

Czym jest odma olejowa?

Odma olejowa jest systemem odpowietrzania skrzyni korbowej, w którego skład wchodzi również tzw. separator oleju. Czy odpowietrzenie tej części silnika jest w ogóle potrzebne? Otóż jest i to bardzo! Przede wszystkim musicie pamiętać, że żaden silnik nie jest całkowicie szczelny i że do każdej jednostki napędowej przenika mniejsza lub większa ilość gazów poprzez pierścienie na tłokach. Po drugie, zarówno gazy przenikające z zewnątrz, jak i gazy wytwarzanie wewnątrz skrzyni korbowej, ulegają sprężeniu poprzez pionowy ruch tłoka. W ten sposób powstaje ciśnienie napierające na ścianki silnika, w tym na wszystkie uszczelnienia. Ale to nie wszystko. Bo właśnie w tym momencie pojawia się problem wpływu oleju silnikowego na zatykanie się odmy olejowej.

W jaki sposób słabej jakości olej silnikowy wpływa na odmę olejową?

Często najsilniejszym źródłem gazów w komorze skrzyni korbowej jest olej silnikowy. Gazy te pochodzą z oparów, które wydziela każdy olej. Ich ilość jest jednak odwrotnie proporcjonalna do jakości oleju. Im więc gorszej jakości oleju silnikowego używacie, tym więcej będzie gazów w skrzyni korbowej Waszego silnika, a tym samym większe będzie panowało tam ciśnienie. Poza tym słabej jakości olej to nie tylko większa ilość gazów, ale i dużo więcej zanieczyszczeń. A zanieczyszczenia te dodatkowo szybko zalepiają sitko w separatorze i sprawiają, że przewód odmy traci drożność. Dochodzi więc do zatkania odmy olejowej w najgorszej możliwej sytuacji – gdy nieszczelność silnia i ciśnienie wytwarzane przez tłoki są „wspomagane” przez gazy ze słabej jakości oleju. Jakie są tego efekty?

Jakie są objawy zatkania odmy olejowej?

Wszystko objawy zatkania odmy olejowej wynikają pośrednio lub bezpośrednio z wysokiego ciśnienia panującego wówczas w komorze skrzyni korbowej. W pierwszej kolejności ciśnienie to zaczyna napierać na ścianki skrzyni w poszukiwaniu jakiejkolwiek drogi ujścia. Zwykle pierwszym objawem – i wcale nie najgorszym – jest wypychanie uszczelniaczy całego dołu silnika. Najgorsze, co można w takiej sytuacji zrobić, to bezrefleksyjnie wymienić uszczelnienia na nowe. One też wkrótce zostaną wypchnięte.

Zatkana odma olejowa może również doprowadzić do wypchnięcia bagnetu służącego do pomiaru poziomu oleju. A nawet jeśli do tego nie dojdzie, o wysokim ciśnieniu panującym w silniku może przekonać Was fakt, że po odkręceniu bagnetu usłyszcie głośny świst powietrza uciekającego z wnętrza silnika.

Do czego może doprowadzić zatkana odma olejowa?

Im nowocześniejszy silnik, tym większe mogą być problemy z odmą olejową, i tym trudniej zdiagnozować jej zatkanie. Co gorsza, nowoczesne silniki są też bardziej wrażliwe na efekty zatkania odmy olejowej, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do poważnej awarii całej jednostki.

W niektórych modelach aut odmę olejową, a dokładniej separator, można zwyczajnie wyczyścić i przywrócić mu drożność. W innych jednak konieczna będzie jego wymiana.