Czy można w ramach jednej opony pogodzić ze sobą cechy, które do tej pory zdawały się wzajemnie wykluczać? Fińska opona zimowa Nokian WR D4 pokazuje, że można, a efekty podobnego połączenia potrafią dawać naprawdę zaskakujące rezultaty.

Wybierając opony samochodowe – tak samo opony letnie, jak i zimowe – możemy kierować się ich producentem, marką, ceną, modelem, osiągami, charakterystyką i kilkoma jeszcze wyróżnikami, niekoniecznie będzie to jednak wybór poparty konkretnymi, namacalnymi faktami. A czy jest w oponach samochodowych coś, co możemy ocenić na przysłowiowe oko, mając sporą szansę, że będzie to ocena racjonalna? Tak, tym czymś jest bieżnik, a dokładniej typ i rysunek bieżnika. Kierując się wyglądem bieżnika, jesteśmy w stanie określić, z jaką oponą mamy do czynienia i czego można się po niej spodziewać. Czasem jednak zdarzają się opony, które wywracają do góry nogami ogólnie przyjęte zasady i ustaloną wiedzę. Taką właśnie oponą jest zimowy model marki Nokian, czyli WR D4. Co takiego ma w sobie ta opona, że trudno jest ocenić jej jakość po samym wyglądzie bieżnika?

Opony zimowe Nokian WR D4 zdają się przeczyć regułom branży oponiarskiej. Czym zaskakują swoich użytkowników?

W przypadku opon zimowych, czyli popularnych „zimowek”, istnieje dość prosty i wyraźny podział opon pod kątem typu i rysunku bieżnika. Podział ten, przy pewnym uogólnieniu, pozwala nam wyróżnić:

  • opony zimowe ekonomiczne – zwane też „terenowymi”, ponieważ najlepiej radzą sobie właśnie w trudniejszym terenie, na nieodśnieżonych, zmarzniętych lub drogach polnych, a także podczas roztopów, kiedy wszystko tonie w roztapiającym się śniegu i błocie. Opony te jednak nie są najlepsze w starciu z samą wodą, no i nie są zbyt komfortowe;
  • opony kierunkowe – często są to opony z co najmniej średniej półki, idealne do jazdy po mokrej nawierzchni, nieco słabiej radzące sobie z nawierzchnią suchą, a przy tym dość głośne;
  • opony asymetryczne – o złożonym, asymetrycznym bieżniku, przeznaczonym do jazdy raczej na dobrych, nawet jeśli typowo zimowych trasach.

Oceniając opony Nokian WR D4 pod kątem samego tylko bieżnika, możemy uznać, iż model ten jest połączeniem cech opon ekonomicznych z oponami kierunkowymi. Szerokość bloków zdaje się mieścić idealnie pomiędzy oboma typami wspomnianych rodzajów opon (bloki w Nokian WR D4 są szersze niż w oponach kierunkowych, ale węższe niż w oponach „terenowych”). Kanały wodne przypominają bardziej to, z czym mamy do czynienia w oponach kierunkowych, jednak z kolei samo żebro i otaczające je kostki nawiązują z kolei raczej do „terenowych”. Mamy tu więc do czynienia z czymś pomiędzy znanymi nam dobrze rodzajami opon, a co nie bardzo wiadomo, jak ocenić. Czy takie połączenie może przynieść dobre efekty? Jak się okazuje, efekty mogą być wręcz zdumiewające!

Co wyróżnia opony zimowe Nokian WR D4? Jak przedstawiają się ich osiągi na tle całej „zimowej” konkurencji?

Opona zimowa NOKIAN WR D4 195/60 R16 89H

Opona zimowa NOKIAN WR D4 195/60 R16 89H

Sądząc po wyglądzie bieżnika, można by sądzić, że opony Nokian WR D4 będą czymś pomiędzy oponami ekonomicznymi a oponami kierunkowymi. Tymczasem, jak pokazują ich osiągi, fińskie „zimówki” WR D4 to zupełnie inna liga. Dlaczego? Pokazują to następujące fakty:

  • mimo dość szerokich bloków bieżnika, posiadają niezwykle sprawny układ retencji wody. Na tyle sprawny, że model Nokian WR D4 jako pierwszy wśród opon zimowych otrzymał na etykiecie unijnej ocenę „A”, czyli najwyższą możliwą. Teoretycznie na to wskazywałby bieżnik kierunkowy, jednak nawet wśród opon zimowych z bieżnikiem kierunkowym zimowe Nokiany okazały się najlepsze, co może być zasługą m.in. polerowanych wewnętrznych ścianek kanałów wodnych;
  • mimo bieżnika kierunkowego i dość dużych bloków, opony Nokian WR D4 są jednymi z najcichszych opon zimowych na rynku. Ta ich cecha naprawdę zdumiewa, gdyż zarówno opony kierunkowe, jak i „terenowe”, nie należały nigdy do cichych. Wykluczał to, jak się zdawało, właśnie typ ich bieżnika. W Nokianach WR D4 mamy jednak m.in. coś, co producent nazwał „Silent Sidewall Technology”, a co odpowiada za tłumienie drgań i hałasu powstającego podczas toczenia się opony.

To aż niebywałe, że udało się stworzyć opony tak bardzo przeczące stereotypom powstałym na bazie wiedzy na temat ogumienia samochodowego. Od premiery modelu Nokian WR D4 kierowanie się samym tylko wyglądem bieżnika może okazać się nieco mylące. Dlaczego? Jakie argumenty przemawiają za oponami zimowymi Nokian WR D4? Co na ten temat mają do powiedzenia sami kierowcy?

Jak przedstawia się efektywność opon Nokian WR D4 w liczbach? Skąd biorą się tak różne opinie na temat tego modelu?

Opona 4X4 zimowa NOKIAN WR SUV 4 215/65 R17 103H

Opona 4X4 zimowa NOKIAN WR SUV 4 215/65 R17 103H

Charakterystykę opon Nokian WR D4 dość prosto można przedstawić w oparciu o informacje z ich etykiety unijnej. Dla rozmiaru 205/55 R16 ta właśnie etykieta informuje nas o tym, że:

  • opona Nokian WR D4 doskonale radzi sobie na mokrej nawierzchni – ocena „A”;
  • opona Nokian WR D4 spełnia nowoczesne wymogi względem energooszczędności ogumienia samochodowego – ocena „C”;
  • opona Nokian WR D4 jest oponą niezwykle wprost cichą, dwukrotnie cichszą niż wiele konkurencyjnych opon zimowych – 69 dB.

Skąd więc, mimo tak dobrych wskaźników oficjalnych, tak niejednoznaczne opinie na temat opon Nokian WR D4? Wszystko to efekty problemu, jaki miała część zimowych opon Nokian, czyli szybkiego zużywania się. Problem ten, choć potwierdzony przez wielu, wciąż nie został rzetelnie wyjaśniony i nie wiemy nadal, ile było w tym winy producenta, a ile samych kierowców, którzy nie zdają sobie często sprawy z tego, co dzieje się z oponą zimową użytkowaną przy temperaturze wyższej niż ustalone jako graniczne +7℃.

Inne modele opon Nokian:

Nokian Wetproof, Nokian WR, Nokian WR Snowproof, Nokian Seasonproof